CoffeeCompany spant student voor kar met Slidevertising

9 maart 2009, 08:31

{title}

‘Bedoelde u: Advertising?’ Nee, Google. Ik bedoelde echt: ‘Slidevertising’. Daarover vind je dus nog niet zoveel als je het inklopt in zoekmachine nummer 1. De term komt bij de creatieven van They vandaan, zo lijkt het. Concept: CoffeeCompany wil meer studenten aantrekken in hun filialen. Studenten zijn moeilijk te bereiken via Hogescholen en Universiteiten: marketingacties zijn daar niet bepaald welkom. Hoe krijg je de platte marketingboodschap ‘Drink koffie bij CoffeeCompany’ letterlijk naar binnen? Door het studenten zelf in presentaties tijdens colleges te laten vertellen. Studenten kunnen slides van CoffeeCompany downloaden via Freecoffee4students.nl. Deze slides, panklare advertenties eigenlijk, kunnen ze in een presentatie verwerken en op deze manier hun medestudenten blootstellen.

Strippenkaart

In ruil hiervoor krijgt de student een ‘strippenkaart’ van CoffeeCompany ter waarde van 10 koppen koffie. Om die kaart in het bezig te krijgen moet de student als bewijs een foto van zichzelf voor de klas uploaden met de slide in beeld. De actie is nergens aangekondigd, en verloopt via word of mouth en via het personeel van de CoffeeCompany. De slides zijn met een paar muisklikken te downloaden. Wil je je bewijsmateriaal doorgeven, dan moet je nawt-gegevens afgeven, doorgeven waar je studeert en aangeven waar je favoriete CoffeCompany zich bevindt.

Klachten

Boris Nihom van They schrijft per email: ‘Nu de actie begint te lopen beginnen ook de scholen te reageren. Sommige leraren hebben klachten ingediend, terwijl een andere leraar zelf mee wilde doen met de actie. Het valt natuurlijk niet te controleren of de studenten de foto daadwerkelijk in de klas hebben gemaakt maar dit is niet erg. Als een student de moeite neemt om met zijn vrienden een foto na te maken, betekent dit wel dat ze een half uur met het merk CoffeeCompany bezig zijn. Het feit dat ze hiermee gratis koffie krijgen kunnen ze weer doorvertellen aan hun vrienden. Dit is dus gratis exposure via word-of-mouth.’

Goed idee?

De koffie bij CoffeeCompany is duur. Studeren stond (staat?) gelijk aan platzak zijn. Kosten van koffie zijn verwaarloosbaar, dus mooi om weg te geven. Ik ben wel heel benieuwd wanneer docenten dit gaan verbieden. Op marketingopleidingen vinden ze het waarschijnlijk wel een leuke actie. Kan me voorstellen dat ze het bij Technische Natuurkunde wat minder relevant vinden.

{title}

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

5 Reacties

    Joery Bruijntjes

    Slim. Onstaat ongetwijfeld een hoop commotie over, wat weer leid tot extra aandacht voor de Coffee Company. Begrijp alleen niet waarom de site in het Engels is, als je het op Nederlandse studenten richt.


    9 maart 2009 om 09:27
    bjorn.h

    ik zie hier ook wel potentieel, alleen wat vertel je bij de slide. Ook leuk, een paar mooie layouts maken voor een openings/pauze/eindslide waar de student nog zijn eigen verhaal in kwijt kan(mede mogelijk gemaakt door)


    9 maart 2009 om 10:35
    Bram Fasseur

    Leuke en originele manier om je product te vermarkten. Ik vind het wel jammer dat de website http://www.freecoffee4students.nl totaal niet bij mijn beleving van koffie past.

    @bjorn.h volgens mij zijn de slides zo gemaakt dat ze geen toelichting meer nodig hebben.


    9 maart 2009 om 10:43
    Melle Gloerich

    Als ik docent zou zijn zou ik diegene die de presentatie geeft met die slide erin gelijk een factuur voorschotelen met de kosten van het verhuur van het lokaal voor een dagdeel. Kom zeg, dalijk gaan ze de vakfora ook nog bestoken met spam.


    9 maart 2009 om 11:31
    RK

    “Ik vind het wel jammer dat de website totaal niet bij mijn beleving van koffie past.”

    Had precies dezelfde gedachte. Misser imho.

    Verder leuk concept, ga ik zeker uitproberen.


    9 maart 2009 om 15:28

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!