Techcrunch: Bloggers, stop de Hype cycle!

20 april 2009, 05:01

Sommige bloggers in The Valley roepen dat Twitter ‘done’ is omdat Oprah er nu ook op zit. Twitter is nu mainstream, let’s move on, is de gedachte. In dit artikel op TechCrunch ‘Bloggers: Let’s Band Together and Stop the Hype Cycle’ een zeer wel beargumenteerde en onderbouwde oproep van Sarah Lacy om als bloggers en journalisten nu eens te kappen met het hijgerige hypegedrag. Gartner’s Hype cycle, zo beargumenteert Lacy, is ‘one of the most destructive things’ in Silicon Valley.

“Building a company is hard. No one gets every single thing right. Bloggers harping on each mistake are like the fat guy sitting in the bleachers at a baseball game berating a star player for not hitting a homerun in every at bat.”

Het regent voorbeelden. Van het afserveren en weer de hemel in prijzen van Netscape-founder Marc Andreessen, tot het omslaan van halleluja over Cuil.com naar het torpederen van diezelfde dienst binnen enkele uren. ‘As bloggers and reporters we’re supposed to bring people reality and truth. No phase of the hype cycle is reality: Not the messiah, not the goat simply because big press has grown weary of the topic,’ sluit Lacy af. Mooi verhaal, goed statement. Voer voor discussie.

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!