Is er e-leven na de dood?
We zijn tegenwoordig druk bezig met het managen van onze online reputatie en het vergroten van onze virtuele netwerken. Maar wat gaat er met al die uitgebreide profielen, aanbevelingen van collegae en prachtige foto’s gebeuren na onze dood? Nooit aan gedacht? Ik ook niet. Totdat ik de expositie “Ik R.I.P.” van Mediamatic heb bezocht.
We zijn voor het eerst in de geschiedenis in staat om een uitgebreide oeuvre achter te laten aan volgende generaties. Dit was vroeger uitsluitend weggelegd voor briljante wetenschappers, kunstenaars en schrijvers. Nu kan iedereen duizenden digitale herinneringen en sporen achterlaten dankzij berichten op weblogs, foto’s op Flicks, video’s op YouTube, presentaties op SlideShare, en natuurlijk allerlei profielen op sociale netwerken. Het eeuwige e-leven is eindelijk binnen handbereik voor iedereen. Maar wat gebeurt er met onze profielen en foto’s nadat we dood zijn?
Blijven ze eeuwig online, of gaan LinkedIn en Flickr iedereen die 80 is geworden een mailtje sturen met: “Beste Serge, als je nog leeft, klik op de onderstaande link om je profiel opnieuw te activeren?” En hoe gaan we om met profielen van onze vrienden die zijn overleden? Zien we dit profiel als een mooie herinnering? Of worden we juist verdrietig, als we hiermee elke keer worden geconfronteerd na het inloggen? En als je in reïncarnatie gelooft, zou je dan in het volgende leven het deja vu gevoel krijgen bij het zien van online foto’s en profielen uit je vorige leven? Ik weet het niet.
Als je over het e-leven na de dood wil nadenken, dan kun je tot 12 april de “Ik R.I.P.” expositie van Mediamatic bezoeken in Amsterdam. Met “The Travelers, een serie doodsportretten door Elizabeth Heyert, doodskisten uit Ghana, het computerspel The Graveyard en ‘proefliggen’ in een grafkist”. En je kunt op de website IkRIP.nl regelen wat er met je online profiel op Open-CI netwerken moet gebeuren na de dood. Of creëer nog één profiel op Storyofmylife.com of Myheritage.com, als je er zeker van wil zijn dat je levensverhaal eeuwig online blijft.
Dit slaat ver door. Een testament en eventueel foto’s tot daar aan toe. Maar dat ‘eeuwig’ online klinkt me vreemd in de oren. Het lijkt me dat andere dingen belangrijker zijn als je aan de dood denkt. Daarmee doel ik met name op je eeuwige bestemming.
Ik ben zelf ook naar de expositie geweest maar was behoorlijk teleurgesteld. De foto’s van de overledenen in Harlem waren eerder te zien bij het Naarder Museum, de Ghanese kisten jaren geleden al in de eurs van Berlage en over de “performance” heb ik het al helemaal maar even niet. O ja, en er was iets met een sociaal netwerk maar dat werkte nog niet zo werd me verzekerd
O ja en in aanvulling op Claire, binnenkort lanceren we http://www.tributes.nl, een online verzamelplaats voor gedenken. Belangrijkste verschil met het iniatief van Richard: alles wordt gratis en reclamevrij!
@Erwin
Je verwacht dat we in de nabije toekomst een soort R.I.P. widget/teken kunnen toevoegen in sociale netwerken. Heb je ook nagedacht over de toekomst van je eigen website/blog?
@Claire en Peter
Zeker mooie initiatieven.
Wat ik vooral nog mis is een mogelijkheid om alle digitale sporen van je leven op 1 centrale plek te verzamelen. Een soort Del.isio.us voor al je fotoverslagen, blog postings, websites en sociale profielen, waarbij jij de regie voert, en niet bv. Google:-). Of je vrienden/nabestaanden. IkRIP.nl is een stap in deze richting, al is dit initiatief beperkt tot een klein aantal netwerken die Open-CI ondersteunen.
Deze sites benaderen eea iets te eenvoudig: hoe weet je nu of iemand “dood`’ is…
juridisch dient er dan een papieren overlijdingsverklaring en verklaring van erfrecht te komen van de erfgenamen en als beheerder van data dien je te checken of die erfgenamen wel erfgenamen zijn. Dat is totaal niet schaalbaar en dus onwerkzaam.
Hoe ga je vervolgens om met de auteursrechten van gezamenlijk gecreëerde content op bijv. wiki’s…En als je blogt op sites als Molblog, die eigendom van een uitgever zijn, hoe is het dan met de content van je blogs auteursrechtelijk geregeld?
De bestaande wet-en regelgeving voorziet hier verder (nog) niet in, dus dat is ook een aandachtsveld van onze Stichting Copyright & Nieuwe Media.
Vanuit http://www.Mindz.com hebben we (helaas) al de eerste gevallen meegemaakt en we hebben daar in het kort de volgende protocollen voor neergezet:
het profiel wordt “bevroren”, zodra we een bericht van overlijden krijgen, waarbij we alleen de relatie checken tussen de “aangever” en de overledene. Het profiel verdwijnt “onder water” en is dus nergens meer zichtbaar.
Gedeelde content op een Plaza groep, indien de overledene die groep heeft opgezet: hierbij wordt de Plaza een maand bevroren, waarbij de leden van die Plaza een bericht krijgen van overlijden van de plaza manager met het verzoek de zaak over te nemen. Juridisch blijven wij buiten dit besluitvormingsproces, we faciliteren alleen het proces. Indien de groep “eruit” is (details hierover gaan hier nu iets te ver) transfereren we het management van zo’n groep naar de nieuwe manager en draait alles gewoon door. Bij geen reactie vanuit de groep wordt ook hier de hele groep “bevroren” en verdwijnt onder water…
@Ronald en Jason
Ja, het is een complexe materie. Ik denk dat de beste oplossing is om de regie in handen van de gebruiker te geven, zodat hij/zij zelf kan beslissen wat er met zijn online profiel gebeurt na het overlijden. De vraag is wie deze wens gaat vastleggen.
Een andere vraag is of een bedrijf überhaupt een garantie kan geven dat het eeuwig zal blijven bestaan. Stel dat één van de genoemde websites onvoldoende inkomsten zal genereren om voor al die traffic en opslagruimte te betalen. Dan wordt die site offline gehaald, samen met alle opgeslagen profielen en gegevens. Je kan natuurlijk zelf een site creëren waar je jouw oeuvre kan plaatsen. Maar ook dit garandeert je geen eeuwig e-leven, want iemand moet de hosting en domeinregistratie blijven verlengen en betalen, ook na je dood.
@Serge: tijd voor een nieuwe verzekering?
@Serge
Nee hoor zo complex is het niet, zijn er al een paar jaar mee bezig. Hebben al de nodige lessen geleerd en ervaringen opgedaan.
De issue`s die je aangeeft worden door Eternity4all wel afgedekt, kunnen alleen niet garanderen dat de wereld een keer explodeert 🙂
En het issue dat Ronald aangeeft hebben we volgens mij op een heel creatief manier van tevoren getackeld qua concept/proces, zonder alle juridisch gedoe met overlijdingsverklaringen etc.
@Jason: ik heb jullie site bekeken maar vraag me af wat je hebt opgelost? Hoe weet je of iemand overleden is…bovendien maak je wel een mooi data-nalatenschapje aan, maar dat staat op geen enkele wijze in verbinding met de rest van je digitale leven, content en wiki bijdragen…
Niet om te zeuren hoor, maar vroeg het me wel af: wat is de status van dat “beleggingsfonds bij Merrill Lynch” die de financiën eeuwigdurend moet garanderen? Een jaarverslagje oid in deze tijd zou niet misstaan bij “over ons”…
Ik zou het graag vanuit een ander perspectief willen zien. Niet als een zg. conversie vanuit bestaande platformen maar gewoon een ‘digitale begraafplaats’. Zelf kom ik uit een “Six Feet Under” Family en heb ik de dood en het verlies van dierbaren lang van dichtbij meegemaakt.
Het gaat nu naar mijn idee juist om andere content.Het gaat om herinneringen.
Na de uitvaart ontstaat er een bijzonder grote leegte. Er is alleen een fysieke plaats in de vorm van een steen of een urn. Maar de herinneringen zijn verdwenen. Ook de vrienden van je dierbare kun je niet meer vinden. Wat mijn tweelingbroer- uitvaartondernemer – mensen adviseert is om aan alle bekenden te vragen hun mooiste herinneringen op papier te zetten en dit naar de familie te sturen. Dit blijkt vaak het mooiste geschenk voor een familie en helpt bijzonder in het rouwproces.
Dit initiatief wordt komende week in Nederland geintroduceerd. Een digitale herinnerings(begraaf)plaats.
@Patrick: ben benieuwd, kunnen we binnen mindz ook wel iets mee, vertel me morgen maar meer…..
@Ronald: Waar haal je deze wijsheid vandaan? En waarvoor is dat nodig?
@Ronald: die is wel gezond, maar goed punt, dat zou geen kwaad kunnen 🙂 Mbt de andere items daar praat ik graag met jullie offline over, als jullie dat leuk vinden.
@Ronald/Jason: wat ik verwacht dat de gezamelijke overheden internationaal (jawel, het moet)(ooit) de toegang tot het internet gaan regelen. Je kan dan als site met zekerheid vasstellen of een persoon dezelfde is als een vorige keer. Je weet dan echter nog niets. Een persoon kan dan kiezen ook persoonsgegevens (vanuit de overheid dus) door te laten zetten. Dat heeft weer als gevolg dat bvb een Hyves met zekerheid kan vaststellen wie haar bezoekers zijn (en wat de leeftijden bvb zijn, hoewel je natuurlijk altijd een ‘show’ leeftijd mag invullen).
Als je dat dan weer koppelt aan geboorte/overlijdingsregisters, zoals we die nu al in de krant vinden, kan je straks ook met zekerheid vaststellen welke klanten/consumenten/bezoekers/die je kent zijn overleden, en daar vervolgens op handelen. Zodra een bevoegd arts de dood vaststelt, kan er meteen een circuitje gaan lopen.
@serge: de toekomst van mijn eigen blog. Je kan straks aan de hand van je teksten, je gedrag, foto’s en nog veel meer automatisch een persoonijkheidsanalyse maken en gedrag gaan voorspellen. Dat betekent dat er een kunstmatige Erwin kan ontstaan die na mijn leven gewoon blijft doorbloggen. Dat duurt nog wel even, maar met een jaar of dertig moeten we een heel eind kunnen komen.
@Erwin
Zal de “kunstmatige Erwin” ook rekeningen voor hosting en domeinen betalen voor Mensmerk.nl? En wat als de persoonlijkheidsanalyse niet helemaal klopt, of als er een bug zit in het Artificial Intelligence programma? Stel dat we dan i.p.v. de huidige optimistische Erwin een enorme zeurpiet krijgen:-)
@Peter: dat kan iedere internet jurist je vertellen…en dat is iets waar we ons noodgedwongen over geinformeerd hebben bij Solv advocaten toen we met mindz.com begonnen.
@Jasobn: prima, mail me maar ronaldvandenhoff at cdefholding.nl
@Erwin: overheids regelingen…sterker nog, de EC is daar al mee bezig, vandaar onze “zoektocht~”…
@Serge: jij vindt dit leuk he? 😉
Mag ik er aan helpen herinneren dat er ook een kunstmatige Serge zal zijn?
Nog sterker, die is er al. Ik belde je net, en kreeg je voice mail. Een hele primitieve vorm, maar hij is er al!
@Ronald: Dit zijn klokken en klepels, maar dat weet jij ook.
Ik denk inderdaad dat jij een uittreksel uit het register van overlijden bedoelt, wat men in de wandeling een overlijdensverklaring noemt.
Maar waar in welke wet staat dat je dat nodig zou hebben om een digitaal profiel te verwijderen?
Dan nog iets anders. Op de tentoonstelling van Mediamatic vroeg ik aan een vertegenwoordiger cq artiest hoe men eigenlijk op de hoogte geraakt van een op hun sociaal netwerk geregistreerd lid. “Dat loopt via de uitvaartondernemers”, zo zei de artiest. Maar ik kan u allemaal vertellen beste mensen, geen uitvaartondernemer weet hiervan. Dus hoe zouden zij ikrip.nl moeten inlichten? Het is denk meer een concept dan een uitgewerkte site.
@peter: het gaat niet om het digitale profiel, maar de daaraan gekoppelde content..daar rusten auteursrechten op…
@Ronald: dan had ik je verkeerd begrepen, excuus
Maar een Verklaring van erfrecht is er in veel gevallen ook niet, want lang niet iedereen neemt de moeite en vooral kosten om naar de notaris te gaan. Maar het uittreksel toont wel aan dat iemand overleden is. Dat is gewoonlijk genoeg. En mensen hebben dat normaal ook altijd, is gewoonlijk standaard service van de uitvaartondernemer om dat meteen te vragen en te kopen als ze aangifte overlijden doen. Alleen als er iets van waarde te verdelen of af te geven is, zal men een verklaring van erfrecht moeten overleggen.
Toevallig lees ik net het volgende persbericht
Dierbaar Online helpt als eerste in Nederland nabestaanden met de online nalatenschap
23 februari 2009 | Ede
Online Identiteit: Nazorg bij overlijden heet de nieuwe dienst en is er voor bedoeld alles wat de overledene heeft opgebouwd op internet netjes af te sluiten namens de nabestaanden. Marieke Ligtelijn, directeur van Sir Miles BV, bemerkte dat er soms wel eens profielen van overledenen in LinkedIn bleven staan. Alsof ze er gewoon nog waren. Het leek haar pijnlijk een geliefde nog dagelijks op internet tegen te komen alsof er helemaal geen afscheid was geweest.
Meestal is het wel bekend bij de nabestaanden waar de overledene actief is geweest op internet. Maar soms ook helemaal niet. Of hebben de nabestaanden geen idee waar ze zouden moeten beginnen. Net zoals de gewone opzegdienst voor traditionele media bestaat er nu Dierbaar Online met nazorg bij overlijden. Voor alle online media.
Wanneer je achter de computer zit en ineens denkt: “Laat ik eens zijn/haar naam googlen”, dan komt er misschien wel een resultaat met allemaal pagina’s waar de overledene nog op staat. Foto’s, berichten op weblog’s en forums, persoonlijke netwerk profielen zoals LinkedIn, MSN, Hyves en Facebook of andere lidmaatschappen van bijvoorbeeld Marktplaats of zeer persoonlijke interesses. Maar niet alleen is de zogenaamde online identiteit van de overledene te vinden met een zoekactie via Google. Het kan ook zijn dat de overledene lidmaatschappen heeft bij online gemeenschappen die niet openbaar zijn. Hoe zorg je er dan voor dat de online identiteit netjes wordt afgesloten? Eventuele prettige aandenken worden bewaard? Maar ook alle online contactpersonen, al dan niet geselecteerd, een berichtje krijgen van het overlijden?
Dierbaar Online helpt nabestaanden om de online identiteit van een overledene op te ruimen en netjes af te sluiten. Hulp bij afhandelen van alle op internet te vinden online gegevens. Om bijvoorbeeld een digitaal aandenken te maken of een online herdenkplaats in te richten. Of om gewoon op te ruimen en af te sluiten. Zoals ook het huis en de kledingkast van de overledene worden opgeruimd.
Over Dierbaar Online
Dierbaar Online is een organisatie die graag op een bijzondere manier en met aandacht u persoonlijk bijstaat bij verlies van een dierbare. Op de manier waarop wij u het beste bij kunnen staan. Met kennis, ervaring, creativiteit en kwaliteit op het gebied van internet en online creatie. Dit doen wij op een zeer discrete manier.
Het verlies van een dierbare is een groot moment in een mensenleven. Naast de bestaande en de bekende nazorg bieden wij diensten die ondersteunen en aansluiten bij een meer en meer gebruik van internet door mensen in onze samenleving.
Dierbaar Online is een onderdeel van Sir Miles BV.
Voor meer informatie: http://www.dierbaaronline.nl
Mooi initiatief. Maar is het ook gewenst om alles op te ruimen? Vaak kan dit helemaal niet. Google maar eens wat namen van bloggers op MF, honderd duizenden resultaten. Beter zou zijn dat naam links, XML links zouden worden waarin duidelijk wordt dat het om een naam gaat. Als vervolgens naar een profiel wordt gelinkt, kan je in het profiel aangeven dat iemand is overleven en kan bij de naam link automatisch RIP komen te staan (als een TM teken). Dat is logischer en handelbaarder. Maar wetten, standaarden en technologie zorgen dat het nog wel een jaar of tien zal duren voor het zover is.
wat vinden jullie hiervan?
http://www.worldslegacy.com
Search Engine Optimization (SEO) – is an internal and external optimization in order to move your wesite first position in search results on major search engines. Potential buyers are showing their interest in some products / services by entering the query into a search engine. So they are willing to buy this product / service. The higher your site is, in the SERPs, the more likely that the interested buyer will get on it. And the more the content of the site meets the needs of the user, the more likely he will make a purchase.
Modern search engines operate in such a way that in the first place appear sites that best meet the user’s request. In building the list of importantce next aspects are analyzed: structure of the site, its text content, technical data. High-quality internal and external optimization for 2-3 months will bring your web-resource in top 3 search results. SEO-optimization involves the formation of so-called “semantic query engine,” which is a list of the most effectively “selling” words and phrases often introduced into the search users.
Website promotion on the Internet involves several stages:
Formation of semantic core: an analysis of the most popular search queries among potential visitors, and then based on this list are selected the most “selling” keywords.
Optimizing your website for internal factors: first, our specialists will carefully analyze the content of a site to determine that from a technical point of view, the site meets the requirements of search engines. Based on these results we give general recommendations to improve the indexing of your website in search engines, as well as correction of texts on the website.
Strengthen the credibility of the site: the search algorithm includes a modern setting “credibility” of the website. The more links to a particular resource, the more authoritative it is considered, and the higher will appear in the SERPs. Accordingly, in order to improve the position of your website, we place text links to it from third-party websites.
Competitor Analysis: in the process of search engine promotion website, our specialists also conduct research on websites of competitors. This allows you to develop a more effective strategy to optimize your website and get around opponents.
Features SEO-promotion:
– Target audience – users by entering a search query, thus already demonstrated interest in a particular product or service. Once on the page with the relevant information, they are potentially ready to make a purchase.
– Low price to attract customers – compared to more traditional advertising media (press, radio, TV),
– SEO-promotion – is an inexpensive and effective way to attract customers.
– Time – due to certain features of the search engines results optimizer site will be visible only after several months.
Компания выполняет ремонты жилых и нежилых помещений. от фундамента, проекта, дизайна, до реализации конечного результата.
Компания выполняет ремонты жилых и нежилых помещений. от фундамента, проекта, дизайна, до реализации конечного результата.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!