Jimmy Wales (Wikipedia) over online reputatie: ‘Don’t suck!’
In dit interview dat Abbey Klaassen had met Wikipedia-founder Jimmy Wales op AdAge geeft Wales een paar do’s en dont’s over Wiki’s en over hoe bedrijven daarmee om zouden moeten gaan. Wales is niet van het genuanceerde. ‘What brands can do to improve their image online? The first thing I always say you can do is: NOT SUCK!’ Mooi is, dat Wales loopt af te geven op About.com, terwijl die club een advertentie heeft draaien naast het interview.
Iets doen met user generated content als bedrijf, zegt Wales, dat klinkt altijd lekker. ‘We hebben veel officiële bedrijfswiki’s gelanceerd zien worden maar het gaat bijna altijd mis. Het bedrijf krijgt het bijna nooit voor elkaar om de handen af te houden van de de content van gebruikers omdat ze hun merkidentiteit willen veiligstellen. Gebruikers worden boos en lopen weg.’ Hieronder nog twee wijze lessen:
Als je fans, je gebruikers, een nieuwe dienst die je geintroduceerd hebt niet leuk vinden, moet je niet denken dat het aan die gebruikers ligt, zegt Wales. ‘You probably screwed up.’ Je moet terug naar de tekentafel en opnieuw beginnen. Sommige bedrijven hebben alleen een product dat ze kunnen gebruiken voor marketing. Over je product als enige marketingtool zegt Wales:
‘Als niemand van je product heeft gehoord, zal niemand het kopen. Je moet awareness en het shapen van beelden rond en over producten van elkaar scheiden. Pure awareness is nog steeds cruciaal. Maar we leven niet meer in een broadcast world. Je moet dus met je community in contact treden en dat kan. Want mensen zijn nog steeds enthousiast over dingen en willen nieuwe mogelijkheden ontdekken.’
Het is natuurlijk ook wel handig als je met ijzeren vuist je eigen personal brand keihard censureert. Rare vogel.