SES New York: 10 Twitter tactics door Guy Kawasaki

25 maart 2009, 09:57

Search Engine Strategies New YorkVan 23 t/m 27 maart wordt in New York de prestigieuze Search Engine Strategies gehouden. Gedurende 3 dagen komt de zoekmachine wereld bij elkaar en worden de laatste nieuwtjes, tips & tricks en diepgaande presentaties gegeven. Voor Traffic4u zijn collega’s Daan Kok en Klaas Galema aanwezig en doen gedurende de 3 congresdagen verslag vanuit the Big Apple. De eerste congresdag wordt geopend met de keynote van Guy Kawasaki.

Kawasaki begint met de vraag hoeveel mensen op dit moment Twitteren; door de hele zaal schieten de handen omhoog. Zijn reactie hier op is “Yeah, daar was ik al bang voor”. Als voormalig Apple marketeer, is hij naast Macintosh nu ook evangelist geworden van Twitter. Pas gestart eind 2007 heeft hij nu meer dan 90.000 volgers en samen met Mashable voert hij de Power Twitteraars-lijst aan. Guy Kwasaki ziet Twitter als de krachtigste marketing tool sinds televisie. Het bloed kruipt waar het niet gaan kan en zoekt hij, als rasechte marketeer, de grenzen op van het Tweeten. Dit is zijn top 10 van Twitter tactieken en handige Twitter tools.

Tactiek 1: Bubbling up niet Top Down

Twitter is open, mensen vinden jou vanzelf. Snel verkrijgen van populariteit door het volgen van de grote jongens als Guy is niet voldoende. “Nobodies are the new somebodies” zoals hij lachend predikt.

Tactiek 2: De-Focus

Guy is van mening dat het om grote aantallen gaat. Dus hoe meer volgers je hebt, hoe beter het is. Je weet nooit wie je echt gaat omarmen, dus verdeel je winstkansen en volg iedereen die jou aan het volgen is.

Tactiek 3: Krijg zoveel mogelijk volgers

Hoe meer hoe beter. Maar zegt hij: “ik hoor jullie al denken, ik wil helemaal niet weten dat iemand in de file staat. Daar heb ik toch geen tijd voor.” Tegelijkertijd geeft hij de marketing waarde aan door een voorbeeld van CNN’s Twitter account. CNN had gisteren 622.086 volgers en kreeg er gisteren meer dan 20.000 bij. Hij gebruikt SOCIALTOO om direct iemand te gaan volgen die hem volgt. Dit is volgens hem essentieel, want waarom zou jij belangrijker zijn dan je volger?

Tactiek 4: Monitoren

Guy Kwasaki legt uit dat hij zich alleen richt op @replies en direct messages in Twitter, want dit zijn mensen die bewust reageren op je bericht. Guy is in competitie met @mashable voor de meeste retweets. De tool die hij daarbij gebruikt is Retweetist . Ook gebruikt hij Adjix en adviseert hij dit programma voor iedereen die actief links wil opnemen in Tweets. De voordelen zijn: het verkorten van url’s en het kunnen volgen van deze links. Weet je het even niet meer en heb je inspiratie nodig voor een volgende tweet, Stumbleupon of Alltop heeft altijd wel wat nieuws waar je over kan Tweeten.

Tactiek 5: Kopieer wat andere bedrijven al doen

Kijk eens in TWIBS, dit is een business directory van Twitter. Guy geeft enkele voorbeelden hoe je de snelheid van twitter kan gebruiken als bedrijf. Direct reageren op belangrijke keywords voor je organisatie. Partijen in Amerika die het voorbeeldig doen: Comcastcares & Amazondeals. Amazon zet elke dag via Twitter speciale verkopen op.

Tactiek 6: Gebruik Search for Twitter

Search for Twitter biedt de marketeer simple search, maar ook advanced search mogelijkheid. Simpelweg je belangrijkste keywords volgen en deze tweets targeten is stap 1. Guy laat zien dat lokaal targeten met Twitter zeer veel kansen biedt, want stel je voor; je weet nu wie en waar iemand zoek is naar je product.

Tactiek 7: Gebruik je tools

TweetDeck: managen en monitoren van je directmessages. Nadeel 1 account mogelijk

Twhirl: vergelijkbaar met Tweetdeck

CoTweet: ideaal voor het managen van je company account door meerdere medewerkers

Tynt Tracer: Zeer interessante tool voor uitgevers. Wordt je tekst gekopieerd van je blog en/of website, dan kun je bij hergebruik volgen wie je content gebruikt.

Tweetie: twitter tool voor je Iphone.

Tactiek 8: Zoek de grenzen op

Hiervoor gebruikt Guy TwitterHawk. Je kunt op basis van analyse van berichten in Twitter berichten pushen naar deze gebruiker. Een redactionele check kun je doen voordat je deze gebruikers spammed met je relevante nieuws. Per verzonden bericht betaal je TwitterHawk 10 dollarcent.

Tactiek 9: Deel je content en maak het makkelijk

Maak het makkelijk om je content te delen via Twitter, Facebook, zie GuyKawasaki blog. Met Twitterfeed kun je via een RSS andere Twitteraars jouw bericht laten Tweeten. Heb je veel volgers dan kun je ieder half uur dit versturen.

Tactiek 10: Unfollow me!

De tactiek die Guy toepast heeft ook een keerzijde: hij krijgt een hoop commentaar op Twitter over wat hij zegt. Daarom heeft hij de term UFM uitgevonden. Met UFM (UnFollow Me) geef je bij een volger aan dat hij je beter maar niet meer kan volgen.

Deze post is geschreven door collega Daan Kok

Siegfried Jongsma
SEO & Social Media Specialist bij Digital Hipsters

Van 2006 tot 2015 ben ik een SEO consultant geweest. Eerst bij Traffic4u en daarna bij Headline Interactie. De afgelopen 2 jaar was ik Social Media Consultant bij StormMC. Begin 2015 heb ik Digital Hipsters opgericht. Een bureau met een sterke focus op mijn twee grote online liefdes: SEO en Social Media Marketing. In mijn vrije tijd schrijf ik graag over mijn favoriete stad New York op https://www.madaboutnewyork.nl

Categorie
Tags

6 Reacties

    Lennert

    Voor Onetomarket doen Roy, Johannus en Evert verslag. Zowel via onze blog, twitter als via searchcowboys. Voor een meer real time en uitgebreider verslag zie searchcowboys.com, direct na sessies online met gisteren onder meer de speech van Guy Kawasaki, Kevin Ryan en een fotoimpressie. Of natuurlijk twitter, twitter.com/searchcowboys en twitter.com/chapter42


    25 maart 2009 om 11:26
    Barry de Vries

    @ Lennert: bedankt!

    *Gaat toetsenbord en beeldscherm schoonmaken na plots omgekomen misselijkheid t.g.v. bovenstaande reactie*


    25 maart 2009 om 13:30
    Piet

    Wat ontzettend sneu zeg dat geneuzel genoemd te willen worden. Eerst Traffic4me die even hun naam moet noemen en dan Wanttomarkt die ook nog even wil laten zien dat ze bestaan. Kan Marketingfacts iets minder laten zien waar hun auteurs werken? Dan hoeven de wannabees ook niet te reageren.


    25 maart 2009 om 14:06
    J. Kremers

    Ik ben nog steeds niet geheel overtuigd van twitter. Er gaat zo veel tijd in zitten om dat allemaal goed op te zetten en bij te houden. Ik hou het voorlopig bij LinkedIN, kost mij al tijd genoeg 🙂


    25 maart 2009 om 14:14
    Roy Huiskes

    Heren, dat heet livebloggen, en daarmee proberen we mensen op de hoogte te houden en de thuisblijvers van de gepresenteerde content te voorzien. Gelukkig hoef je het niet te lezen, maar ik hoop dat jullie er nog wat aan hebben.


    25 maart 2009 om 19:05
    media

    Daan, dank voor het prima verslag en Lennert dank voor de aanvullende input. Jammer dat sommigen niet de toegevoegde waarde zien van een reactie met aanvullende links; die is er mi zeker wel!


    25 maart 2009 om 20:13

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!