Omzet Bol.com naar record van 224 miljoen euro

15 januari 2009, 06:00

Bol.com is al jaren één van de succesvolste webwinkels in Nederland. Begonnen met de verkoop van boeken, is de webwinkel uitgegroeid tot het grootste online warenhuis van Nederland. Naast boeken boeken verkoopt het bedrijf momenteel cd’s, dvd’s, elektronica, mobiele telefoons, games, software en sinds 2007 ook tweedehands boeken.

Gisteren maakte de webwinkel bekend dat het in 2008 een omzet van 224 miljoen euro heeft gehaald, 53 miljoen meer dan in 2007 toen de omzet ruim 171 miljoen euro bedroeg. In 2008 deden meer dan 2 miljoen klanten ruim 11 miljoen aankopen bij Bol.com. Dat betekent een gemiddelde van 112 euro per klant of 20 euro per aankoop. Directeur Daniel Ropers schrijft de groei van zijn bedrijf met name toe aan het toegenomen vertrouwen dat Nederlandse consumenten hebben in winkelen op internet.

Ropers wil dit jaar onder meer verbeteren dat klanten elkaar advies kunnen geven. Mensen die bijvoorbeeld een dvd van de tv-serie Six Feet Under kochten, zijn mogelijk ook geïnteresseerd in andere dvd’s die Six Feet Under-fans aanschaften op de site. Verder wil Bol.com zijn diensten op meer plekken op het web aanbieden. Denk bijvoorbeeld aan de online verkoop van reisboeken en taalgidsen op de website van een reisbureau. Bol.com heeft al een kleine ‘webwinkel’ die gebruikers van Hyves op hun profielpagina’s kunnen plaatsen. Ropers denkt ook na over Bol.com op de mobiele telefoon en digitale televisie (via: NRC).

Bol.com tijdelijk niet bereikbaar

Opmerkelijk genoeg is bol.com vanmorgen (tijdelijk) niet bereikbaar. Straks nog maar eens kijken of het persbericht al online staat.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

1 Reactie

    Justecommerce

    Klasse Bol.com! Ongeloofelijk knap en dan te bedenken dat jullie op 9 december jullie assortiment hebben uitgebreid met een ruimere selectie electronica producten. Ik ben erg benieuwd wat 2009 zal brengen.


    15 januari 2009 om 08:50

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!