Beter leren schrijven met Twitter?
Wie wel eens schrijft voor een website of gebruik maakt van AdWords weet dat het van belang is duidelijk en to-the-point te zijn. ‘Beknopt’ schrijven is echter nog niet zo gemakkelijk, terwijl het wel steeds meer de trend wordt. Naast de feiten dat lezers liever niet veel tekst lezen op een site en dat ze scannend lezen, zien we een belangrijke factor over het hoofd: Een deel van de ‘sms-generatie’ is inmiddels volwassen en ook ‘ouderen’ raken steeds meer gewend aan korte berichtgeving en messaging (krabbels, tikken, sms’jes, tweets, etcetera). Duidelijke, bondige tekst wordt steeds gangbaarder. Tijd dus om te leren goed beknopt te schrijven. Tijd dus voor Twitter!
Veel marketeers en copywriters hebben de neiging eerst uitgebreid te schrijven, te knippen, te plakken en tot slot te schrappen. Te vaak volgt een onsamenhangende tekst met zinnen die elkaar slecht opvolgen. Dat een button met een goeie call to action meer conversie genereert dan een uitgebreid verhaal met een tekstlink als call to action, is al vaak bewezen. En dat een AdWords advertentie met de ene tekst het veel beter kan doen dan met de andere tekst (met dezelfde boodschap), is eveneens een voldongen feit. Daar komt Twitter om de hoek kijken.
Schrijfpuzzel
Twitter is niet alleen een aantrekkelijk platform voor bedrijven en marketeers, maar ook voor schrijvers. Het dwingt je namelijk beknopt te zijn. In een tweet heb je immers slechts 140 tekens (inclusief spaties!) om je boodschap over te brengen? En dat is weinig. Erg weinig. Een tweet schrijven is een puzzel. Je moet je woorden zorgvuldig kiezen, bijvoeglijke naamwoorden en bijwoorden dien je te beperken tot een minimum en je blijft telkens bezig met het kiezen van de meest geschikte werkwoorden. Kortom, je moet telkens weer een betere, duidelijkere en meer beknopte manier uitvogelen om te zeggen wat je wilt overbrengen.
Oefening baart kunst
Twitterende bedrijven zoals Transavia en Aegonbank worden er al steeds beter in en het is niet alleen goed voor de marketing, maar ook voor de marketeers. Die moeten Twitter eigenlijk zien als een spelletje: Breng in 140 tekens je boodschap over en zorg dat je followers zo veel mogelijk de actie ondernemen die jij voor ogen hebt (klikken op een link of retweeten). Over spelletjes gesproken, Copyblogger schreef al eens een twitter-schrijf-wedstrijd en een twitter-haiku-schrijf-wedstrijd uit.
Ik durf te stellen dat de oefening die het twitteren met zich meebrengt uiteindelijk betere tekst (vooral calls to action) op websites oplevert. Om nog maar te zwijgen van korte (AdWords) tekstadvertenties, die vaak veel beter kunnen converteren dan dat ze doen met de tekstjes die je nu nog vaak tegenkomt. Dus, marketeers en copywriters, allemaal zo veel mogelijk twitteren, want het bevordert je schrijfkunst!
Wellicht zijn er mensen die dit kunnen beamen en voorbeelden of tips kunnen geven?
Dit artikel is geschreven door Wim Platje, copywriter.
Ik waag de stelling dat Twitter tot betere teksten leidt te betwijfelen. Dat er meer to-the-point gekomen wordt is een positieve ontwikkeling. Alleen, als ik kijk naar wat SMS-en voor een taalkundige impact gehad heeft op de Nederlandse taal, met allerhande afkortingen, verbasteringen en afwezigheid van de juiste grammatica weet ik niet of dat met Twitter ook niet gaat gebeuren.
Beamen: ja. Maar iets nieuws onder de zon? Nee. Voor alle (commerciële) communicatie, voor elke zin, voor elk woord geldt: je kunt het op zoveel manieren zeggen. Wat is de meest doeltreffende? Kopregels in advertenties of banners zijn nog aanzienlijk korter dan 140 tekens. Maar wel goed dat Twitter dit weer op de agenda zet want eenmaal bewust van de mogelijkheden van taal gaat er een mooie wereld open..
Sinds een week benut ik ook Twitter (voordien had ik mijn twijfels) en ben dolenthousiast. Als een schrijver voor websites moest ik altijd al kort en to-the-point schrijven. Met dagelijks enkele tweets plaatsen oefen ik me daarin continu. Elke tweet is eigenlijk een metadescription met een call-to-action. In Twitter kun je ook nog links plaatsen, je netwerk uitbreiden, meer bezoek naar een website genereren en nieuwe producten testen.
Kortom elke copywriter moet op Twitter!!
Twitter is een manier om duidelijk, beknopt te schrijven te oefenen, maar niet de enige.
Twitter is voor mij in de basis vooral een directe manier om te communiceren over wat je bezighoudt. Ik vind het leuk als anderen met mij willen delen wat voor hen waardevol is, maar ik denk dat het niet verstandig is om op Twitter alleen maar bezig te zijn met het verkopen van jezelf en lezers tot actie aanzetten. Als je Twitter puur commercieel benadert, ben je voor mij niet interessant.
Twitter is slechts één van de manieren om met tekst bezig te zijn, net als het schrijven van reacties als deze. Er “moet” dus helemaal niks.
Kort en bondiger wordt het wel, grammaticaal, een ramp 🙂 Niet dat grammatica belangrijk is, communiceren heeft nog altijd het doel om een boodschap over te brengen, grammatica voorkomt slechts verwarring en als je goed kunt communiceren hoeft er geen verwarring te zijn. Het grootste probleem is dat niet iedereen dezelfde woordenschat heeft. Ik mis eigenlijk de smileys op twitter, de kleine gele gezichtjes kunnen zo erg bijdragen om je boodschap over te brengen :-|. Wat de uitdaging van 140 woorden alleen maar groter maakt 😉
De sms taal waar floris het over heeft zal waarschijnlijk alleen maar doorzetten, maar de afkortingen als zomg, wtf, rofl, lol, etc. etc. zijn niet geschikt voor het twitter publiek omdat er lang niet zoveel jongeren opzitten 🙂
Het lijkt me toch niet dat copywriters overal zo moeten gaan schrijven als ze op Twitter doen. Wel beaam ik dat het een goede manier is om getraind te raken in het kort en bondig schrijven. Maar of het per definitie bevorderlijk is voor het algemene niveau van de teksten van copywriters waag ik ten zeerste te betwijfelen.
@Floris: De stelling dat Twitteren tot betere teksten leidt is wellicht enigszins ‘overdone’. Toch denk ik dat het een kern van waarheid bevat, vooral wat betreft de (belangrijke!) cta’s op sites.
Over de sms-taal: Ik vind ‘ontwikkeling’ in taal helemaal geen probleem. Media veranderen -> Taal verandert. Het heeft trouwens niet veel met de stelling te maken, want het gaat me niet zozeer om de grammatica, maar meer om de conversie-ratio van de tekst.
@Yune: Nee, nieuw is het niet natuurlijk (sms, ‘buzzers’ etc), maar het is wel een leuke nieuwe insteek van Twitter, toch? 🙂
@Rene: Leuke toevoeging, een meta-description! Daar had ik nog niet aan gedacht moet ik eerlijk zeggen.
@Sint: Tuurlijk moet er niks. 🙂 Zie het als een mooie bijkomstigheid en een spelletje dat je datgene wat je wilt overbrengen zo beknopt mogelijk doet en toch duidelijk blijft.
@Jaap: Bedankt voor de leuke toevoeging!
@Jeroen en AEGON Bank:
Nee, natuurlijk moeten copywriters niet overal zo gaan schrijven als op twitter. Maar daar waar nodig (cta’s, sites waar bewust voor weinig tekst is gekozen, gebrek aan ruimte etc) kan ervaring met Twitteren wellicht enig voordeel bieden.
Oh, en bedankt voor alle reacties uiteraard! 🙂
Zelf vind ik 140 tekens nog veel, ik gebruik ze zelden. En kijk eens naar de huidige generatie jongeren. Ze communiceren vaak met één woord. Ligt daar de toekomst?
Voor Twitter schreef ik trouwens ook e-mailberichten in de subjectline. Werkt ook heel goed, al is het bereik natuurlijk iets minder groot.
@Platje Volgens mij had je hier kunnen volstaan met: Twitter is een nuttige oefening in beknopt schrijven. Toch?
@Platje: Verder is je betoog gelul, want beknopt ? goed. Soms heb je meer dan 140 tekens nodig om te overtuigen.
@Jaap: Mijn tweede reactie was natuurlijk kort door de bocht, te bot en slecht onderbouwd. Dat kwam doordat ik probeerde mijn gevoelens over het artikel van @Platje in 140 tekens te vatten. Dat bleek simpelweg niet voldoende voor de beoogde nuance.
Zelf Twitter ik ook en met veel plezier. Maar je leert van Twitter net zo min goede teksten schrijven als je leert dansen door de 100 meter in 10 seconden te lopen. Tekstschrijven is veel meer dan een kernachtige kop of call to action bedenken.
Ik ben het verder helemaal niet eens met @Platje dat beknopt formuleren een trend aan het worden is. De lengte van een goede tekst hangt af van wat je allemaal te vertellen hebt. Als dat erg veel of complex is, is het juist de kunst om de lezer te blijven boeien in een veelvoud van 140 tekens.
Mijn eerste reactie was overigens een knipoog naar de hoeveelheid en omhaal van woorden die de schrijver nodig had om het belang van beknopt schrijven aan te tonen. Eerlijk gezegd ben ik persoonlijk na de tweede zin van de tweede alinea afgehaakt.
Leuk artikel Wim!
Ik vind het inderdaad een uitdagend om met een korte, krachtige tekst de lezer te prikkelen.
140 tekens is best veel, zeker als je gewend bent met Adwords te werken. Dat je er uiteindelijk betere webteksten van gaat schrijven is de vraag.
Wat dat betreft is je zin: “Om nog maar te zwijgen van korte (AdWords) tekstadvertenties, die vaak veel beter kunnen converteren dan dat ze doen met de tekstjes die je nu nog vaak tegenkomt.” ook niet echt een voorbeeld;-)
Maar grappig idee om Twitter eens zo te belichten.
@Plien
Inderdaad, dat was het hele idee. 🙂 Twitter op een andere manier belichten. Uiteraard moet iedereen er z’n eigen voordeel mee doen en zal ongetwijfeld niet elke twitteraar er daadwerkelijk beter door leren schrijven.
@Krek
Ik denk dat alle schrijfervaring helpt. Ik denk ook dat ‘beknopt schrijven’ in veel gevallen (vooral op het internet) steeds meer van belang wordt en dat die ’trend’ zich voortzet. Ik denk bovendien dat jouw vergelijking van de 100 meter sprint en dansen niet treffend is, maar ik denk overigens wel dat de training die nodig is om 100 meter in 10 seconden te lopen wel degelijk zal helpen om beter te leren dansen. En ik denk dat je bovenstaand artikel wellicht iets te letterlijk hebt genomen en dat ik het wellicht iets luchtiger had kunnen schrijven. Jemig, wat denk ik veel he? 😉
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!