Prijzencircus Nationale Contactcenter Awards
Tijdens het jaarlijkse Telecommerce Gala zijn gisteren de Nationale Contactcenter Awards 2009 uitgereikt. Deze prijzen worden jaarlijks door een vakjury toegekend in zeven verschillende categorieën, het is dan ook niet mogelijk om te zeggen welk contactcenter het beste contactcenter van Nederland is. Tijdens de uitreiking werd bij verschillende prijzen gezegd dat “dit echt de belangrijkste prijs is”. Opvallende winnaars: Achmea Zorg vanwege haar case om de Customer Experience te verbeteren met dalende kosten en stijgende klantaantallen tot gevolg. Ook Ro!Entree oogstte veel lof: dit is het project van de gemeente Rotterdam waarbij werkzaamheden (klantenservice) worden uitgevoerd door Rotterdammers thuis die anders moeilijk een baan zouden kunnen krijgen. UPC won de HRM-award, de Telegraaf ontving de innovatie-award en PGGM won als outsider de change management prijs. In zijn algemeenheid prees de jury het niveau van inzendingen. Niet alleen het niveau was hoog, ook het aantal inzendingen was hoger dan ooit. Zie ook: ‘Genomineerden Nationale Contact Center Awards bekend’.
Naast de awards van de vakjury werd ook de jaarlijkse Plantronics Telesales Team Trophy uitgereikt aan de bedrijven die de hoogste opbrengt hebben gerealiseerd in een outbound actie voor Simavi. De winnaars van deze strijd waren Annie Connect bij de facilitaire contactcenters en Nuon bij de in-house contactcenters. Alle deelnemende contactcenters hebben bij elkaar Eur 326.911 voor Simavi verdiend.
De volledige lijst van winnaars van de NCCA:
Partnership
SNT – ING
HRM
UPC
Social Responsibility
Ro!Entree
Customer Experience
Achmea Zorg
Innovatie
De Telegraaf
Sales
RVS
Change Management
PGGM
De NCCA Startersaward is door de jury toegekend aan Ditzo.
Annemarie Jorritsma ontving de Contact Center Promotion Award 2009 voor haar inzet voor inzet voor de realisatie van het initiatief van de Vereniging Nederlandse Gemeenten om te komen tot een overkoepelend klant contactcenter voor de overheid. Het initiatief bepaalt dat er in 2015 één Klant Contact Centrum voor de gehele overheid moet zijn.
Een volledig overzicht van alle genomineerden staat hier.
Wat met veel vakprijzen het geval is geldt ook hier: hoewel de deelnemende bedrijven enorm trots zijn op hun bijzondere prestaties is er nauwelijks tot geen aandacht van de “gewone” pers. De contactcenter branche komt ook maar moeilijk los van het imago van het lastig vallen van mensen tijdens het eten. Wat dat betreft is het jammer dat er niet 1 duidelijke winnaar is: dat is voor journalisten van buiten de vakbranche een stuk eenvoudiger te begrijpen (en dus ook te plaatsen) dan een waslijst van winnaars.
Update 24-4: ten onrechte heb ik vermeld dat UPC de innovatie-award had gewonnen. Dat is de Telegraaf. Dit is aangepast in de tekst.