ReclameReview: Humana
In de commercial van Humana komt tweedehandskleding tot leven om de Derde Wereld te helpen.
Credits:
Bureau: Lowe/Draftfcb
Verantwoordelijke bij klant: Shira Latuhihin, Jytte Nielsen, Lex Marlijn, Marise Blom
Account: Henriëtte Verkerk, Martijn Amendt
Creatie Lowe/Draftfcb: Maarten Vrouwes, Friso Ludenhoff
RTV: Peter Burger
Regisseur: Ismaël (Pink Rabbit)
Producer: Leonie v.d. Hoevel
Cameraman: Gabor Deak
Postproductie: Condor
Geluid: The Alamo Race Track/FC Walvisch
Special Effects: Rob’s Propshop
De doelstelling:
Naamsbekendheid voor Humana vergroten en ervoor zorgen dat Nederlanders massaal kleding doneren t.b.v. lokale projecten in ontwikkelingslanden.
De uitwerking:
Humana is een organisatie die kleding inzamelt ten behoeve van ontwikkelingshulp. In de TV-commercial en advertenties van Humana zien we hoe tweedehandskleding tot leven komt en de Derde Wereld letterlijk helpt aan schoon drinkwater, lesmaterialen, medische zorg, landbouwtechnieken, etc.
Het oordeel:
Humana heeft van een negatieve situatie (mensen in de Derde Wereld hebben onze hulp nodig) een positieve commercial weten te maken en dat vind ik heel knap. De gebruikte muziek draagt daar zeker aan bij, maar ook natuurlijk de verrassende manier waarop de tweedehandskleding tot leven komt en de interactie aangaat met de mensen. Ik vraag me af hoe deze commercial gemaakt is. Zou het allemaal met de computer gedaan zijn of ouderwets met touwtjes?
Wat me nog niet helemaal duidelijk was, is hoe tweedehandskleding mensen in de Derde Wereld helpt aan zaken als schoon drinkwater en lesmaterialen. Op de site www.humana.nl lees ik dat de ingezamelde kleding deels wordt gedoneerd aan de Derde Wereld en deels wordt verkocht. Van de opbrengst hiervan en de donaties die Humana ontvangt worden lokale projecten ondersteund die de bevolking helpen aan zaken als schoon drinkwater en lesmaterialen. Tja, dat is natuurlijk ook wel erg veel om in een commercial te proppen…
Min eindoordeel: ik vind dat Humana een mooie feelgood-commercial heeft gemaakt, waardoor de bereidheid van de doelgroep om kleding te doneren ongetwijfeld vergroot wordt.
Ik ben blij om te zien dat goede doelen ook leuke positieve reclames kunnen maken. Dit lijkt steeds vaker te gebeuren. Een fijne trend als je het mij vraagt.
Wat deze reclame betreft; klasse!
Leuke reclame en hij maakt inderdaad nieuwsgierig omdat je de mensen de kleren niet aan ziet trekken. Persoonlijk dacht ik vroeger ook dat mijn gedoneerde kleding rechtstreeks naar de behoeftigen ging totdat ik er achter kwam dat het Leger des Heils het verkocht aan een bedrijf in Noord-Brabant die het vervolgens in 3 categorieën doorverkochten aan Oost-Europa en Afrika.
Het enige wat je misschien mag aanmerken is dat het niet direct 100% duidelijk is voor mensen die wat minder kennis van dit soort zaken hebben. Het tonen van het omzetten van de kleding in geld is wellicht te verwarrend omdat mensen denken dat ze dan beter zelf de kleding kunnen opsturen omdat het er nog zo goed uitziet…of erger nog, ze verkopen het zelf internet.
Al met al een prettige en goede reclame en ook ik vraag me af hoe hij geproduceerd is.
check this out: http://www.tvindalert.com
Van wie is dit nummer? En hoe heet het? Ik vind het supervet en wordt elke keer weer vrolijk als de commercial voorbij komt!
Het nummer is van Alamo Race Track en het geeft je echt een feel good gevoel. Ook de animatie is top. Ik kan me zo voorstellen dat de band er trots op is dat het nummer voor een “goed doel” wordt gebruikt. De shit is dat Humana gerund wordt door een sekte, die geld verduistert en jonge mensen voor hun karretje probeert te spannen.De ex-penningmeester is onlangs veroordeeld tot 2,5 jaar gevangenis wegens fraude en de directeur (Nielsen)heeft een strafblad in Engeland.
Ik durf hier rustig te zeggen dat Humana Nederland een criminele organisatie is.
Meer informatie kan je vinden op: http://www.tvindalert.com
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!