Twitter op het Journaal (The making of)
Vrijdag 28 februari was er een item op het NOS-journaal over de rol van Twitter in de nieuwsvoorziening tijdens de Turkse vliegtuigcrash. Ik heb een ‘making of’ gemaakt over hoe zo’n item tot stand komt. We volgen Jeroen Wollaars die bij BNR heeft gedraaid, de eerste twitteraar heeft geïnterviewd, mij wat heeft gevraagd, extra materiaal heeft verzameld en slechts een uurtje heeft om het item in elkaar te zetten. Alles bij de NOS is volledig digitaal en ze werken tot 1 minuut voor de uitzending aan de verbeteringen. Ook het item zelf (zie verschil 18.00 en 20.00) en een item van het programma Eenvandaag staan hierboven.
Je hebt vrijdagavond waarschijnlijk niet de discussie tussen @overdiek en ondergetekende gevolgd?
Ik denk dat een NOS absoluut voordeel kan hebben in het gebruik van sociale communicatietools als Twitter (wordt er een beetje moe van dat alleen Twitter iedere keer wordt genoemd als voorbeeld; Twitter is toevallig de tool die wij gebruiken; een veel grotere groep gebruikt Hyves of MSN). Echter, ik denk ook dat NOS haar imago moet bewaken en feiten moet blijven checken voordat het met nieuws naar buiten komt. Vroeg of laat neemt NOS een fakebericht over van Twitter (of één van die andere platformen). Ik ga de hele discussie van vrijdagavond niet herhalen, maar ik vond dat NOS te snel met een bericht kwam op de NOS-site. Al dan niet opgejaagd door de stortvloed aan berichten op Twitter.
@ Marco. Dat is een goeie 🙂
@Koen: Da’s inderdaad een heeeel andere discussie. Vond deze zin uit de eerste reactie van de 361 wel een mooie: “Fraai voorbeeldje van journalistentuig dat zich weer boven de wet verheven voelt. :(“
@Koen: Ik weet dat er journalisten en/of nieuwsorganisaties zijn die een ontheffing van het RVV hebben mogen ontvangen van V&W, als het nodig is voor de uitvoering van hun werk. Het zal mij niets verbazen als er nog eentje bij de NOS in een stoffig laadje ligt. Overigens ben ik het er ook niet mee eens om als ontheffingshouder over de vluchtstrook te rijden terwijl de hulpdiensten moeten uitrukken.
@marco Als ik het bovenstaande teruglees beschuldigde jij de NOS ervan een foutief verhaal van Twitter te hebben overgenomen terwijl dat nergens uit blijkt of is gebleken. Wel dat het fout was, maar niet wat de bron was. Ik vind dat beschuldigen ook zorgvuldig moet gebeuren 😉 ! Net als nieuws brengen natuurlijk, maar dat weet de NOS al decennia ! En natuurlijk gaan dingen weleens fout. En natuurlijk gaat het om de bron, om wie iets meldt. Maakt niet uit of dat per telefoon, fax of twitter is.
@Erwin: het is uiteraard niet zwart-wit maar ik wilde wel een punt maken. Toen het drama plaatsvond had ik voor het eerst het gevoel dat we doorsloegen op Twitter. Zoveel tweets, zoveel vragen en nagenoeg geen nieuws. Bizar gewoon. Ik zeg nergens dat de NOS het nieuws heeft overgenomen van Twitter; wel dat ik het gevoel had dat NOS (en vele anderen) zich lieten opjagen door Twitter. Daar zit een groot gevaar in als niet aan feitencheck wordt gedaan. Het eerste bericht van NOS op de NOS-site was onjuist. Het vliegtuig was niet van de baan geschoven (blijkt achteraf). Gelukkig een bericht zonder gevolgen (alhoewel velen waaronder ik het ongeluk relativeerden) maar vroeg of laat gaan ze daar wel de mist mee in.
@marco Berichtgeving rondom grote nieuwsgebeurtenissen is altijd warrig. Verslaggevers ter plekke praten doorgaans in eerste instantie ook ooggetuigen na. “Het verhaal gaat” – “Gezegd wordt dat” – etcetera. En waar 24 uur per dag nieuws wordt bericht worden fouten gemaakt. Dat was voor Twitter zo, dat is na Twitter zo.
@Marco: Ben blij dat je in deze laatste reactie nuanceert wat je in je eerste twee tweets wel degelijk suggereert. Had een hoop discussie gescheeld. Ik zal de laatste zijn om te beweren dat de NOS geen fouten maakt, zeker in Breaking News-ontwikkelingen als ook bronnen nieuws bevestigen dat later niet juist blijkt te zijn, als verslaggevers zich baseren op ooggetuigen die het net iets anders zagen. Daar lag vermoedelijk dat kortstondigde, eerste nieuwsregeltje aan ten grondslag. Twitter had daar even niks mee te maken en het is jammer dat je toch zo zwart-wit een punt wilde maken zonder het op feiten te kunnen baseren.
Afgelopen twee jaar (give or take) wordt op alle marketingblogs (MF included) hemel en aarde bewogen om Twitter as ’the next big thing’ neer te zetten, wordt te pas en te onpas Twitter aangehaald als dé bron van het laatste nieuws, de hit in de wereld van nieuwe media, met allerlei superlatieven van dien. En nu draait de discussie (onterecht) alweer om Twitter? Waar 24 uur per dag nieuws wordt bericht worden fouten gemaakt. Dat was voor Twitter zo, dat is na Twitter zo. Volstrekt eens met Erwin.
@Erwin: “Berichtgeving rondom grote nieuwsgebeurtenissen is altijd warrig”; dat wil toch niet zeggen dat we dat zo moeten laten? Nee, van de NOS mag je verwachten dat het innoveert en laat zien dat nieuwe media (waaronder Twitter) een toegevoegde waarde heeft en niet dat het daarmee allemaal hetzelfde blijft.
@Tim: volgens mij zijn we het met elkaar eens 😉
@tim Mag Marco een keer op een drukke dag meelopen bij een 24uurs nieuwsorganisatie? Is goed voor zijn begrip! 😉
@Erwin: lijkt me absoluut interessant! Maar ik mag toch hopen dat de nieuwsorganisaties van vandaag enige vooruitgang hebben geboekt ten opzichte van de situatie toen jij nog op de redacties rondliep 😉
Misschien verrast het je, maar er zijn mensen die op hun vakgebied op de hoogte blijven 😉
@Erwin: O. Ik dacht dat je een ‘ouwe VPRO-hippie was’. Of was dat vorig jaar? 🙂
@Erwin: zoals gezegd, zou het leuk en interessant vinden om eens achter de schermen te kijken hoe het werkt. En ik weet dat je prima op de hoogte bent van de ontwikkelingen. Zouden er meer moeten doen in Hilversum!
@matthijs oh is de 9tot5 marketingfacts loonslaaf ook wakker? En nu stop ik!
@Erwin: Koekje erbij?
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!