Ik heb een nieuwe baan bij Buienradar en we zoeken nog meer collega’s

22 april 2009, 06:12

{title}De mensen achter Buienradar zijn de afgelopen maanden een vrij groot project gestart: 360.org. Het idee is simpel: zij vragen hun bezoekers om naar buiten te kijken en het weer door te geven dat ze zien. Zo krijg je een soort weer 2.0. Of 16 miljoen buienradars. De waarnemingen worden gecheckt aan de hand van regio beheerders en officiële meetstations in de buurt. Ze hebben bijvoorbeeld de afgelopen maanden succesvol getest met de motregenradar. Motregen is te fijn om waar te nemen. Radarstralen zien dat vaak niet maar de consument natuurlijk wel.

Ze tekenen inmiddels de eerste weerkaarten in de vorm van temperatuurskaarten. De bedoeling is om onder andere de radar te gaan corrigeren met de waarnemingen. Denk bijvoorbeeld aan motregen maar ook aan type neerslag zoals sneeuw en hagel.

360.org is een enorme klus, aldus Edwin Rijkaart. Met name de opslag van data en de correctheid hiervan staat voorop op dit moment. Ze rollen het tevens uit in diverse andere landen. Wereldwijd hebben ze 20.000 meetstations en in Nederland hebben ze nu zo’n 400 waarnemers. Doel is om hier 5 a 6000 waarnemers van te maken.

Het is een niet-commercieel initiatief en iedereen kan er data ophalen en wegbrengen. Ik ben benieuwd welke partijen dit idee weer oppakken en er mee aan de slag gaan. Voorbeelden als het melden van flitsers kennen we al.

Het idee is slim en leuk. Iedereen heeft wel iets te zeggen over het weer. De digitale weerstations worden nog steeds goed verkocht. Ik ben nu de weerman van Woerden.

Mark de Bruin
Innovatiestrateeg bij Consumentenbond

Mark de Bruin (@mdebruin) schreef in 2007 zijn eerste blog bij Marketingfacts. Inmiddels zijn het er meer dan 150. Mark (1976) is senior marketeer met expertises in innovatie, online marketing, mobiliteit en digitale proposities via nieuwe media (internet, apps, social media, internet of things en AI) met focus op relevantie op langere termijn. Onderwerpen waar Mark graag over schrijft zijn: apps, Spotify, social media, trends en innovatie. Mark heeft vanaf 1997 bij deze werkgevers gewerkt aan innovatie, product ontwikkeling & marketing: Philips Origin eCommerce (1997/1998), PTT Post (1998-2000), Het Financieele Dagblad (2000-2004) 9292OV (2004-2011), ANWB (2011-2022) en 9292 (2022-2024). Vanaf 1 augustus 2024 werkt Mark als Innovatiestrateeg bij de Consumentenbond.

Categorie
Tags

13 Reacties

    media

    Leuk!

    Moeten we de jongens van buienradar.nl niet eens een keer uitnodigen op de koffie? We zitten tenslotte beiden in Arnhem!


    22 april 2009 om 06:18
    Erwin Sigterman

    Eens kijken hoe lang het duurt voordat TomTom dit doorvoert in haar MapShare…

    Tijdens het navigeren meteen het weer op je scherm!


    22 april 2009 om 06:54
    Luc De Brouwer

    Leuk idee maar een beetje magere uitvoering. ‘T feit dat het project niet commercieel bedoeld is hoeft niet te betekenen dat het er niet iets gelikter uit had mogen zien. Ik heb ’t overigens vooralsnog alleen op een iMac kunnen bekijken in FF3 en Safari4 maar daar lijkt al een en ander fout te gaan met de opmaak, ik ben een beetje bang voor een cross-browser fail.


    22 april 2009 om 06:56
    Rene Sebastian

    Het idee is absoluut leuk, maar als ik eerlijk moet zijn; ik zie mezelf nog niet continu het weer versturen…

    Edit:

    Misschien wel makkelijker om een koppeling met Twitter te maken , dat je een @ reply naar een account stuurt, en aan de hand daarvan je weer wordt geupdate!


    22 april 2009 om 07:12
    Rene Sebastian

    Ah, kijk eens aan. Dan zou het toch top zijn dat je b.v. een bericht zou sturen met : “@BuienRadarNL , licht bewolkt” aan de hand van je Twitter username wordt de weer update gekoppeld aan je account bij Buienradar en voila! Dat zou ik in ieder geval wel een handige functionaliteit vinden!


    22 april 2009 om 07:40
    WesselH

    Het idee vind ik goed (erg web2.0)… maar ik vrees dat mensen er weinig meerwaarde uit halen om aan te geven dat het bewolkt is…

    Een paar dagen geleden hoorde ik op de radio een column over ‘het weer’ binnen het journaal.

    Strekking van de column: Gigantisch veel mensen snappen het weer niet. Men wil eigenlijk alleen weten of het morgen regent en hoeveel graden het morgen wordt.

    Om dat te laten weten binnen het journaal hoef je niet te vertellen over hogedrukgebieden, hoef je geen foto’s van lammetjes in de zon te laten zien, etc. Wat het weer morgen wordt kan de journaallezer ook zelf wel voorlezen van de autocue.

    Waarom haal ik dit aan: ieder heeft zijn eigen vak-geekness, maar bedenk je wel, de consumenten maken de dienst uit en zullen de dienst moeten faciliteren. Ik zie dit niet zo vlug gebeuren. Misschien zit ik er naast, maar het is natuurlijk aan de mensen van buienradar om dat tegendeel te bewijzen…


    22 april 2009 om 08:08
    Remi

    Leuk concept!

    Alleen waarom kan ik alleen temperaturen tussen de 2,5 en de 16 graden invullen? Is een check op kwaliteit op basis van data uit omliggende regio’s?


    22 april 2009 om 08:20
    rjvanheese

    @WesselH

    Dat lammetje in de zon is het enige wat bij mij blijft hangen en dat is voor mij ‘het weerverhaal’ van morgen. Beelden zeggen meer dan woorden, ook (en juist) als Sacha de Boer het weer vertelt :-0.

    Weer 2.0 moet meer ‘lammetjes’ foto’s laten zien en niet ouwerwetse verhalen met plaatjes over hoge druk gebieden en koude luchtstromen, eens met jou verhaal over dat!

    “Zo ziet het er morgen bij u uit” en dan google archieffotootje laten zien met lokatie en het weer van morgen.


    22 april 2009 om 08:26
    Edwin Rijkaart

    @Remi: we pakken een vast weerstation in de buurt en dan kun je een x aantal graden omhoog of omlaag.


    22 april 2009 om 08:48
    Natalie

    Is dit niet hetzelfde als wat ze op waarneming.nl doen? Maar dan met vogeltjes en andere beestjes?


    22 april 2009 om 18:32
    Remi

    Usability tipje: Er zijn twee icoontjes die ‘een beetje zon en een beetje wolken’ voorstellen, en ik heb geen idee wat het verschil tussen die twee is. Heeft die ene nou meer zon dan die andere?

    Wellicht slim om dat verschil duidelijker te maken, of ze naast elkaar te plaatsen zodat ik beter kan vergelijken..


    23 april 2009 om 06:52
    anoniem

    volgens de buienradar sneeuwt het al een uur in mijn woonplaats ,en dat klopt niet???helaas pindakaas


    19 december 2009 om 21:46

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!