Weekoverzicht Webanalisten (55): Formulieren: verleid en motiveer je potentiële klanten!
Wekelijks geeft Webanalisten.nl hier op Marketingfacts.nl een samenvatting van het belangrijkste nieuws op haar website. Webanalisten.nl bevat informatie en praktijktips uit de webanalyse en marketing optimalisatie wereld. Webanalisten.nl informeert je niet over hoe je bezoekers naar je website krijgt, maar juist hoe je zorgt dat je (meer) waarde uit het bezoek haalt! Door deze wekelijkse samenvatting van belangrijkste artikelen blijf je ook via Marketingfacts.nl op de hoogte.
Deze week:
- Formulieren: verleid en motiveer je potentiële klanten!
- Vijfsterrenwebsites versoberen voor meer conversies
- Verslag CHI Nederland conferentie: user experience design
Formulieren: verleid en motiveer je potentiële klanten!
Zodra de usability van je webpagina in orde is wordt het tijd de persuasive marketing technieken aan te scherpen (lees ook: optimaliseer van voor naar achter naar voor). Een belangrijk punt binnen de conversie funnel om dit goed uit te voeren is de plek in de trechter waar daadwerkelijk het product of de dienst wordt besteld. Dit is nagenoeg altijd een webformulier. Binnen deze webformulieren zijn er twee soorten van persuasion toe te passen:
1. Toevoegen van design of content elementen die twijfelaars over de streep trekken bij het maken van hun keuze: het motiveren van de bezoekers.
2. Het aanbod zodanig positioneren dat de gewenste keuze vaker wordt gekozen: het verleiden van de bezoekers.
Ton Wesseling laat zien hoe dit in de praktijk kan worden gebracht.
Vijfsterrenwebsites versoberen voor meer conversies
Martijn van Vreeden las in De Pers dat vijfsterrenhotels een opvallende maatregel hebben gekomen. Ze kiezen ervoor om de vijfde ster achterwege te laten om hun kamers te vullen.
Het resultaat van deze maatregel is tweeledig. De kosten dalen door een versobering van de diensten die ze aanbieden: weg met de uitstekende roomservice en de chocolade op de kussens. Ze zien daarnaast dat ze hun kamers eenvoudiger kunnen vullen, ondanks dat ze geen prijswijziging doorvoeren. Blijkbaar sluit de propositie van een ‘voordelig’ viersterrenhotel in de huidige economische crisis beter aan bij de wensen van de luxegeoriënteerde reiziger dan een hotel met een vijfde ster op de gevel.
Conversieoptimalisatie in de kredietcrisis
We weten al lange tijd dat websitebezoekers op zoek zijn naar koopjes en dat de propositie ‘goedkoop’ over het algemeen veel kan doen voor de omzet. Is dit in grotere mate het geval tijdens de kredietcrisis?
De propositie ‘goedkoop’ kun je uiteraard formuleren in woorden, maar door via het design de propositie te benadrukken kun je de doelgroep wellicht beter aanspreken.
Martijn bespreekt vijf maatregelen om websites voor de kredietcrisis te optimaliseren.
Verslag CHI Nederland conferentie: user experience design
Afgelopen donderdag 11 Juni heeft Willemijn Prins met een collega interactie ontwerper van de ABN Amro de jaarlijkse CHI Nederland conferentie bezocht. Het thema was dit jaar CHANGE!
In Subject to Change – creating great products and services for an uncertain world (O’Reilly 2008), schrijft Jesse James Garret:
“The key to creating successful products and services in a rapidly changing world is not resistance to unexpected change, but the flexibility to adapt to it. That flexibility must take a number of forms: flexible design processes to adapt to new insights into user behavior, flexible development processes to adapt to new technological opportunities, and flexible decision-making processes to adapt to new competitive and market realities.”
Oftewel: Hoe kunnen mens-computer interactie en user experience design bijdragen aan positieve veranderingen voor mensen, organisaties en samenleving? Lees er alles over in het verslag dat Willemijn naar aanleiding van deze dag.