Bureau zoekt klant
Het Amsterdamse reclamebureau The Brand Department is hard op zoek naar nieuwe klanten. Daarom hebben zij de campagne ‘Bureau zoekt klant’ ontwikkeld.
Wat vinden jullie: is dit de manier om op te vallen en klanten te werven in crisistijd? Is gewoon goed werk maken niet voldoende meer?
Uit het bijbehorende persbericht:
Ongewone tijden vragen om een ongewoon directe aanpak als het om acquisitie gaat. Het Amsterdamse reclamebureau The Brand Department windt er daarom geen doekjes om: ze zoeken klanten en dat mag iedereen weten ook. Deze week gaat hun acquisitiecampagne ‘Bureau Zoekt Klant’ van start.
“Met deze actie spreken we potentiële klanten zonder omwegen aan.”, zegt Noor van Doesburg, managing partner van het bureau, “Duidelijker kan het niet. We zitten momenteel heus geen duimen te draaien op kantoor, maar we kunnen nog best een paar goede klanten gebruiken. Daar schamen we ons niet voor. Integendeel; door open en direct te communiceren denken we die klanten juist nu te kunnen aantrekken.”.
Natuurlijk moet een bureau klanten werven.
Als het om goed werk zou gaan dan zouden erg veel bureaus nu niet meer bestaan. Kijk naar bureaus als Grey, Mc Cann Erickson, Saatchi, etc. Deze bureaus hebben nog nooit goed werk gemaakt maar hebben wel klanten.
Wat mij betreft is dit ab-so-luut de manier. Is deze advertentie geen goed werk? Om te beginnen; Het ís werk. Niet gedaan voor een externe opdrachtgever, maar intern. ‘Crisistijd’ is dé tijd om intern een aantal zaken op te pakken die altijd zijn blijven liggen, bijvoorbeeld het ontwikkelen van een originele acquisitie-campagne, of het doen van opleidingen.
Ik ga ervan uit dat het belangrijkste in deze tijd (minimaal de komende jaren) is: Opvallen! En of je daar een labelt guerillamarketing, viral of een andere mediaterm aanhangt lijkt me minder interessant.
Deze uiting valt op. Los ervan vind ik het heel eerlijk als een bureau op dergelijke manier suggereert nieuwe klandizie nodig te hebben. Dat maakt het voor mij, naast dat ik het werk vind, ook goed werk.
Tot zover. Brand los :).
Leuk en opvallend; prima campagne en volgens mij hebben de makers ongelooflijk veel lol gehad bij het maken van deze promotievideo. Is er ook een behind the scenes? Ben wel benieuwd naar reacties van het publiek 😉
Erg leuk gemaakt! En tijdens het maken van het filmpje vielen ze natuurlijk ook door heel Amsterdam erg op, dus dat is ook mooi meegenomen lijkt mij.
Mij lijkt het een prima manier om klanten aan te spreken. Er is natuurlijk een grote groep potentieel die een beetje bang is om klant te worden van een groot bureau (aandacht, kennen ze mij wel, hebben ze mij wel nodig?) en die spreek je zo heel direct aan met de boodschap: ja natuurlijk hebben wij u nodig!
Top gedaan, mooi simpel filmpje, groot effect, duidelijke boodschap.
En net als Marco ben ik ook wel benieuwd naar een Behind the Scenes ;).
Zeker de moeite om op te vallen. En het eerste succesje is al gescoord voor deze werveringscampagne, namelijk aandacht op marketingfacts.nl. Onderscheidend vermogen is – juist in deze tijd – van ongekend belang. Denk dat The Brand Department nu zich al heeft onderscheiden van de concurrentie. Juist omdat ze eerlijk zijn en zichzelf eens goed op de kaart zetten. Want soms is de promotie van verschillende bureau’s om te huilen. Over de verschillende websites nog maar te zwijgen…
Erg leuk. Nu hopen dat het resultaat heeft. Valt in ieder geval op en is de moeite om naar te kijken!
Kwalitatief erg beneden peil dit filmpje maar goed dat een bureau op deze manier een klant wil krijgen.
@Peggy: Dit méén je toch niet echt, ey? Je kunt het best oneens zijn met de aanpak, of je dit wel moet doen, etc. enzovoort. Maar dit is echt NIET beneden peil, toch, toch? Nah….
Erg leuk initiatief! Mocht je binnenkort bedorven worden onder het aanbod….. Wij hebben ook nog zo’n bureautje! 😉
@matthijs smaken verschillen, mij kon het ook totaal niet boeien. Ik houd meer van een beetje gewaagd, on the edge. Hoor bureaus vaak klagen dat ze dat niet mogen doen van opdrachtgevers en dan doe je iets voor jezelf en doe je dat ook niet. Maar ieder zijn smaak, maar het fimpje zelf is voor mij eerder een afknapper van het bureau dan een aanrader.
mij boeit het ook niet. Het is een kort-door-de-bocht vertaling van het woord ‘bureau’. Mooier was geweest als ze de USP’s van het bureau naar voren hadden gebracht. Ook die kan je mooi vertalen in metaforen, daardoor spreekt de campagne meer aan denk ik.
Grappig om dit verhaal toch op Marketingfacts te lezen. Ik kreeg het persbericht namelijk per post, de inhoud van de envelop vraagt u? Een kale Imitation cd, een te lange brief en een paar postcards (waar zijn deze eigenlijk voor?). Voor mij reden genoeg om het niet te plaatsen. Ik vind dat je als bureau moet weten dat je online ook online benadert.
Het filmpje vind ik overigens best grappig en leuk gemaakt. Ik sluit me wel bij Harald aan, ik zie geen usp’s langs komen. Waarom moet een klant voor The Brand Department kiezen? …
@Bram: serieus? Per post? Goede reden om inderdaad geen zaken met ze te willen doen….
Open en transparant communiceren voor new business als bureau is altijd een goed idee. Dat staat imo los van een crisis of recessie. En is zeker niet nieuw.
Verder ben ik het eens met de bovenstaande ‘kritiek’. De executie is idd belabberd imo. Het filmpje tergend saai zonder een enkele verrassing. De website dwingt me 1.20 min naar een zwijgende flash animatie te kijken (kennelijk is er iets met 1 min 20 want dat is ook de lengte van het filmpje). Ook de geanimeerde boodschap is wel erg oppervlakkig wat het geheel veels te veeleisend maakt voor mij.
Maar goed, ze zitten niet stil en doen wat.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!