Wat levert bloggen op Marketingfacts nu op?

23 maart 2009, 09:34

{title}Afgelopen week zat ik met Marco te praten en ik vertelde hem dat Marketingfacts één van de belangrijkste bronnen van traffic naar mijn eigen sites is. Hij vroeg me toen een stukje te schrijven over wat bloggen voor Marketingfacts me nu eigenlijk opleverde, dus bij deze. Dit is mijn 192e bericht op Marketingfacts, mijn eerste was op 25 oktober 2006. Marco vroeg me om te komen bloggen nadat ik kritiek geleverd had op een stuk van Marco over een, in mijn optiek zeer slecht, onderzoek waar hij over bericht had.

Ik kwam hem een dag later tegen in Media Plaza waar ik werkte en hij zei: ‘Als jij het zoveel beter weet dan ik, waarom word jij dan niet de Marketingfacts-blogger over alles rondom de arbeidsmarkt?’. Omdat ik een hekel heb aan mensen die alleen vanaf de zijlijn kritiek leveren heb ik die kans gepakt. Ik heb er nog geen moment spijt van gehad. Maar wat heeft het me nu precies opgeleverd, dat bloggen?

Nou, het meest in het oog springende is waarschijnlijk een vakantie van een week naar Costa Rica, afgelopen maand. Dat alles door deze post waarin ik een recruitmentactie evalueerde. Het filmpje dat ik daarvoor maakte over Marco’s nieuwe carrière als olifantenwasser werd het meest bekeken (bijna 15 keer zoveel als de nummer 2).

Personal Brand.nl

Een tweede wat ik concreet heb overgehouden aan bloggen op Marketingfacts is dat ik recent een boek over Personal Branding heb geschreven samen met Huub van Zwieten en Tom Scholte. Dat is voortgekomen uit deze post over personal branding. Het gevolg was een ronde tafel met dank aan Ronald van den Hoff van Seats2Meet dat weer resulteerde in onder andere deze posting. Daar heb ik Huub van Zwieten voor het eerst ontmoet die net gevraagd was hier een boek over te schrijven en mij vroeg of ik daar ook interesse in had.

Marketingfacts Jobs

Het derde wat ik er aan over gehouden heb is dat ik nu samen met Marco natuurlijk Marketingfacts Jobs run. Iets dat erg leuk is om te doen, maar ook veel mogelijkheden geeft om me direct bezig te houden met mijn business (het adviseren van bedrijven en organisaties over online recruitment en arbeidsmarktcommunicatie). En dat zonder dat iemand het als concurrent ziet en dus geen zaken met me wil doen.

Daarnaast natuurlijk de ‘oh jij bent Bas van de Haterd’ reacties op events en veel gesprekken (en opdrachten) die met enige zekerheid terug te herleiden zijn naar blogs hier. Soms concreet (ik las dat blog en dacht, die moet ik spreken) en soms minder direct. Ook veel journalisten weten me te vinden door mijn blogs, hier en op bijvoorbeeld RecTec.

Cijfers en traffic

En dan kom ik dus op de cijfers, want naast veel directe zaken levert Marketingfacts me ook veel verkeer op. Bij Personal Brand.nl is Marketingfacts de nummer 2 van de verwijzende sites de afgelopen maand, de enige maand die van belang is aangezien het boek pas een paar weken uit is. En dat terwijl er (nog) geen review van het boek is geschreven hier. Dutch Cowgirls, waar Marjolijn al een stuk heeft geschreven, staat er nog boven, na natuurlijk Google en direct verkeer. Wel blijven de bezoekers van Marketingfacts gemiddeld slechts 8 seconden op deze site, dus kwalitatief verkeer is het niet.

Dat in tegenstelling tot mijn bedrijfssite, vandehaterd.nl. Daar is Marketingfacts de nummer één verwijzende site en de nummer 3 verkeersbron (na wederom Google en direct verkeer). Op mijn site blijven Marketingfacts bezoekers echter het langste hangen van alle verkeersbronnen in de top tien met bijna twee en een halve minuut gemiddeld. In totaal verkeer verzorgd Marketingfacts ruim 5 keer zoveel bezoek als bijvoorbeeld mijn eigen RecTec blog, waar ik veel meer tijd op dit moment in stop. In 2007 heb ik hier ook een analyse van gemaakt, toen ik nog veel voor HRlog blogde. Toen bleek dat Marketingfacts, waar ik ongeveer 1/4 van de tijd in stopte, twee keer zoveel traffic gaf als HRlog. Dat was één aanleiding om mijn aandacht meer te verleggen naar Marketingfacts en meer artikelen hier te posten.

Op mijn eigen (relatief nieuwe) blog RecTec is Marketingfacts de 2e referral site, na mijn oude blog Recruitmentmatters, maar met slechts één bezoeker afgelopen maand minder. Wederom in absolute aantallen na direct verkeer en Google.

En dan hebben we nog Digitaal-Werven, mijn onderzoek naar de beste digitale sollicitatie-ervaring. Ook daar staat Marketingfacts op de 2e plek van referral sites, net na Dutchcowboys die er veel artikelen aan gewijd hebben. Ook daar is het verschil minimaal en ook daar blijven Marketingfacts bezoekers gemiddeld lang hangen. Nu is het momenteel erg stil rondom Digitaal-Werven (dat speelt in de 2e helft van het jaar pas) dus zijn de cijfers over de afgelopen maand erg beperkt om echt harde uitspraken te doen.

Negatief

Is alles dan geweldig? Natuurlijk zijn er ook mindere zaken. Zelf ben ik een zeer emotioneel persoon en dus kan ik me heel erg druk maken over niet onderbouwde negatieve reacties. Vooral als ik beschuldigd word van zaken zonder onderbouwing, omdat ik dan angst heb hoeveel mensen een dergelijke beschuldiging serieus nemen.

Veel vervelende reacties komen overigens voort uit onbegrip bij lezers over wat ik wilde stellen, wat mijn punt was. Het was vaak een gevolg van een slecht geschreven artikel. Mijn schrijfstijl is het afgelopen jaar ook hierop aangepast, mede met behulp van Matthijs heb ik geleerd hoe je hetzelfde kan zeggen in minder dubbelzinnige woorden. En ook offline loop je wel eens tegen mensen op die je enkel online kennen en daarmee een soms wat vertekend beeld van je hebben. De meest bijzondere reactie op een event ooit was denk ik: ‘Jij bent Bas hè, jij hebt laatst mijn werk online helemaal de grond in gezeken’.

Ik geloof niet dat ik minder kritisch ben geworden, maar ik merk wel dat als je het op een andere manier brengt dan ik in het begin deed je veel minder aversie oproept en de lezers je verhaal een stuk serieuzer nemen. Een voorbeeld hiervan zijn de arbeidsmarktcommunicatie campagne evaluaties die ik gedaan heb. Sinds dat ik die (heel eenvoudig) eindig met een conclusie van plussen en minnen ben ik ineens ‘niet meer zo negatief’, terwijl de inhoud van het artikel gelijk is gebleven…

Positief voor business

Concreet kan je dus zeggen dat bloggen op Marketingfacts zeer positief is voor mijn business en mijn personal brand, hoewel Marketingfacts-lezers gemiddeld een hekel aan de term personal branding hebben. Ik vraag me soms wel eens af of ik mijn werk zou kunnen blijven doen (op de manier waarop ik het nu doe) zonder Marketingfacts, maar gelukkig is dat niet iets waar ik me zorgen over hoef te maken.

Bas van de Haterd
Professioneel bemoeial bij Van de Haterd Consultancy

Freelance professioneel bemoeial. Kijkt altijd naar het fundamentele probleem, niet de quick fix. Centrale focus zijn de (online) dialogen met klanten, stakeholders, medewerkers en toekomstig medewerkers (afhankelijk van de opdracht). Actief als interim community manager, projectleider voor nieuwe corporate recruitmentsites, adviseur bij verschillende start ups en inspirator m.b.t. de toekomst van werk (de arbeidsmarkt van de 21e eeuw).

Categorie
Tags

17 Reacties

    Uhm

    En dit staaltje ego-verheerlijking staat op deze site, omdat?


    23 maart 2009 om 09:59
    mgvandenbroek

    “En dit staaltje ego-verheerlijking staat op deze site, omdat?”

    @Uhm: Eerst lezen. Dan praten.


    23 maart 2009 om 10:00
    Uhm

    Is goed Matthijs! Nu nogmaals volledig gelezen voor je veronderstelde nadeel van de twijfel. Zojuist volbracht. En nog steeds zoek ik een antwoord op mijn grote maandagmiddag-queeste… Waarom staat dit staaltje ego-verheerlijking op deze site? Dit proza, het niveau van een twitter-berichtje niet overstijgend en het beste te vergelijken met een gigantische linkdump, is de vreemde eend in de bijt op deze site en bewijst maar weer eens hoe incestieus en egocentrisch ingesteld internetmarketing is. Daarom zal het immer een obscuriteit van zeldzaam niveau blijven. Enfin. Ik denk even verder na. Wellicht lees ik het zo nog een keertje!


    23 maart 2009 om 10:07
    mgvandenbroek

    “Is goed Matthijs! Nu nogmaals volledig gelezen voor je veronderstelde nadeel van de twijfel.”

    @Uhm: Sportief, wordt serieus gewaardeerd! Ik ben het op alle punten met je oneens. Ik hoop dat je (denk dat 2x lezen genoeg is, ik onderschat mensen niet graag) bovenstaand stuk wilt zien als een case. Sla met deze stok als iemand tegen je zegt dat bloggen niets oplevert, en dat weblogs geen mc of pb-instrument kunnnen zijn. Zie bovenstaand stuk verder als practice what you preach. Zonder aanziens des persoons, als dat kan.


    23 maart 2009 om 10:52
    Peter Bonjernoor

    @Uhm – “Waarom staat dit staaltje ego-verheerlijking op deze site?”

    Ik heb het net als jij helemaal door gelezen, en hoewel de term linkdump ook in mij opkwam kan ik toch echt niet tot de conclusie komen dat het ego-verheerlijking is.

    Als je gevraagd wordt om te beschrijven van het bloggen op MF je heeft opgeleverd kun je uiteindelijk niet met veel anders dan bovenstaand komen. En zoals Matthijs terecht opmerkt – het geeft heel duidelijk aan dat bloggen een prima manier kan zijn om je te profileren.

    Dat jij, door anoniem te reageren, daar geen gebruik van maakt zal waarschijnlijk met opzet zijn… 😉


    23 maart 2009 om 14:03
    Tim S.

    Zolang het linkdumpen relevant is, ach, we weten allemaal hoe belangrijk het is dus zo nu en dan is dat helemaal niet erg.

    We gaan er vanuit dat MF daar streng op toeziet, dat dit geen kliekjes-linkdump website wordt!


    23 maart 2009 om 14:24
    Arnoud Rademaker

    Bas, ik waardeer je openhartigheid. Als ik terug kijk naar onze pittige discussies, dan denk ik dat de felheid waarop je op mij reageerde inderdaad voortvloeide uit het feit dat je jouw mening niet altijd even helder onder woorden hebt gebracht. Goed om te lezen dat je daar keihard aan hebt gewerkt.

    Overigens vind ik dat er geen sprake is van egoverheerlijking. Ik vind dat het voor de (argeloze) lezer best duidelijk mag zijn dat columnisten veel tijd en energie steken in het schrijven van een column. Het is leuk om te lezen dat daar iets tegenover staat.

    Bas, je begint je column met: ‘Marco vroeg me om te komen bloggen nadat ik kritiek geleverd had op een stuk………’. Als je nu ook nog leert om jezelf niet meer zo druk te maken over kritische opmerkingen van anderen, dan lees ik in de toekomst graag het positieve effect van deze gedragsverandering. Het bloggen zal je dan vermoedelijk nog veel meer opleveren.

    Veel succes verder,

    Arnoud


    23 maart 2009 om 15:17
    Willem L

    Vond het eigenlijk wel interessant. MF als springplank dus. Mooi.

    Was het ook niet altijd eens met Bas omdat hij (waarschijnlijk in het begin) soms een hele beroepsgroep als incompetent kon neerzetten zoals journalisten. Niet dat ik er één ben maar dat joeg me wel af en toe de gordijnen in waardoor de blik op een artikel vertroebelde.


    23 maart 2009 om 18:30
    mgvandenbroek

    @Willem L: “Was het ook niet altijd eens met Bas omdat hij (waarschijnlijk in het begin) soms een hele beroepsgroep als incompetent kon neerzetten zoals journalisten.”

    Weet zeker dat Bas daarvan geleerd heeft 😉


    23 maart 2009 om 20:46
    chi666

    @Willem L: dat was dus ook wat ik aangaf met het stukje: “mede met behulp van Matthijs heb ik geleerd hoe je hetzelfde kan zeggen in minder dubbelzinnige woorden.”

    Want dat was dus één van de slechtst geschreven stukken die ik ooit heb gepubliceerd, als je kijkt hoeveel mensen daar niet begrepen wat ik wilde zeggen. En zoals ik toen ook al zei: dan is dat dus gewoon slecht geschreven.

    Overigens ben ik nog steeds wel van mening dat grote delen van bepaalde beroepsgroepen incompetent zijn, maar daar ben ik zeker niet alleen in. Dat hoor ik namelijk in bijna elke beroepsgroep van de insiders die er wel bovenuit steken over hun eigen beroepsgroep.


    23 maart 2009 om 20:52
    Bas Brand

    Hoi Bas,

    Ik dacht dat je harde cijfers ging noemen. Euro’s, leads, omzetstijgingen.

    Leuk alle positieve rumoer en mooie producten, maar wat staat er onder de streep?

    Daar draait het in (arbeids)marketing toch immers ook om?

    Groet, Bas Brand


    24 maart 2009 om 08:02
    chi666

    Hoi Bas,

    Zoals jij ongetwijfeld weet is branding (en bloggen op Marketingfacts is natuurlijk personal branding) nooit één direct medium. Een aantal klussen zijn 100% terug te herleiden naar Marketingfacts, maar heel veel draagt het bij.

    Aangezien ik al blogde voor ik zelfstandige werd kan ik niet praten over omzet stijgingen. Maar zoals ik al zei: zonder marketingfacts weet ik niet of ik zou kunnen doen wat ik nu doe, ik denk het niet. En afgelopen jaar heb ik genoeg verdiend om me nu geen zorgen te maken, is dat voldoende?


    24 maart 2009 om 08:12
    Eijkb

    “Dat hoor ik namelijk in bijna elke beroepsgroep van de insiders die er wel bovenuit steken over hun eigen beroepsgroep.”

    Nou, ik ben dus journalist die er wel bovenuit steekt en je hebt gelijk. De rest is ronduit k#t.

    ^^ Humoristisch bedoelt, ik ben geen journalist. Vind het alleen een rare zin. Ben het overigens oneens met de mening dat dit een stuk zelfverheerlijking zou zijn. Vind het een interessante blog.


    24 maart 2009 om 08:26
    Johan

    @Arnoud.

    Poehee, uit de hoogte.

    Is er nog wel zuurstof daar?


    24 maart 2009 om 18:28
    White Coffee

    1 Belgische basisregel: Als je kritiek geeft op iets of iemand, kom dan ook zelf met een alternatief voor hoe het beter kan. Kritiek geven kan snel en is eenvoudig, maar oplossend denken is een ander verhaal.

    Ikzelf had meer concrete gegevens verwacht. Je had b.v. enkele gegevens uit Google Anal. kunnen halen en deze in grafiekvorm voorstellen. Of concreter ingaan op het aantal “kwalitatieve” links voor / na. Langs de andere kant worden wij bloggers allemaal met hetzelfde geconfronteerd:

    Kwalitatieve posts kosten energie en vooral veel productietijd. In onze sector/maatschappij gaat vandaag alles zo snel, dat we vaak niet meer de tijd hebben om een bericht kwalitatief te onderbouwen en uit te schrijven. Alles moet snel gaan, reacties moeten binnen het uur, en ik moet bij mijn laatste . al bezig zijn met het volgende artikel.

    Ik kies voor minder posts en meer kwaliteit! Waarmee ik niet wil zeggen dat bovenstaande post onkwaliteitsvol is. Integendeel!


    25 maart 2009 om 08:30
    Karen Romme

    Ha Bas,

    Ik vind je artikel zeker wel informatief en lees graag op zijn tijd op MF dit soort menselijke ervaringsverhalen tussen de vele berichten over allerlei technische snufjes, snafjes en statistieken waarvan ik de helft niet snap.

    Tussen jouw regels door is goed te lezen dat Marketingfacts jou als startende ondernemer keiharde cash heeft opgeleverd zodat je ondernemer kunt blijven. MF levert dus niet alleen de duizenden lezers van gratis content wat op, maar ook de aanbieders daarvan.

    Wat ik tussen de regels ook lees – zonder dat jij het onderaan in je conclusies meldt – is dat het erop lijkt of je dankzij MF ook als mens bent gegroeid. Onder andere doordat je hier hebt geleerd effectiever te communiceren en makkelijker kritiek te incasseren.

    Heb jij je wel eens afgevraagd wat voor mens jij nu zou zijn als je geen MFblogger was geworden?


    28 maart 2009 om 13:38
    chi666

    Hoi Karen,

    Ik heb me wel eens afgevraagd wat ik zou doen als ik niet zou bloggen ja. MF is natuurlijk niet mijn enige blog en de andere blogs (HRlog, daarna recruitmentmatters, nu RecTec) dragen ook veel bij aan mijn personal brand in mijn vakgebied. Marketingfacts is wel de bekendste en het grootste blog, maar het is een totaalplaatje van alles dat je doet dat je maakt to wat je bent. Wel is Marketingfacts in kritiek geven verreweg het sterkst, ook in de groep onderling.

    Ik denk dat het niet veel nut heeft te mijmeren over wat er mogelijk gebeurd was indien… Ik denk dat wel eens in hele specifieke gevallen (als ik iemand niet teruggebeld heb en later hoor wat iemand anders daaruit gehaald heeft bijvoorbeeld). Maar daar maak je jezelf enkel gek van.


    28 maart 2009 om 22:33

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!