Weekoverzicht Webanalisten (41): Ad-tracking in Google Analytics
Wekelijks geeft Webanalisten.nl hier op Marketingfacts.nl een samenvatting van het belangrijkste nieuws op haar website. Webanalisten.nl bevat informatie en praktijktips uit de webanalyse en marketing optimalisatie wereld. Webanalisten.nl informeert je niet over hoe je bezoekers naar je website krijgt, maar juist hoe je zorgt dat je (meer) waarde uit het bezoek haalt! Door deze wekelijkse samenvatting van belangrijkste artikelen blijf je ook via Marketingfacts.nl op de hoogte.
Deze week:
- Google Analytics : Advertentie tracking met behulp van geavanceerde segmenten en rapporten
- SES Amsterdam Keynote: Wolter Tjeenk Willink & Eduard Blacquière (+ video’s)
- De ene unieke bezoeker is de andere niet
Google Analytics : Advertentie tracking met behulp van geavanceerde segmenten en rapporten
Zoals veel mensen weten is het mogelijk om Google Adwords advertenties te tracken met Google Analytics en ook het effect hiervan op conversies te zien.
Wat minder mensen weten is dat het ook mogelijk is om andere on- en offline advertenties te tracken met Google Analytics via de custom campaign tracking functionaliteit.
Gelukkig is het vrij eenvoudig om deze functionaliteit te gebruiken. In dit artikel is een stappenplan beschreven voor het opzetten van advertentie tracking en het gebruik van enkele hulpmiddelen voor de analyse (van geavanceerde segementen en geavanceerde rapporten). Omdat de meeste bedrijven zich niet puur en alleen richten op online adverteren heb ik ook een aantal stappen toegevoegd die het meten van offline advertenties (zoals televisie reclames en advertenties in kranten en bladen) mogelijk maken. Lees het volledige artikel van Donovan van der Roest.
SES Amsterdam Keynote: Wolter Tjeenk Willink & Eduard Blacquière (+ video’s)
Namens het IAB en de tasforce search in het bijzonder, stond tijdens Search Engine Strategies Asmsterdam Wolter Tjeenk Willink op het podium om namens de taskforce een presentatie te geven over het selecteren van een zoekmachine marketing bureau. In dit artikel de video opname en de slides.
Collega blogger Eduard Blacquière voerde in 2007 een onderzoek uit naar de stand van zaken van zoekmachine marketing in Nederland (PDF). Recentelijk maakte hij een update van dit onderzoek om deze informatie daarna te presenteren tijdens de opnening van Search Engine Strategies in Amsterdam. In dit artikel de video opname en de slides.
De ene unieke bezoeker is de andere niet
De term unieke bezoekers heeft binnen de web analytics wereld al een tijd een vaste definitie: “Aantal unieke cookies welke een website hebben bezocht binnen een tijdsbereik”
Deze definitie heeft zijn zwakke punten, ondermeer:
- Levensduur cookie beinvloedt de unieke bezoekersaantallen (korte levensduur kan geeft hogere aantallen unieke bezoekers)
- Indien meerdere mensen gebruik maken van dezelfde computer (en dezelfde browser + login) dan worden die als een unieke bezoeker gezien (daar er maar een unieke cookie wordt verstuurd).
- Indien op een computer meerdere browsers (Internet Explorer, Google Chrome, Firefox) door dezelfde persoon worden gebruikt om een website te bezoeken zal er voor elke browser een unieke cookie (en dus een bezoeker) worden geteld.
- Je moet cookies accepteren, anders word je elke keer als een nieuwe unieke bezoeker geteld.
- Indien je je cookies verwijdert (handmatig of via de privacy modes in nieuwe browsers) word je elke keer als een nieuwe bezoeker geteld.
Marcel Dumont bespreekt de nadelen en het alternatief dat het IAB heeft gegeven voor deze definitie.