ReclameReview: Plakkies
Introductiecampagne voor Plakkies, de slipper uit Zuid-Afrika met een zool die gemaakt is van oude autobanden. De winst van Plakkies komt volledig ten goede aan projecten van KidsRights in Zuid-Afrika.
Credits:
Bureau: FHV BBDO
Account: Loes Peters
Creatie: Gijs Sluijters, Joris Tol , Maarten van de Vijfeijken, Cor Noltee
Klant: Robbert Baruch, Michel Boerrigter, Stephan Eltink, Arnoud Rozendaal
RTV: Geertje Hoek
Productie: Liberty Films
Geluid: Earforce
Postproductie: Postoffice
De doelstelling:
Plakkies introduceren bij het grote publiek.
De uitwerking:
Voor de introductie van Plakkies uit Zuid-Afrika is Terence, een medewerker van de Plakkies-fabriek in Durban, verkozen tot marketingmanager. Hij introduceert vol enthousiasme de handgemaakte, duurzame designslippers waarvan het geld ten goede komt aan projecten in Durban. De voertaal van de campagne, in zowel de vijf tv-commercials als in outdoor, is Afrikaans.
Het oordeel:
Al vanaf de eerste keer dat ik een van de Plakkies-commercials zag, overheerste het feel-good-karakter bij mij. Enthousiast geacteerd, vrolijke muziek: heerlijk! Dat geldt niet alleen voor bovenstaande korte commercial, maar ook voor deze en deze. Wat ik alleen wel jammer vind is dat er niet in de commercials verteld wordt dat de zool gemaakt wordt van oude autobanden en dat de winst voor KidsRights is. Dat lijken me toch behoorlijk sterke verkoopargumenten. Maar aan de andere kant is het juist verstandig om één boodschap per keer te verkondigen. Misschien dat de andere commercials nog wat meer zullen inspelen op deze USP’s? Hoe dan ook, ik krijg zin in de zomer dankzij deze vrolijke commercials!
Maar krijg je ook zin om in de zomer Plakkies te gaan dragen David? Ik vind het een leuke opvallende campagne, geeft een goede sfeer mee.
Ja, ik zou ze dragen!
Ook de abri’s zijn erg goed (iets van …ze staan goed bij uw amperbroekie 🙂
Ik moest ioen ook even uitleggen aan m’n vriendin dat ze van oude autobanden worden gemaakt wat inderdaad zonde is om dat niet iets beter naar voren te laten komen…maar inderdaad, wie weet wat er op volgt.
En ze zitten ook nog eens prima!
Het zijn leuke vrolijke reclames 🙂 Het is dat ik iets tegen slippers heb :-).
Hmm, waren een aantal jaren geleden Yellow Cab schoenen ook niet van autobanden gemaakt? Nouja het is nu iig voor een goed doel!
HEE JELLE, VRIEND, MET JE LIEVE LACHJES . . .
“Het zijn leuke vrolijke reclames 🙂 Het is dat ik iets tegen slippers heb :-).”
BE OFF MAN . . . <<<<
Dit is denk ik het slechtste idee wat ik in jaren heb gezien.
De naam plakkies in het Nederlands is ronduit goor. Zweetvoeten, plakken aan je sandalen…
Niet te verstaan.
Ik was na het zien de commercial opeens een tegenstander van het product… hebik nog nooit in mijn leven gehad.
Lieve Menschen,,
Leuk dat jullie enthousiast zijn.
Waar we dat banden aspect weggelaten hebben in de commercial?
Tijdens conceptontwikkeling hadden we uiteindelijk geloof ik 32 bijzonderheden aan de Plakkies.
Wat we samengevat hebben in: de slipper uit zuid afrika.
Deze ingang en de stijl geven je direct een goed gevoel wat nog eens versterkt wordt door Terrence (die Echt bij Plakkies werkt).
Ik ben natuurlijk wel benieuwd hoe een aantal van jullie Toch weten dat ze voor een deel van autobanden gemaakt zijn…..ook al communiceren we dat niet in de commercials 🙂
Zag hem toevallig pas vandaag, die reclame. Briljant leuk. Vooral fris.
@Cor Noltee: je hebt geheel de juiste keuze gemaakt. Gemengde boodschappen werken niet, en dat pusherige ‘maar het is voor een goed doe en we zijn zoooo duurzaam’ werkt al helemaal niet. Hou daar toch mee op. Niemand koopt toch een product omdat het voor een goed doel is, je koopt een product omdat je er een goed gevoel bij krijgt. En dat is gelukt. Tijd om m’n Havaianas bij het oud vuil te zetten.
@lisa: Dat die naam goor zou zijn, lijkt mij nog echt een kwestie van veel te ver gezocht. Juist de naam geeft een extra dimensie aan het hele verhaal. Plakkies betekent toch zoiets als slipper?
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!