De toekomst van het sociale web, de visie van Jeremiah Owyang

7 mei 2009, 05:44

{title}Het is voor ieder bedrijf (B-to-B en B-to-C) belangrijk om een goede inschatting te maken van de toekomst. Hoe ziet de consument van de toekomst eruit? Wat vindt hij/zij leuk, belangrijk? Door wie laat hij/zij zich beïnvloeden en op welke plekken en welke momenten gebeurt dit. In dit perspectief is een kijkje in de toekomst van het sociale web zeer interessant. Het web (internet) is namelijk de plek die voor steeds meer consumenten dé plek is waar producten worden vergeleken, ratings, reviews en aanbevelingen door peers en vrienden worden gelezen en bekeken.

Met de komst van sociale media (waaronder sociale netwerken) verschuift langzaam de macht van de bedrijven naar de consument. Zo zorgt een steeds socialer wordend web voor meer transparantie, meer waardevolle inzichten in elkaars activiteiten, meningen en ervaringen. Dit sociale web zorgt ook voor een snelle verspreiding van deze informatie. Zo worden bedrijven/merken steeds kwetsbaarder en de consument steeds bepalender in de toekomst van jouw product of dienst: zoals het eigenlijk zou moeten zijn. Bedrijven hebben nu de mogelijkheid om te participeren, waarde te creëren en aan vertrouwen en relaties te bouwen, of aan de zijlijn toekijken en de strijd om de consument verliezen. Marco Derksen publiceerde al begin 2008 over Charlene Li’s (ex-Forrester Analyst) visie op de toekomst van social networks. Jeremiah Owyang, Senior Analyst bij Forrester en social media goeroe, publiceerde op 27 april 2009 over zijn visie op de toekomst van het sociale web.

Deze visie zal hij voor het eerst in Nederland (dit rapport) zelfs voor het eerst in Europa) toelichten op de CSN Conference op 14 mei in Amsterdam. Bekijk hieronder het interview met Owyang over zijn laatste rapport en lees mijn zeer korte samenvatting van zijn visie. Een uitgebreider, uitstekende samenvatting vindt je op het blog van Martin Kloos.

Owyang vertelt in het Forrester rapport “The future of the social web” over de ontwikkeling van het internet van social networks als eilandjes met profielen en activiteit naar een internet waar je jouw sociale identiteit, activiteit en vrienden kunt meenemen naar iedere website. Een tijdperk waar communities zeer bepalend zullen zijn in welke merken zullen overleven en hoe de producten en diensten eruit moeten zien. Dit heeft implicaties voor de 5-jaar-strategieën van merken, social networks en menig websitebouwer.

Meerdere tijdperken van het sociale web zullen we doorlopen: van het tijdperk van sociale relaties waar we ons nu in bevinden tot het 5e tijdperk: Tijdperk van sociale commercie waar we in 2011-2013 in belanden.

De vijf tijdperken die Owyang beschrijft zijn:

{title}

  1. 2003 – 2007 Het tijdperk van sociale relaties

    Mensen verbinden zich op sociale netwerken met behulp van simpele profielen en link(friending)functionaliteiten.

  2. 2007 – 2012 Het tijdperk van sociale functionaliteit

    De sociale netwerken ontwikkelen zich verder door implementatie van sociale applicaties om meer waarde te kunnen creëren binnen het platform en de communities. De relaties tussen de leden zijn echter nog steeds ingesloten in het netwerk.

  3. 2009 – 2011 Het tijdperk van de sociale kolonisatie

    Technologieën zoals OpenID en Facebook Connect stellen mensen in staat om over het internet te surfen met hun sociale identiteit en connecties. Zo vervagen de grenzen tussen sociale netwerken en traditionele websites.

  4. 2010 – 2012 Het tijdperk van de sociale context

    Zodra websites de sociale identiteiten en relaties van bezoekers kunnen herkennen wordt het mogelijk om de bezoekers een beleving aan te bieden die past bij hun voorkeuren, gedrag en “vriendenportfolio”. Social networks zullen in dit tijdperk functionaliteiten als email volledig integreren en transformeren naar een soort van “base of operations” voor de online ervaring van internetgebruikers.

  5. 2011 – 2013 Het tijdperk van de sociale commercie

    Social networks worden dé vergaarbakken voor indentiteiten en relaties. Ze zullen in deze fase nog machtiger worden dan corporate websites en CRM systemen. Ze worden de drijvende kracht achter innovatie voor bedrijven. Het gevolg is dat merken alles zullen doen om communities en de grote influencers daarbinnen aan zich te binden. Dit resulteert in een verdere machtsverschuiving naar de “connected customer”.

Dit Forrester rapport is mijns inziens van grote waarde voor het bedrijfsleven en zal menig CEO en CFO de ogen doen openen voor het steeds socialer wordende web. Ik ben benieuwd wat jullie vinden van de visie van Owyang!

Menno Braakman
Digital Director bij JustBuzzit

Allround Digital Strateeg, creëert synergie tussen paid, owned & owned media om de bedrijfsdoelstellingen en campagnedoelstellingen te realiseren. Streeft naar waardecreatie in de nu ontwikkelende betekeniseconomie en een constructief benutten van de digitale snelweg..

Categorie
Tags

9 Reacties

    Michel

    Vergaarbakken voor identiteit, commercie…. Klinkt niet als een vrolijk en leuk tijdperk waar ik nou echt op zit te wachten.


    7 mei 2009 om 07:45
    mbraakma

    @Michel: ben ik met je eens dat het geen vrolijke termen zijn: vergaarbakken en commercie. Het feit dat de consument veel bepalender wordt vind ik wel een positieve. Bedrijven worden gedwongen om meer te luisteren en de dialoog te zoeken met consumenten&communities;.


    7 mei 2009 om 07:52
    Bram Koster

    Hoi Menno, volgens jou helpt dit rapport menig CEO het licht zien. Kun je aangeven waarom? Ik heb juist het gevoel dat de gegeven beschrijving best wat inlevingsvermogen en inzicht in de huidige ontwikkelingen rond social media vereisen om de consequenties echt te zien. Kortom: het is voor “social media-beten” in mijn ogen niet een eye-opener, maar juist te ver-van-m’n-bed.

    Let wel: ik vind de visie erg interessant, maar betwijfel juist het nut ervan buiten “het wereldje”.


    7 mei 2009 om 08:01
    Henk Jan Dulon Barre

    Ik wordt wel vrolijk van deze toekomst visie.

    De consument wordt steeds machtiger en eist dat de commercie volledig zijn afgestemd op zijn individuele behoeften. Dit betekent letterlijk dat “niemand” zich meer hoeft te ergeren aan allerlei reclame-uitingen die niet voor jou zijn bestemd.


    7 mei 2009 om 08:34
    Martin Kloos

    @menno, dank voor de referall.

    @bram, ben het tot in zekere zin met je eens. Om ergens een toekomst van te kunnen zien moet je volgens mij ook weten waar je nu staat. En ik vraag me af in hoeverre Europa of Nederland daar al is? Je kunt volgens mij ook zeker vraagtekens zetten bij de statements dat bepaalde era’s al mature zijn. Misschien is dat in de US zo, maar daar buiten geloof ik daar nog niet echt in…


    7 mei 2009 om 09:24
    mbraakma

    Ik ben met jullie eens dat NL en Europa nog behoorlijk achterlopen op de US. Ik zie wel mogelijkheden om dit toekomstperspectief in begrijpelijker vorm (lees: Jip en Janneketaal) de boardroom in te krijgen voor strategiebesprekingen.


    7 mei 2009 om 09:42
    JaapBloem

    blablatuutuut-taxonomietje van de onderste plank: baggerwerk!

    de hele tech-driven onderzoeksbranche heeft geen kruimel brood meer op de plank

    waarom dacht je anders dat deze mediocere Web Strategist in MEI (!!!) naar HOL-land kwam?

    betekent ook dat het hier (NOG) niet zooo slecht gaat 😉


    7 mei 2009 om 15:05
    chi666

    Interessante visie, hoewel ik denk dat de data misschien niet helemaal kloppen. 2012/2013 echt open netwerken en volledige sociale commercie? Nee, ik denk het nog niet. Ik hoop het, maar ik denk het nog niet. Maar op zich is de visie wel erg interessant om verder over na te denken qua implicaties.

    Arbeidsmarkt technisch: goh, sociale commercie, jij hebt voor x gewerkt en zal het bedrijf niet aanbevelen, komt automatisch boven bij je vrienden. In het kader van het Edelman PR onderzoek geeft dit hele mooie dingen om over na te denken. No more screwing people.


    8 mei 2009 om 09:54

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!