ReclameReview: LOI

28 januari 2009, 11:47

Eindelijk heeft LOI een nieuwe campagne, dus zonder die irritante Wouter!

Credits:

Bureau: N=5

Creatie: Lukas van de Ven, Jeroen van der Sluis, Thijs Bontje

Regie: Bart Timmer – Czar (Italiaans restaurant/Baantjer/Doktersroman) en Max Porcelijn – Comrad (Worteltrekken)

D.O.P.: Lex Brand, Coen Stroeve

Postproductie: The Ambassadors

De doelstelling:

LOI herintroduceren in Nederland.

De uitwerking:

Met vier komische commercials, die allemaal een onverwachte wending hebben, laat LOI zien dat Nederland steeds slimmer wordt.

Het oordeel:

Zoals gezegd vind ik het heel goed dat corpsbal Wouter eindelijk het veld heeft moeten ruimen. De nieuwe campagne gaat meer in op wat de doorsnee Nederlander aan de cursussen van LOI kan hebben. Dat vind ik een heel sterk punt. Samen met de komische situaties in de commercials zorgt dit ongetwijfeld voor veel positieve merkbeleving. Maar… ik ben van mening dat slechts twee van de vier commercials het cursusaanbod goed weergeven, namelijk ‘Italiaans restaurant’ en ‘Doktersroman’. Daar zie je gewone mensen die door hun LOI-cursus een stuk slimmer zijn geworden. In de commercial ‘Baantjer’ vertelt een verkeersregelaar tegen De Cock wie de dader van een moord is. Maar bij LOI kun je toch echt geen opleiding tot rechercheur volgen. En de commercial ‘Worteltrekken’ laat een kinderprogramma zien met wel heel moeilijke rekensommen. Ook deze is verder van de doelgroep af, want LOI is er niet voor basisschoolkinderen. Natuurlijk snap ik dat het allemaal wel past in het overkoepelende concept ‘Nederland wordt steeds slimmer’, maar ik had het toch net even iets sterker gevonden als alle commercials op één lijn zaten.

Doktersroman:

Baantjer:

Worteltrekken:

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

8 Reacties

    Jolanda

    Ben het er helemaal mee eens!


    28 januari 2009 om 12:22
    Tom Broekhoven

    Zeker een verbetering 🙂

    Ik nam LOI al een hele tijd niet serieus meer en dat komt vooral door de Wouter figuur. Die versie van baantjes vind ik persoonlijk wel de minste.


    28 januari 2009 om 12:31
    Pieter Bas

    Zeker beter dat die zeer irritante reclames hiervoor die in aanmerking probeerden te komen voor een loden loeki

    Wat dan wel weer aardig is, is dat er nu in ‘De Spits’ in de ingezonden stukken een discussie is ontstaan over hoe slim Nederland werkelijk is en dat er in de reclame een rekenfout zit…

    Namelijk dat ‘wortel X-kwadraat = X’ niet klopt, omdat het ook -X kan zijn.


    28 januari 2009 om 12:48
    Max R.

    Ik vind de nieuwe commercials een stuk, neen, een HEEL stuk beter. Misschien klopt het rekensommetje niet 100%, maar dan nog is alles beter dan Wouwthuhr.


    28 januari 2009 om 20:14
    Hardcopy

    @Jan Hein: heb ik gezien, maar criminologie is niet hetzelfde als een opleiding tot rechercheur. En LOI Kidzz biedt computercursussen. Dus de commercials zitten er toch wel een beetje naast. 😉


    9 februari 2009 om 07:47
    Jan Hein Warda

    reclame is de waarheid net wat mooier verteld toch?? Ik blijf het een top campagne vinden


    9 februari 2009 om 19:03
    Els

    Ik vind de reclame met baantjer verschrikkelijk irritant en dan voornamelijk het geluid wat de dader produceert!!! Ik kan het niet aanhoren, ligt dat aan mij of hebben meer mensen dit?


    30 augustus 2009 om 20:55

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!