Ad:Tech 2009: User is King
Na twee dagen Ad:tech in San Francsico kan met een gerust hart gezegd worden dat er een consistente boodschap ten grondslag ligt aan vrijwel elke sessie tijdens dit congres over online marketing: User is King.
User generated content, user mapping, user involvement, user engagement, het draait allemaal om de gebruiker. Niet zo vreemd in een tijd waar alles social is en steeds meer lijkt te worden. Waarom zou je als hotel portal recesenten langs de hotels die je aanbiedt sturen als je het ook gewoon door de hotelgasten die via jouw site hebben geboekt kan laten doen? De gebruiker voelt zich belangrijk, betrokken en genereert relevante content voor jouw website zonder dat je er echt iets voor hoeft te doen.
Op zoek naar meerwaarde
Niet alleen is de gebruiker belangrijk voor het genereren van relevante content, ook om een succesvol advertentie platform op te zetten heb je de gebruiker nodig. Kijk daarom op het moment dat je een website start, niet alleen naar je bezoekers als gebruikers, maar beschouw ook je adverteerders als gebruikers. Waar zit voor hen de meerwaarde van jouw website? Het verdienmodel van veel websites is tegenwoordig gebaseerd op inkomsten vanuit advertenties. Op zich niets mis mee maar helaas worden deze advertenties over het algemeen gezien als irritant, opdringerig en niet relevant. Als de advertentie je niet aanspreekt gaat er eigenlijk al iets verkeerd. Daarom moet je zorgen dat je op het moment dat je een website opzet al gaan kijken naar hoe je het advertentiemodel op gaat zetten. Vaak wordt dit pas achteraf bepaald, als blijkt dat de website zelf niet genoeg inkomsten genereert waardoor het toelaten van advertenties op je site noodzakelijk wordt. Geef gebruikers de kans om bij te dragen aan de advertentie ervaring op je website. Vraag wat ze er van vinden, laat ze hun eigen advertenties bepalen en analyseer hun gedrag op de site om relevant adverteren te bewerkstelligen. Luister naar je gebruiker en koppel er acties aan. In een ideale situatie is je website geliefd bij zowel de adverteerder als de gebruiker. Ga dus niet voor de een of de ander, richt je op beiden en doe geen concessies.
Attractors
Bij het analyseren van gebruikers kijk je niet naar de heavy users maar naar de mensen die over je praten, die een mening over je hebben. Deze zogenaamde attractors verspreiden met behulp van social media hun mening over je en die mening zullen anderen van hun overnemen. Zorg dat je de conversatie aangaat met deze attractors. Dit is een constant proces. Door ze te triggeren en in hun behoeften te voorzien zullen ze zich gehoord en betrokken voelen. Als je dit proces volhoudt zullen ze je brand ambassadors worden en daardoor gemotiveerd zijn om zich online positief over je uit te laten. Op deze manier verbeter je je product of dienst en je customer service.
Onthoud: de enige persoon die er toe doet is je eindgebruiker. Luister naar hem (of haar), praat met hem, betrek hem en laat hem je marketing doen.