TNW 09: Ricardo Baeza-Yates (Yahoo)

16 april 2009, 07:04

{title}

Ricardo Baeza-Yates (director Yahoo! Research labs in Barcelona) opende The Next Web Conference vanmorgen met een keynote over The Future of Search. Baeza-Yates afkomstig uit Chili, ramde vele trends er op hoog tempo doorheen. Web Search, zei Baeza-Yates, gaat niet langer om het vinden van documenten. Er komt een nieuwe soort van szoekmachine aan, ook bij Yahoo.

Zoeken op het web, is nu al meer dan een ‘list of docs’. Waar het naar toe gaat, zegt Baeza-Yates, is het identificeren van de zoekopdracht van de gebruiker. En, er moet complete informatie komen, per zoekopdracht. Mensen willen niet zoeken, zegt Baeza-Yates, ze willen taken gedaan krijgen, en direct naar de antwoorden. Hoe zal deze trend zich ontwikkelen, in de toekomst?

‘We move from a web of pages to a web of objects’ zegt Baeza-Yates in zijn presentatie.

Die objects, dat zijn mensen, plaatsen, bedrijven, restaurants. Maar object hebben kenmerken, die kunnen ontbreken, ruis veroorzaken enzovoort. Maar: ‘Intents are satisfied by presenting objects and attributions.

Hoe krijgen we gestructureerde objects/atributes?

Via Web content: Taxonomies/Folksonomie, Machine learning techniques, Classification/extraction. Via Web Usage: Implicit relatieons, Building out an open ecosystem

Baeza-Yates geeft het voorbeeld van SearchMonkey. Hij combineert Wisdom of Crowds (‘Cruciaal voor search ranking’). En hier komt een oneliner:

‘There’s a connection between what you search and what you click. Unless you are drunk.’

Baeza-Yates geeft voorbeelden over beter zoeken met afbeeldingen. ‘Tags are better than image features. But together they are much better as they are complementary.’

In alle eerlijkheid: Baeza-Yates was moeilijk te volgen. Als de presentatie online komt, wordt het ons allemaal heel duidelijk. Hoop ik.

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

1 Reactie

    media

    Had al van meer mensen begrepen dat hij moeilijk was te volgen. Was natuurlijk ook nog best vroeg vanmorgen 😉


    16 april 2009 om 19:43

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!