Economisch weerbericht (16): WWGD?
Deels profetie, deels gedachtenexperiment, deels manifest en deels survival-handboek: dat is WWGD? Maar dan weten de meesten nog niks. “What Would Google Do?” is het nieuwe boek van Jeff Jarvis, waarin hij 40 vuistregels geeft voor succesvol ondernemen. Als we iets kunnen gebruiken in het huidige economische klimaat, dan dat wel. Op de achterkant prijzen Graig Newmark (van Craigslist), Marc Benioff (van Salesforce), Clay Shirky, Seth Godin en Don Tapscott WWGD? regelrecht de hemel in, terwijl Chris Anderson op de cover belijdt hoe onwijs belangrijk dit boek is.
Al deze mensen, en jammer van met name Shirky, hebben daarmee voor mij afgedaan. Ik bekeek het onderweg van München naar Amsterdam en had na 30 seconden door wat er met de 250 WWGD?-pagina’s aan de hand is. Jarvis vindt zijn vraag zo fundamenteel, dat pagina 1 voor de omineuze afkorting WWGD? is gereserveerd; mijn antwoord is ROFL! Het eerste deel van dit opendeuren-worshipboek heet “Google Rules,” and it goes like this, waarbij ik een paar paragraaftitels oversla:
- Give the people control and they will use it
- Your worst customer is your best friend
- Your best customer is your partner
- The link changes everything
- Join a network
- Be a platform
- Think distributed
- If you’re not searchable, you won’t be found
- Life is public, so is business
- Your customers are your ad agency
- Small is the new big
- Join the open-source gift economy
- The mass market is dead – long live the mass of niches
- Google commodifies everything
- Atoms are a drag
- Middlemen are doomed
- Free is a business model
- There is an inverse relationship between control and trust
- Trust the people
- Listen
- Make mistakes well
- Life is a beta
- Be honest
- Be transparent
- Collaborate
- Don’t be evil
- Answers are instantaneous
- Life is live
- Mobs form in a flash
- Encourage, enable and protect innovation
- Simplify, simplify
- Get out of the way
Tja, wat er tussen dit lijstje op de eerste 90 pagina’s aan tekst staat, is volstrekt duidelijk. Daar hoef je het “boek” echt niet voor te lezen. Bovendien zijn de topics keurig ondergebracht in 10 “New”-secties: van Relationship en Architecture, via Society en Economy tot Ethic, Speed en Imperatives. Allemaal even “New”.
Voordat we dan aanbelanden bij het afsluitende deeltje “Generation G” dendert Jarvis nog 100 pagina’s door met 20 voorbeelden van wat een Googleization van verschillende bedrijfstakken zou betekenen in het deel “If Google Ruled the World”.
Met onder meer Nick Summers (“According to author Jeff Jarvis, taking a page out of the company’s playbook could put the economy back on track”) en Andrew Keen begrijp ik hier dus helemaal niets van. Het lijkt wel of Web 2.0 anno 2009 nog moet worden uitgevonden. In elk geval zullen de volgende vijf staccato zinnetjes uit Jarvis’ “boek” me altijd bijblijven:
“Now talent of many descriptions and levels can express itself and grow. We want to create and we want to be generous with our creations. We will get the attention we deserve. That means crap will be ignored. It just depends on your definition of crap.”
Precies!
Ik zag het boek ookal verschijnen via Seth’s blog, maar door enkele negatieve Amazon reviews toch afgemaakt met bestellen die min-of-meer hetzelfde noemen als jij.
Heel goed Yvo, ik stuur je mijn exemplaar als je wilt GRATIS toe 😉
@Marco: ik had hem bijna aangeschaft naar aanleiding van je presentatie op de HAN gisteren.. maar nu weet ik het niet hoor. Ook van Seth Godin kreeg ik tehoren dat ik hem koste wat kost moest gaan aanschaffen. Maar dat zijn natuurlijk ook allemaal vriendjes van mekaar.
Ook zie ik op Amazon een erg positieve review (5 sterren) van Marc van der Chijs, wiens mening toch ook wel wat waard is lijkt me.
Ik weet het niet meer hoor! 😉
@Joshua: ik heb van een aantal mensen gehoord dat het een goed boek is (o.a. collegablogger Marc van der Chijs); Jaap heeft blijkbaar een andere mening en ik ben dan ook wel benieuwd naar de inhoud. Ik ga hem dus wel aanschaffen!
Overigens: gefeliciteerd met Hare Majesteit !
Ik eerst, ik eerst! Ik mail je mijn adres wel even goed? Benieuwd of ik het ‘boek’ ook in een halve minuut uit krijg.
Hee Joep, ik zie nou dat jij het boek geschreven hebt, welke ik nu aan het lezen ben: ‘Me the media’. Goeie shit!
Damn, ga ik even boodschappen, ben ik tweedst voor het gratis boek! 😉
Jaap, denk dat je gelijk hebt; maar dat ik heb met alle Amerikaanse boeken, flinterdun, in half uurtje gelezen en ze bevatten vaak één kernboodschap die je ook van de achterflap kunt lezen. Je kunt beter met die ene boodschap in bad gaan zitten, uurtje over nadenken en dan je eigen visie daarop formuleren. Dat zal ongetwijfeld ook met JJ’s boek zijn.
Joshua, wil nu natuurlijk wel een samenvatting van je 😉
@mezelf: mij = mijn
En google doet het weer….
@Jaap: het feit dat je the long tail uitlegt als een dun verhaal en dan verwijst naar het stuk van Elberse (wat door Anderson duidelijk is aangegeven dat spelen met statistiek is omdat ze uitgaat van procentuele head en tale en geen absolute) geeft je mening voor mij ineens weer een stuk minder waarde.
Ik ben het wel met je eens hoor dat als ik er zo over heen lees het veel is van wat wij al wisten. Maar laten we eerlijk zijn: wat verwacht je dan? Verwacht je briljant nieuwe inzichten? Van een BOEK? Iedereen die iets briljants nieuws heeft schrijft daar toch geen boek over? Die gaat daar toch mee aan de slag en bouwt een Google?
Ik denk dat het toch vooral perceptie mangement is. Ik verwacht nu eenmaal niet te veel van een boek, net als van een lezing of seminar. Als ik er één of twee keer bij denk ‘ah ha, ja, zo had ik er nog niet naar gekeken of dat is ook goed toepasbaar’ heb je je winst eruit. Als het er minder zijn is het een K boek / lezing / seminar. Als het er meer zijn heb je je vakgebied niet goed bijgehouden.
Overigens ben ik zelf wel heel erg onder de indruk van Gladwell’s nieuwe Outliners. Vooral als leest wat hij echt zegt (en niet wat anderen zeggen dat hij zou zeggen, wat ik in het boek niet lees dat hij zegt, net zoals trouwens de laatste tijd bij the long tail het geval is).
@ Jaap, ad Vlad: the Paradox of Choice.
@Jaap: laten we inderdaad niet in discussie er over gaan, want wat Anita en Vlad dus zeggen is precies wat Anderson ook zegt. Vandaar dat ik niet begrijp dat als ze hem bevestigen, jij vind dat het een zwakke theorie is 🙂
En het is dus verwachtingsmanagement? Perceptie management? Maar zeg je nu dat het boek an sich slecht is? Of dat het boek niet aan je verwachting voldoet?
Op mijn vakantie gelezen, Jarvis vindt zichzelf wel goed, de vertaling is niet al te best. Dus soms vond ik het boek slecht vertaald, soms vond ik Jarvis opschepperig over wat inderdaad van deze tijd is.
De oude kennismanagement-goeroe bemoeit zich tegenwoordig met Google ? Wow ! Ga het direct lezen (flashback naar oude tijden). Het is overigens de zoveelste keer in evenzoveel dagen dat er een directe relatie tussen Kennismanagement en Internet wordt gemaakt in gesprekken. Tijd om er weer wat aan te doen, blijkbaar 😉
Ja Ewout en behalve Davenport is nog veel meer aan de hand op de Sogeti Executive Summit 2009 😉
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!