Elco Brinkman voorzitter adviescommissie hulp dagbladen
De Volkskrant weet te melden dat Elco Brinkman de voorzitter wordt van de adviescommissie die hulp aan de kranten gaat onderzoeken. Dat heeft Minister van OCW Ronald Plasterk vandaag bekend (pdf) gemaakt.
Brinkman (59), voorzitter van Bouwend Nederland en oud-minister van cultuur, moet onder meer bekijken hoe informatie van kranten op internet beschermd kan worden en hoe kranten geld kunnen verdienen met internet. Ook wordt de positie bekeken van kranten die in buitenlandse handen zijn, zoals die van uitgever Wegener, dat eigendom is van het Britse Mecom. De kranten hebben te kampen met een teruglopend aantal abonnees en met minder advertenties.
Naast Elco Brinkman bestaat de commissie uit Inge Brakman (tot 1 april voorzitter van het Commissariaat voor de Media), Bart Brouwers (hoofdredacteur Spits), Paul Molenaar (voorheen Ilse Media en Sanoma), Rimmer Mulder (hoofdredacteur Leeuwarder Courant), Peter Schrurs (vertrekkend directeur VPRO) en Yvonne Zonderop (freelance journalist, voormalig adjunct-hoofdredacteur De Volkskrant).
De commissie moet binnen drie maanden duidelijk maken wat de criteria worden om in aanmerking te komen voor de 8 miljoen die beschikbaar komt voor innovatie van kranten. Over een half jaar moet er een breder advies zijn over de rol van de geschreven pers in de toekomst van de nieuws- en opinievoorziening in Nederland.
In mijn optiek zouden ze veel meer samen moeten gaan werken met de producenten van e-book readers (als de Kindle).
Wat schuift dat nou, zo’n commissie? Ik zie in ieder geval 7 personen die goed van die 8 miljoen gaan snoepen, en dan hebben we de externe adviseurs die ongetwijfeld ingeschakeld worden nog niet meegerekend.
Ik zou zeggen, stop die 8 miljoen in een reeks nieuwe media experts of NM journalisten en laat ze elk een collegereeks maken en opnemen over de huidige ontwikkelingen en die online plaatsen voor journalisten (en alle andere NL-ers) om als zelfstandige verder te gaan. Daarnaast moeten ze nog eventjes een soort ‘gouden lijst’ samenstellen van online artikelen of video’s die verdere kennis snel ontsluit voor iedereen die het interessant vindt (of moet van zijn baas). Vooral quick@dirty, geen dagen discussieren over de precieze volgorde.
Die 8 miljoen gaat het tij niet keren als ze een rapport samen stellen waar conclusies in staan die iedereen die dit comment leest kan samenstellen in een middagje.
In de Volkskrant zelf heeft Frank Kalshoven (columnist) al aangegeven dat het einde voor de kranten nabij is. Hij gaf nog wat tips om ze van de ondergang te redden.
Met de kennis van een volledige economieredactie, een wetenschapsredactie en een kunstredactie (voor de creativiteit) hebben de kranten toch geen commissie, laat staan subsidie meer nodig?
@Dusta: waarom samenwerken met producenten e-readers?
@Melle: zie brief Plasterk voor wat er wel en niet wordt vergoed. Suggestie om deel van budget te gebruiken voor onderwijs vind ik een goede!
Kranten, de postkoets in 1910. Ik zeg het niet nog eens. Maar ander subsidiemodel: 25% van de inkomsten uit internetreclame gaan naar de kranten? Gek model!
Beetje vreemde ontwikkeling dit, al die grote krantenbedrijven hebben genoeg medewerkers om dit zelf te kunnen bedenken. Probleem is dat die bedrijven (en dan vooral de in mijn ogen ouderwetse redacties) vast blijven houden aan oude principes en de oervorm van uitgeven; een stukje papier met inkt.
Als deze bedrijven dit eens loslaten en open staan voor een nieuwe vorm van uitgeven. Kranten prima, maar focus nu niet alleen om dat krantje en gebruik alle vormen van uitgeven. Er is genoeg omzet te maken met het gebruik van internet. Ik kan dan niet volgen dat er een commissie gaat nadenken over hoe de krantenbedrijven geholpen kunnen worden. Ze durven de stap naar online media gewoon niet te zetten en houden vast aan de (nu nog) cashcow.
@Dirk & @Yves: Als ik na de samenstelling van de commissie kijk, dan denk ik dat er met name commissieleden zijn gezocht buiten de heel erg voor de hand liggende kanalen. Dat op zich spreekt me aan.
@paul dat vind ik op zich ook niet verkeerd maar binnen de huidige uitgeverijen werken ook mensen die niet perse een kranten achtergrond hebben. Vaak lopen deze mensen intern al tegen muren aan omdat er geen draagvlak in de organisaties te krijgen is rondom het cross-mediaal uitgeven. In de plannen en blauwdrukken staat het er vol van maar het komt niet tot uitvoering.
Wellicht dat deze commissie met een gedegen advies kan komen wat ook daadwerkelijk tot nieuwe inzichten zal leiden en dat uiteindelijk tot nieuwe inkomstenbronnen voor de uitgeverijen.
Als je bijvoorbeeld kijkt hoeveel redacteuren er binnen zo’n bedrijf rondlopen dat moet er toch makkelijk naast een krant ook nog andere uitgeef producten gemaakt kunnen worden? Probleem naar mijn mening is het niet durven en vast blijven houden aan huidige business modellen.
Simpel toch: kranten worden krantjes en zijn gratis. Ze hangen onder de een of andere vette marketing-geile moeder, die met “journalsitiek” wil koketteren, plus er is een cross-over van belangen en advertenties/content, in een multimediale setting — met zo mogelijk vele spinnoffs/outs. Dat modelletje moet je matrixen en invullen. Voila. Lukt het verder . . . ? Mooi zo.
Jeetje, dat ze jou niet hebben gevraagd voor die commissie Jaap 😉
@Bart; begint goed die link van je: Error 404 – Not Found
Tja, ik blijf voorstander van de vrije markt in deze. Met de publieke omroep hebben we genoeg zogenaamde zekerheid van onafhankelijke journalistiek (dat is sarcastisch bedoeld voor hen die het niet door hebben) en de kranten hebben het geheel aan zichzelf te danken.
Ik hoop dat het advies van deze commissie zal zijn: laat het iedereen vrolijk zelf uitzoeken. Er kunnen best een paar kranten tussen uit en dan blijven er één of twee nationale en één voor elke regio onder een groot label over, naast het FD want die doen tenminste wat een krant moet doen: de diepgang zoeken en met verhalen komen die de rest niet heeft.
@Marco
Dan, ja dan — dan zouden er KLAPJES vallen: van je klets-klats-klander-krantjes.
Hou jezelf maar voor het lapje.
En hoop vooral, dat daar voldoende chloroform in zit om nooit meer te ontwaken.
Maar de hardwerkende redacties – die lieve, lieve mensen – daar zou IK dagelijks zo knoerthard voor werken, dat we ze met de Subsidie-Cadillac, met hengeltjes in de kofferbak, naar hun gezapige viswatertjes bij Kinderdijk zouden kunnen laten rijden.
Opdat ze op enig moment zouden begrijpen, dat het snoer om het eigen nekje het lot van lezers het beste beslecht. Zalig zijn de Armen van Geest, want zij zullen het Rijk der Hemelen betreden.
Ook ik heb me verbaasd over het aanstellen van deze commissie. Waarom krijgt deze branche opeens een onderzoek van 8 miljoen toegewezen vanuit de overheid? Als een paar internetbedrijven moeite hebben met (online) zakendoen, krijgen deze toch ook geen onderzoek cadeau?
Ook het commissie model spreekt mij niet aan. Drie maanden adviseurs inschakelen om uiteindelijk met een totaaloplossing voor de branche te komen in een rapport? Het lijkt me sterk. Verder sluit ik mij aan bij de zinnige opmerkingen van Melle Gloerich.
@melle: je mag straks mijn declaraties komen inzien hoor
@david het is niet de bedoeling om een noodfonds te creeren voor mediabedrijven die hun eigen broek niet kunnen ophouden.
@Bart Brouwers: Goed begin, plaats ze fijn online voor iedereen. Daarnaast ook alle andere zaken openbaar zoals het rapport en de aanbestedingen naar externe adviseurs. Waarom is er eigenlijk gekozen voor het niet openbaar maken van de stukken?
Ik snap je commentaar op david niet helemaal, dit is toch PRECIES wat er gebeurt bij de dagbladen (noodfonds betaalt commissie).
Of je zo blij moet zijn met Elco Brinkman in je commissie. Bekijk de uitzending van Zembla maar, waarin hij mede verantwoordelijk is voor het kapot maken van een goede stichting: philadelphia, omdat hij geen goed toezicht uitoefende. Veel te veel nevenfuncties en misschien eigenbelang om zijn werk echt goed te doen.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!