Economisch weerbericht (14): StaatsPers.nl

18 januari 2009, 10:21

Naarmate het slechter gaat, weet je beter wat echt telt. Een van die dingen is bloggen/vloggen. Waarom? Omdat de kranten het zó slecht hebben, dat ministerieel gesteund advies geboden is. Is dat goed? Ach, ze doen maar, denk ik dan: het huidige krantenbolwerk is toch goeddeels een gelopen race en zo’n “advies” is een mooi monumentaal afscheid.

Maar wat er eigenlijk zou moeten gebeuren – a propos advies – is de oprichting van een StaatsPers.nl vanuit OCW & BZK, die blogartikelen publiceert. Waarom? Vanwege het aantal excellente weblogs hierzulande, heutzutage, vanwege de positieve invloed op betrokkenheid van mensen, hechting, educatie, cultuur, enzovoort, en vanwege de Pareto/Long Tail-verdeling, die voor elke behoorlijke dataset geldt:

{title}Ik zou dan willen mikken op 40-92, omdat je daar waarschijnlijk net mooi een Nederlandstalig dagblog met verschillende rubrieken in een reguliere krantomvang mee zou kunnen vullen. Ik zou StaatsPers.nl meenemen als gratis content voor bijvoorbeeld het NS-internet-initiatief en er onmiddellijk een tv-kanaal van maken. Als je één kans hebt om burgerzin en dialoog te stimuleren, dan wel op deze manier. Mits je ook doelbewust de underdogs uit de Long Tail alternerend op het platform hijst natuurlijk.

Ik weet zeker, dat het aantal enthousiaste proams/prosumers en lezers/kijkers in no time beduidend zou toenemen, wat alleen maar goed is voor onze kwakkelende kenniseconomie en voor vruchtbare communicatie onderling. De rubrieken uit de traditionele krant zou ik handhaven, ik zou zeker regionale bijdragen opnemen en ik zou de boventalligen op de huidige krantenredacties de gelegenheid geven om als onafhankelijk ambtenaar StaatsPers dit superdemocratische crowdsource-initiatief te faciliteren.

Behalve opzienbarend is StaatsPers.nl natuurlijk op voorhand een geheide hit, maar zit het er ook werkelijk in? Tja, why not, het domein is nog vrij.

Jaap Bloem
Research Director Sogeti/VINT bij Sogeti/VINT

Jaap Bloem is in IT since the PC and now a Research Director at Sogeti/VINT. In his days at KPMG Consulting he co-founded the IT Trends Institute. Jaap was a publisher of IT books and editor in chief of IT magazines at Wolters Kluwer. Before coming to VINT, Jaap was the Marketing Executive for the Dutch Chapter of ISOC, the Internet Society. Jaap has co-authored many books and articles, and loves to develop and evangelize ground-breaking thought and insight together with colleagues and partners. Jaap Bloem is in augustus 2018 overleden.

Categorie
Tags

8 Reacties

    Hans

    Ze zouden drinken moeten verbieden tijdens het schrijven….


    18 januari 2009 om 12:54
    Arnoud

    Jaap, mooi artikel in het FD van vandaag. Ik wist alleen niet dat je zo’n wereldverbeteraar was 🙂


    19 januari 2009 om 20:38
    Arnoud Rademaker

    Beste Jaap,

    De schrijvende media zet geen trend, maar beschrijft een reeds ontstane trend omdat zij schrijven op basis wat zij waarnemen en omdat het leeft bij hun (doel)groep. Analytici schrijven op basis van een visie en daarbij maakt het niet uit of daar een brede belangstelling voor is. Trends veranderen.

    De media speelt hierop in zodra de aandacht van het publiek wordt verlegd. Analytici blijven vasthouden aan hun visie, bewegen mee op veranderende situaties, niet omdat de aandacht verslapt, maar integendeel, ze stellen hun visie bij omdat de situatie verandert. Bij hen treed er een verdieping op.

    Wat mij opvalt is dat er zoveel thema’s zijn die zich in de schrijvende media herhalen. Ouder wordende lezers gaat dit op een gegeven moment opvallen. We hollen van de ene crisis naar de andere, analisten schijnen het regelmatig fout te doen, niemand had de crisis kunnen voorspellen en zo zal jij er ook wel een paar kunnen opnoemen. Wat gebeurt hiermee? Welke kritische journalist stelt eens een vraag of verwijst eens naar een analyticus zodra er wordt beweerd dat niemand de crisis had zien aankomen?

    Mensen zoals Jim Rogers, Robert Shiller, en of je het met hem eens bent of niet, hetzelfde geldt voor Willem Middelkoop houden vast aan hun onderbouwde analyse en hun visie. Het institutionaliseren van analytisch geschreven columns zou een gevaar kunnen zijn voor de krantenuitgevers. Ik vermoed dat het subsidiepotje dan snel op zal raken.

    Kranten komen dan als een sandwich klem te zitten tussen de oppervlakkige met reclame volgestouwde gratis uitgedeelde kranten en de goed gedocumenteerde Staatspers waarin doormiddel van een thematische aanpak de analyses en visies van analytici met een warm onthaal worden gekoesterd.

    Aanvankelijk zag ik een enkele reden om op je artikel te reageren. Maar ja, bovengenoemde reactie kon ik niet in mijn kop laten verpieteren.


    20 januari 2009 om 15:00

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!