ADV Marketingfacts cursus Usability Engineering
Hoe maak ik mijn website gebruiksvriendelijker?
Een veelgebruikt synoniem voor usability is “gebruiksvriendelijkheid”. Tegenwoordig zijn er vele manieren om je organisatie te presenteren, zoals via de website. De workshop Usability gaat uitgebreid in op de mogelijkheden voor het toepassen van usability binnen jouw organisatie.
Gelukkig krijgt usability steeds vaker een plek binnen de online strategie. Het gaat niet meer alleen om het trekken van bezoekers, die bezoekers moeten ook wat opleveren!
Onderwerpen:
In deze cursus leert u de basisprincipes van usability, de beste methoden en tips & trucs om usability te verbeteren.
Daarbij ligt de nadruk op concrete toepasbaarheid. Elk onderdeel wordt voorzien van een praktisch element in de vorm van een oefening of discussie. Bovendien worden talrijke voorbeelden besproken van goede en slechte usability.
Programma:
10:00 – 10:30 Introductie
10:30 – 11:30 Slechte usability in de praktijk
11:00 – 11:30 Usability definitie, “koninklijk proces” van webbouw incl. card sorting en prototyping.
11:30 – 11:45 Pauze
11:45 – 12:45 Usability richtlijnen / heuristics: Zelf checken!
12:45 – 13:45 Lunchpauze
13:45 – 14:45 Persona’s & scenario’s: Wat, hoe en doe!
14:45 – 15:00 Pauze
15:00 – 16:00 KPI’s, web analytics & a/b testing: Plan, do, check, act!
16:00 – 17:00 Gebruikerstesten & eyetracking. Zelf gebruikerstest doen!
17:00 – 17:30 Borrel
Aan het einde van de dag kun je:
• Kritisch kijken naar uw eigen website of intranet om conversie te verhogen.
• De usability methode kiezen die past bij uw doelstellingen.
• Trends in usability beoordelen op hun rendement en toepasbaarheid.
• Als volwaardige gesprekspartner van uw web-, reclame-, of usabilitybureau fungeren.
Voor wie:
Webmanagers, (online) marketeers en verkopers die in de dagelijkse praktijk verantwoordelijk zijn voor marketing & sales via internet.
Docenten:
Martin van Kranenburg (Sinds1998.nl)
Martin van Kranenburg heeft aan de wieg gestaan van de website van D-reizen. Na 11 jaar D-reizen heeft hij ruim twee jaar gewerkt voor een internetbureau. Nu is hij eigenaar van zijn eigen bureau Sinds1998.nl, verwijzend naar het jaar waarin is aangestoken door het online marketing virus. Martin van Kranenburg is docent voor de Leergang Online Marketeer bij Lectric, en wordt ook ingehuurd voor incompany trainingen: ondermeer bij IDG Nederland (o.a. webwereld), Sanoma uitgevers, Kamer van Koophandel, SDU uitgevers, Inspectie van het onderwijs en PCM uitgevers. Naast het geven van trainingen wordt Martin van Kranenburg ook geregeld voor langere tijd ingehuurd voor (internationale) internetconcepten.
Op persoonlijke titel beheert Martin de verzamelpagina ecommerce.startpunt.nl en schrijft hij over online marketing, trends en ontwikkelingen in de reisbranche op zijn Reismanagers weblog: http://www.reismanagers.nl
Referenties:
– Paul van Breugel (E-commerce Manager NSHispeed):“Het conversie advies bracht ons praktische verbeterpunten, waarmee we direct mee aan de slag kunnen. Het advies is tevens een kapstok voor onze lange termijn ontwikkelingen.“
– Will van den Hoogen (Directeur D-reizen) “ Martin heeft aan de wieg gestaan van D-reizen.nl, de grootste reissite van Nederland. Hij heeft ervoor gezorgd dat internet een prominente positie heeft in onze multichannel benadering”.
Stefan Wobben (www.concept7.nl, www.usabilityweb.nl)
Stefan Wobben is mede-eigenaar van Concept7. Als usability expert was hij ondermeer betrokken bij onderzoeken voor Bosch, FBTO, Ferio Reizen, Store, Beachmasters, Gemeente Groningen, RDW en Menzis. Daarnaast schrijft hij regelmatig artikelen over gebruikersvriendelijkheid voor Usabilityweb.
Aanbevolen literatuur:
Steve Krug – Don’t make me think! (Bol.com / Amazon.co.uk)
Alle gegevens op een rij:
er zijn 20 plaatsen;
de kosten bedragen € 495 exclusief 19% BTW;
de cursus vindt plaats op dinsdag 17 maart 2009;
de locatie is Seats2meet Utrecht;
inschrijven voor deze cursus kan tot dinsdag 17 maart 2009.