Sellaband is duizend (plus drie) dagen online

14 mei 2009, 08:29

{title}De vraag of SellaBand, het online muziekplatform waar fans kunnen investeren in aanstormend talent, succesvol is of niet, is hier al eerder besproken. Overigens zonder een duidelijk antwoord op de vraag te krijgen. Intussen staat SellaBand niet stil. Het platform verwelkomt de derde Nederlandse act die het gelukt is om dankzij fans uit de hele wereld een professionele CD te mogen opnemen. Op maandag 11 mei, de dag dat SellaBand precies duizend dagen in de lucht was, heeft de Groningse band Radius de magische grens van $50,000 bereikt en mag nu met SellaBand de studio in.

Sinds de lancering van SellaBand in augustus 2006 kunnen muziekfans uit de hele wereld investeren in aanstormend talent. 1003 dagen later heeft de Nederlandse firma inmiddels 31 artiesten uit 13 verschillende landen onder contract, die allemaal de vereiste $50,000 hebben opgehaald. “SellaBand heeft in totaal dus ruim anderhalf miljoen dollar te besteden aan het opnemen en fabriceren van CD’s”, aldus General Manager en tevens Music Director Dagmar Heijmans. “Ik denk niet dat er veel independent labels zijn die vandaag de dag net zo veel artiesten laten debuteren als SellaBand.” Vandaag wordt door SellaBand de alweer 20e CD uitgebracht, het album “Love Thief” van de Brits/Amerikaanse formatie Lunic. “Nog deze zomer zullen zeker vier andere SellaBand albums worden uitgebracht”, aldus Heijmans. “Voor het eind van 2009 hopen we dat de teller op in totaal 40 Recording Artists zal staan.”

Om het succes van “1000 dagen online” te vieren is SellaBand een speciale wedstrijd gestart, waarbij artiesten die nu nog aan het fondsen werven zijn op SellaBand in totaal $10,000 kunnen winnen, ter beschikking gesteld door SellaBand zelf. Deze speciale actie, die exact 1000 uur zal duren, is te volgen via SellaBand. Ik blijf het een interessant concept vinden, maar vraag me wel of de muziekwereld in die duizend dagen niet dusdanig is veranderd dat het concept van ‘een fysieke CD produceren’ eerder een vertragend element is geworden in plaats van een pluspunt.

Lode Broekman
Docent Digital Marketing bij Hogeschool Van Amsterdam

Lode Broekman (1965) is een resultaatgerichte organisatieadviseur, erkend Senior Marketing Professional (SMP), met ruim 25 jaar ervaring in (online) marketing en communicatie. Hij staat bekend om zijn klantgerichte en pragmatische oplossingen voor commerciële vraagstukken en verder om zijn boeiende presentaties. Daarnaast heeft hij veel ervaring als projectmanager. Hij is enkele jaren docent op de Hogeschool van Amsterdam, Commerciële Economie.

Categorie
Tags

3 Reacties

    Marco van Dijk

    Ik denk zeker dat de muziekwereld is veranderd de afgelopen bijna-drie jaar. Toch blijft het produceren van muziek nodig voor het verschijnen van nieuwe muziek. Het werkelijke creëren van het fysieke product is maar een klein onderdeel. Om een goede opnamestudio/producent/mixer/… te kunnen betalen is nog steeds veel budget nodig. Ik verwacht zelfs dat dat (in elk geval in Nederland) de komende jaren weer wat duurder wordt. Allicht kan het concept zichzelf faseren: eerst genoeg steun verzamelen om een cd op te nemen e.d., de muziek vervolgens in hoge kwaliteit verspreiden zonder hoesontwerp e.d. om pas bij verder succes het geheel af te ronden. Vraag blijft inderdaad of het concept succesvol is. Ik verwacht in elk geval niet dat het in deze vorm succesvol blíjft.


    14 mei 2009 om 09:34
    Michel

    Goed om te weten dat SellaBand.com – ondanks de grote vergelijkbare diensten – op volle toeren blijft lopen!


    14 mei 2009 om 10:45
    Erik Huisman

    ‘een fysieke CD produceren’ gaat het toch helemaal niet om.. Het doel is om in een professionele studio met een goede producer een album op te nemen.. Dat hij daarna zowel fysiek als digitaal gedistribueerd wordt.. swah..


    14 mei 2009 om 11:07

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!