Boekrecensie: IJs verkopen aan eskimo’s (Pacelle van Goethem)
Boekje dat, door de kaft of de titel, herinneringen oproept aan gehaakte aardbeien of paarse koeien. Maar ’t gaat toch een andere kant op. De frisse Pacelle is volgens de achterflap van oorsprong spraak-, taal- en stempatholoog en ging daarna richting psychologie en massacommunicatie, inclusief onderzoek aan Radboud en UMC Groningen. De hersenen waren al ‘in’ en ook in dit boek buitelen de prefrontale cortex en de amygdala over elkaar. Menig niet-wetenschapper zou kunnen afhaken bij deze verhalen over hersenkwabben, maar Van Goethem doet het zodanig dat het zelfs voor het slapen nog leuk is zonder er naar van te dromen. Een hoogleraar op diezelfde achterflap roemt niet voor niets de ‘unieke combinatie van wetenschap, intuïtie en praktische bruikbaarheid’.
IJs is een boek over invloed en overtuigen. Wil je overtuigen, kijk dan eerst of je je doelgroep alleen maar wilt meekrijgen of dat je een weloverwogen keuze verwacht. Voor kenners: het doet denken aan het Elaboration Likelihood Model.
In vier delen neemt Van Goethem de lezer mee langs invloed en overtuigen (frappante voorbeelden en hoe werken de hersenen), dan de twee stappen van overtuigen (namelijk ontspannen en betrekken) om vervolgens in het derde en vierde deel dieper op deze stappen in te gaan. Hoofdstukken hebben namen als ‘De Wet van het Warme Bad’ en ‘Size does matter’, paragrafen dragen titels als ‘De Regel van Mae West’ en ‘De Regel van de Groene Kikker’. Vlot geschreven, veel tips, een paar modellen; overtuigen doet ze.
IJs verkopen aan eskimo’s
Business Contact
192 pagina’s
ISBN 9789047001836
Uhm, na het lezen van bovenstaande recensie weet ik eigenlijk niet veel meer dan wat op de cover van het boek staat. Is dat je bedoeling?
“Vlot geschreven, veel tips, een paar modellen; overtuigen doet ze.”
Pacelle van Goethem wel 😉