Osocio – een internationale weblog over Social Advertising uit Nederland
Er zijn weinig Nederlandse weblogs die wereldwijd als een autoriteit op hun vakgebied worden beschouwd. Osocio.org is er één van. Osocio schrijft over Social Advertising en staat op de 59e plek in de AdAge Power 150. Deze ranglijst van weblogs over marketing en media wordt uit circa 1.000 Engelstalige blogs samengesteld door het toonaangevende Amerikaanse tijdschrift Advertising Age. Er zijn slechts drie blogs uit Nederland die de Top 150 hebben gehaald – Osocio, Yoast.com (op de 17e plek) en ViralBlog (121e).
Osocio is in 2005 ontstaan (toen heette die Houtlust) met een duidelijke focus op reclamecampagnes voor non-profit organisaties. Het doel was om een inspiratiebron en naslagwerk op het gebied van Social Advertising te worden voor de internationale reclame-industrie. Osocio is een groepsblog met 11 bloggers uit 7 landen (ik schrijf er ook af en toe voor). Maar zoals het vaak bij de groepsblogs gebeurt, wordt Osocio vooral gedragen door de oprichter Marc van Gurp. We hebben een aantal vragen aan Marc gesteld over hoogtepunten en teleurstellingen van de afgelopen jaren en plannen voor de toekomst.
Wat waren de hoogtepunten van Osocio in de afgelopen jaren?
‘Provocative Ransom Notes on Childhood Mental Illness’ was één van de meest bijzondere campagnes die we gepost hebben. De campagne in de vorm van losgeldbriefjes leidde tot een flinke rel in de VS. En wij waren één van de weinige blogs die de campagne online hadden staan.
Mede door ons toedoen is het SP-spotje over de misstanden in de thuiszorg internationaal bekend geworden.
En op dit moment zijn wij één van de mediasponsors van ‘Social Actions’ Change Web Challenge’. Dit is een competitie waarbij developers worden gevraagd een interactieve applicatie te ontwerpen t.b.v. non-profit organisaties.
En niet te vergeten de nominatie afgelopen jaar voor The BOBs voor de beste Engelstalige weblog.
Wat is je tegengevallen in de afgelopen jaren en waarom?
Het enige wat mij is tegengevallen ligt op het persoonlijke vlak. Ik vertel niets nieuws als ik zeg dat het erg veel tijd kost. Het is niet iets wat je zomaar even een paar weken doet. Het daadwerkelijk posten van een bericht is misschien maar 20% van de tijd die ik er in investeer. Contacten onderhouden, vragen beantwoorden en social networks zijn minstens zo belangrijk en nemen veel tijd in beslag. Ook komt het weleens voor dat ik de ogen niet droog kan houden bij het zien van weer een misstand of tragedie. Even een paar dagen afstand nemen is dan de oplossing.
Waar moet Osocio over 2-3 jaar zijn?
Osocio wil graag dé centrale plek op het internet worden m.b.t. visuele communicatie voor non-profit organisaties. In Angelsaksische landen hebben we zeker een goede positie verworven. In Aziatische, Oost-Europese en Arabische landen valt onze positie nog wat tegen. Die willen we graag verbeteren.
Wat betreft de campagnes die wij laten zien, zijn wij zeker een autoriteit. Meer dan de helft van de campagnes die we posten komen ongevraagd naar ons toe. Graag zouden wij echter ook het gebied er omheen laten zien. Nieuws, communicatie- en designtheorie moeten een belangrijke pijler worden. En een database met zowel campagnes als theorie en achtergronden is een wens.
Wij gaan niet voor enorme bezoekersaantallen. Wij willen dé plek zijn voor bureaus, ontwerpers en non-profits. Maar bovenal willen we het met plezier blijven doen, dat staat boven alles.
Ik kende Osocio nog niet voordat Marc me actief benaderde via Twitter voor de Humana commercial die ik aan het rondstrooien was. Wat een prachtige aanvulling op het totale aantal blogs dat langskomt, een duidelijke focus en daarmee heel veel inspiratie voor de wereld. Complimenten voor Marc!
Sluit me aan bij Serge en Karlijn, absoluut een aanvulling op de vele marketing- en communicatieblogs die we kennen. Osocio (voorheen Houtlust) staat dan ook al geruime tijd in mijn feedreader. Marc, complimenten en hoop dat je nog lang doorgaat!
Respect voor Marc!
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!