Weekoverzicht Webanalisten (40): Interpretatie specialist en meer banner conversies

14 april 2009, 11:14

Webanalisten zoeken websiteWekelijks geeft Webanalisten.nl hier op Marketingfacts.nl een samenvatting van het belangrijkste nieuws op haar website. Webanalisten.nl bevat informatie en praktijktips uit de webanalyse en marketing optimalisatie wereld. Webanalisten.nl informeert je niet over hoe je bezoekers naar je website krijgt, maar juist hoe je zorgt dat je (meer) waarde uit het bezoek haalt! Door deze wekelijkse samenvatting van belangrijkste artikelen blijf je ook via Marketingfacts.nl op de hoogte.

Deze week:

  • Formulieren in banners leveren 5 maal meer conversie
  • Eén persoon verantwoordelijk voor interpretatie webgedrag
  • De volgende stap: impressies, en zelfs pages per visitor

Formulieren in banners leveren 5 maal meer conversie

Banners worden meer en meer mini websites, waarbij je je afvraagt in hoeverre de bezoeker nog zou moeten doorklikken naar een achterliggende website. Recentelijk verscheen het “Eyeblaster Analytics Bulletin deel 3“ waarin uit casestudys blijkt dat het opnemen van een formulier in een banner tot 8 maal meer interactie oplevert dan een traditionale banner waarop slechts geklikt kan worden. De totale conversie over de banneruiting stijgt hiermee factor 5. Lees meer achtergronden en bevindingen van het Eyeblaster rapport.

Eén persoon verantwoordelijk voor interpretatie webgedrag

Ton Wesseling pleit voor een eindredacteur webanalyse. Eén centrale persoon die verantwoordelijk is voor de consequente vertaling van data naar inzichten. “Wat ik in veel organisaties zie gebeuren is dat het vertalen van data naar inzichten wordt uitgevoerd door meerdere personen. Niet zozeer dat meerdere personen werken aan 1 vertaling, maar dat elk persoon verantwoordelijk is voor een bepaald degeelte van de website.” Lees waarom hij pleit om één persoon binnen de organisatie aan te wijzen die akkoord geeft op de inzichten die worden geformuleerd vanuit de rapportages en hoe dit zou moeten worden uitgevoerd.

De volgende stap: impressies, en zelfs pages per visitor

Jeroen Langendam is geen webanalyse specialist. Hij is gewoon iemand die vanaf zijn zolderkamer de eerste stappen in internetland heeft gezet en al gaande weg beter en slimmer is geworden in het binnenkrijgen van gedragsgegevens van bezoekers op zijn website(s). Nadat hij eerder schreef over het inzetten voor google adsense voor inzicht in gedrag op zijn webpagina schreef hij deze week over zijn eerste stappen in het gebruik van een dedicated webanalyse pakket.

Webanalisten.nl is sinds 2008 aanwezig op internet als platform voor online analyse en optimalisatie. Meer dan 40 gastauteurs schrijven wekelijks over hun praktijkervaringen met ons mooie vakgebied. 2 wekelijks wordt hier op marketingfacts.nl een samenvatting van geplaatst.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!