Boekrecensie:
De oorspronkelijke bijlage downloaden
MARKETING IN
HOOFDLIJNEN
E.A. van Eunen en F.F.O. Holzhauer
Stenfert Kroese 1982
230 pagina’s
ISBN 90 207 1184 9
Dat de kennis op straat ligt, wist u als marketeer natuurlijk allang. Zo tikte ik op Koninginnedag 2009 voor slechts € 0,10 Marketing in Hoofdlijnen op de kop! Een must have voor liefhebbers. Een boek zoals je ze niet meer ziet. Uitstekend om weggezakte modellen op te halen, maar ook interessant om te merken hoeveel inzichten uit de jaren tachtig vandaag gehypt worden als waren ze nieuw (citymarketing, de brand manager). Volgens de inleiding is dit boek geschikt voor zo ongeveer iedereen: van accountants tot ‘zakenlieden’, van boetiekeigenaren tot stewardessen. En zo is het toch eigenlijk ook? Kosten noch moeite werden door de tientallen redacteurs gespaard om illustraties, advertenties, voorbeeldmateriaal en foto’s uit binnen- en buitenland te verzamelen. Gedateerd, uit de jaren tachtig, maar ook jaren en zelfs eeuwen ouder. De inhoudsopgave telt vier delen: terreinverkenning en -afbakening, het bewerken van markten (de marketingmix), de systematiek in de marketing: beleidsmatig denken en handelen en de consument onder de loep. Dat laatste gebeurt erg grondig. Daarnaast komen modellen van onder meer Ansoff, Kotler en Maslov aan de beurt. De auteurs geven nog lekker ouderwets hun mening: is het marketingconcept een schijnheilig beginsel? Alsof ze de pijp erbij in de mond hebben! Verrassend compleet op wat online nieuwigheden na, een mooi historisch perspectief, nostalgisch, maar vooral ook een boek om te lachen. Zo kopte Adformatie in 1981: ‘Onderzoek BBDO in VS: ‘Huisvrouw is geen zielig moedertje’. Volgend jaar zoeken we verder. (MP)