Adobe User Group meeting ‘Games’ trekt 250 bezoekers

19 mei 2009, 04:04

{title}Afgelopen week vond de 12e meeting van de Adobe User Group plaats in Pakhuis de Zwijger te Amsterdam, waar 250 creatieve professionals naartoe kwamen. De vereniging biedt de leden kennisuitwisseling en inspiratie aan de hand van presentaties – en mogelijkheid tot netwerken. In de volgepakte zaal werden de bezoekers getrakteerd door Nintendo- en andere oldschool gametunes – als warming up voor de sessies rond het thema ‘Games’.

De bijeenkomst werd geopend door mijzelf als voorzitter en door vice-voorzitter Niels de Keizer met een intro. Er werd bekend gemaakt dat er bijna 2000 verenigsleden zijn, dat het bestuur is uitgebreid en dat er inmiddels 25 sponsoren zijn. Speciale aandacht ging kort uit naar Dutchview (videoregistratie), bureau Momkai (Flashanimaties op de grote schermen) en Roeland P. (backchannel). Daarna werd door het bestuur iets verteld over persoonlijke ervaringen met games door de jaren (Pong, Commodore 64, Playstation, Xbox) afgewisseld met feiten over de game-industrie.

Wereldwijd is de game-industrie gegroeid met 55 miljard in dit jaar, 1 miljard in Nederland (daarmee groter dan de filmindustrie) en nog een aantal andere cijfers. Hierna werd de eerste van de 8 sprekers het podium opgevraagd: Senne de Jong van Little Chicken Game Company.

Little Chicken Game Company presenteerde over een gesimuleerde versie van 3D, ontwikkeld in Flash en Actionscript. Ilja Goosens, Tim Hudson & Sander Wichers (Virtual FairGround) volgden met een presentatie over 3D binnen Flash-applicaties door het exporteren van Maya-modellen naar Actionscript en Papervision.

Het eerste deel werd afgesloten door Wim van der Plas (Hogeschool Utrecht), die niet met een technisch verhaal kwam, maar met een breed en erg entertaining verhaal. Na de pauze presenteerde Paul Tondeur (Web Wonders) over de creatie van multiplayer games, gebruik makend van Unity3D, Flash en Red5. Binnen het Power Hour vonden 3 presentaties van 20 minuten plaats, inclusief visuele countdown, door Kamerblauwlicht (over voor Cinekid ontwikkelde installaties), thePharmacy (over de creatie van een Adobe AIR app) en Playlogic (over het uitgeven van games). Quinten Beek (MediaMonks) sloot af met een ook grafisch erg goed verzorgde presentatie hoe Flash-games beter te beveiligen zijn tegen hackers.

De meeting werd afgesloten met een door Mediamonks gesponsorde borrel. Tijdens de meeting werd ook melding gemaakt van de komende events: een special van de Adobe User Group over Flex 4 en Flash Catalyst (voorheen Thermo) op 3 juni en de daarna volgende meeting met het thema Young Talent, op 3 juli – een event dat afgesloten wordt met een barbeque. Updates over programma en inschrijvings mogelijkheid zijn binnenkort te vinden op de website van de Adobe User Group.

Bert Hagendoorn
Specialist in positionering en groeistrategie bij BertHagendoorn.nl

Als specialist in positionering en groeistrategie heeft Bert de afgelopen 10 jaar talloze creatieve bedrijven en ondernemers in de business to business markt geholpen. Hij brengt ze naar de volgende fase met zijn zes-stappen plan voor positionering, groeistrategie en communicatiestrategie. Dat geeft ze focus, richting, strategie, een scherper verhaal, zichtbaarheid - en uiteindelijk een succesvollere business. Daarnaast is Bert oprichter en voorzitter van Dutch Digital Design: het allerbeste digitale werk van Nederlandse ontwerpers en bureaus heeft daarmee een podium in binnen- en buitenland. Zij delen het beste werk via social media, pers en events - en vertellen over de designmentaliteit daarachter. Bij de stichting zijn 30 digitale bureaus aangesloten als partners.

COMMUNITY
Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!