SlideshareReview (33): Innovatie-sprookjes
96% van alle innovaties mislukt. Het is nog niet zo erg als verliezen met de Staatsloterij, maar erg opwekkend is het getal niet. Toch is het in de huidige situatie juist erg belangrijk om te innoveren. Naarmate bedrijven meer krimpen, is het belangrijker om nieuwe producten en diensten te ontwikkelen. Alleen innoverende bedrijven hebben een kans om (weer) te groeien. Eigenlijk is 96% niet relevant. De vraag is of je als bedrijf de handdoek in de ring werpt en jezelf steeds kleiner bezuinigt, of dat je die 4% kans pakt.
In deze presentatie begin Peter Skarzynski van Strategos met Gary Hamel aan te halen die stelt dat je innovatie helemaal geen keuze is. Zonder innovatie houdt je bedrijf gewoon na verloop van tijd op met te bestaan.
Ik denk dat Hamel daar helemaal gelijk in heeft. Ik ben niet zo van de one-liners, maar ‘stilstand is achteruitgang’ betekent voor mij niet zozeer dat een bedrijf altijd moet blijven groeien, maar wel dat een bedrijf altijd zal moeten blijven verbeteren, ontwikkelen en meegaan met de veranderende klant.
De presentatie houdt een klassiek stramien aan: 7 sprookjes over innovatie worden achter elkaar behandeld en van voorbeelden voorzien. Een enkel voorbeeld heeft de gesproken tekst nodig om echt helder te zijn, maar alleen de plaatjes en geschreven teksten zelf spreken bij de meeste punten wel voor zichzelf.
Innovatie is geen raketwetenschap.
Innovatie is niet je verschuilen achter allemaal gemeenplaatsen rondom innovatie.
Innovatie is een kwestie van doen. Juist nu.
Slideshare Review is de wekelijkse rubriek op Marketingfacts, waarin presentaties worden belicht en besproken. Heeft u een suggestie voor SlideShare Review? Tip ons! Mail Carole Carole[at]HetLampjeLinksonder.nl of Wichert wichert[at]hetlampjelinksonder.nl.