Elke dag een shirt, en dat al meer dan 100 dagen
T-shirts sites zijn er volop (zie hier bijvoorbeeld 23 leuke links die Sanne Walvisch heeft verzameld). Je zou denken dat je daar als shirtontwerper moeilijk tussen komt. Er bleek echter nog een klein gaatje in deze markt, geïnspireerd op sites als iBood en OneDayFly: Shirt van de Dag, opgezet door Mark Vertegaal. Mark maakt elke dag een nieuw ontwerp, meestal gebaseerd op actueel nieuws. Hij is inmiddels de 100 shirts gepasseerd (de 103e is vandaag online). Een interview met Mark wat hem bezielt om elke dag een shirt te ontwerpen.
Waarom, waarom, waarom élke dag een shirt ontwerpen!?
Haha, dat vraag ik me soms ook af. Er zijn verschillende redenen voor. Een belangrijk deel is: omdat het kan. Mijn vriendin heeft de webwinkel waar ze bedrukte kinderkleding verkoopt. Zij heeft dus de hele infrastructuur om shirts te bedrukken en te verzenden. Daarnaast was ik al een tijdje bezig met het ontwerpen van T-shirts. Zo zijn er rond evenementen zoals Koninginnedag of een EK Voetbal eens wat shirts van mij gedrukt en verkocht door Freshcotton. Dat begon ooit omdat ik een shirt wou hebben dat er niet was. En ik was de laatste tijd ook wel actief als ontwerper van Boomerang kaarten, waarbij ik probeer de actualiteit in een pakkend beeld of gevatte tekst neer te zetten. Als je al deze hobby’s samenvoegt krijg je in ieder geval een antwoord op de vraag “waarom shirts ontwerpen”. Het deel “waarom elke dag” is wellicht moeilijker te bevatten. Deels is het de uitdaging. Als ik mezelf niet deze druk had opgelegd had ik nooit de afgelopen 100 dagen 100 shirts ontworpen. Maar ook zag ik voor dit concept een klein gaatje in de overvolle online T-shirt markt. In het rijtje van sites als iBood en OneDayFly miste ik nog de T-shirt branche.
Wat vind je het leukste shirt van de afgelopen 100 dagen?
Officieel ben ik pas tevreden als ik een shirt heb ontworpen waarvan ik denk: “Die zou ik zelf ook wel willen”. Dat lukt natuurlijk niet altijd: doordat een shirt door tijdsdruk niet leuk genoeg is geworden, doordat er die dag niks bijzonders is, of doordat er onderwerpen actueel zijn waar ik geen shirt van hoef. Maar een paar shirts waar ik wel tevreden over ben zijn de stethoscoop van Wereldgezondheidsdag, de Maandag Wasdag, de Evolutie van de Telefoon en de Baarvader.
Wat vind je je minst geslaagde shirt achteraf gezien?
Waar wat meer ingezeten had is denk ik de verkiezing van Obama, waarbij ik alleen maar een shirt had met “President #45”, zodat iedereen aan kon geven dat hij of zij de volgende president zou worden, want Obama is nummer 44. Gelukkig heb ik het niet helemaal laten lopen met Obama, want de “Yes Weekend!” deed het beter, en van de week hadden we zelfs een shirt voor zijn hond Bo.
Wat zijn de beste verkochte shirts?
De best verkochte is verrassenderwijs de Formal Friday van 3 april. Met de Champignons League als goede tweede.
Hoe kom je aan al je inspiratie voor shirts? Zit je bovenop de Telegraaf?
Ik bekijk het nieuws nu met andere ogen, ik volg het ook beter. En als er niks in het nieuws is, ga ik zoeken op de datum in het verleden, of ik struin alle nieuwssites af die ik ken. Soms probeer ik iets met het feit dat het maandag, dinsdag et cetera is. En als er dan nog niks komt dan probeer ik gewoon een leuke neutrale print te verzinnen. Maar dan zijn we vaal al een paar uur verder en dichter bij de deadline. Als ik eenmaal een onderwerp heb, dan weet ik meestal wel snel wat ik wil gaan maken. Dat moet ook wel want ‘s avonds om 12 uur moeten ze live staan.
Kun je iets zeggen over je sitebezoek?
Er is nog niet echt een pijl op te trekken wanneer mensen mijn site wel bezoeken en wanneer niet. En ook bezoek zegt niet alles, want door het gebruik van de widget kunnen mensen dagelijks het shirt zien en alleen naar de site komen als ze de tekst er bij willen lezen of het shirt willen bestellen. We staan nu genoemd op vezamelsites als dagartikel.nl, webkoop.nl en jouwaanbieding.nl.
Mark is erg blij met alle positieve reacties. Het initiatief wordt enorm gewaardeerd, er komen leuke suggesties voor prints binnen, en hij krijgt van heel veel mensen die hun shirt hebben ontvangen complimenten over de kwaliteit van de shirts en de opdrukken an sich.
Aangezien Shirt van de Dag heel erg op de actualiteit zit (gekoppeld aan lekkere korte tekstjes), zit er heel vaak iets tussen wat bij je kan passen. Helaas, alle shirts van eerdere dagen kun je niet meer bestellen. Wel jammer als je net een dag te laat bent, maar dat is juist het goeie van het concept. Daardoor blijft het shirt natuurlijk ook behoorlijk uniek. Zorg dus dat je de widget hebt geplaatst op je Hyves of Netvibes, dan mis je nooit een shirt!
Wel leuk dat hij ze zelf maakt, maar er zijn al zoveel van sites waarop leuk gemaakte shirts worden aangeboden, het enige verschil is dat hij iedere dag een verse maakt.
Ik zou het iig beter vinden wanneer de site shirts van derde inkocht en die voor goedkoper ging verkopen iedere dag. Zo doen ibood enzo het toch ook?
Hulde voor dit geweldige concept. Voor mij niet alleen een kekke manier om m’n t-shirtverzameling uit te breiden, maar shirtvandedag.nl is meer dan dat. ‘T is m’n online scheurkalender, de cartoon van dag, of hoe je ’t noemen wil.
@justastranger> Dat jij het beter vindt dat hij shirts van derden zou inkopen doet natuurlijk geheel niet ter zake. Bij een Italiaan haal je nu eenmaal ook geen foe jong hai.
Gelukkig zijn er nog onafhankelijke creatievelingen! Snoepje van de maand, Keek op de week, Shirt van de dag; allemaal super!
@Nonkel, de vergelijking met sites als IBood en oneDayFly is gewoon niet terecht, deze sites bieden iedere dag een andere gadget aan van zowel merk x als merk y. Bovengenoemde site biedt maar een product aan (merk z, die hij zelf maakt) en is dus gewoon een webshop?
Neemt natuurlijk niet weg dat deze kerel goed bezig is. 😉
@justastranger
het is een beetje een definitiekwestie. Shirt van de Dag is niet een gewone webshop, want het idee dat er elke dag een ander product is, lijkt wel degelijk op de IBoods van deze wereld. Juist ook dat de dag erna het niet meer te koop is. Snel erbij zijn dus. In dat opzicht lijkt het er dus wel op, dat het niet ingekocht van derden is, vind ik niet perse af doen aan het originele idee
En hoeveel shirtjes worden er nu op ’n dag verkocht?
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!