Viral Friday: Susan Boyle – Memory

29 mei 2009, 08:03

Viral Friday is de wekelijkse rubriek op Marketingfacts in samenwerking met LaComunidad, waarin de beste virals van de afgelopen week worden belicht. Heb je een tip? Stuur ‘m naar {encode=”viralfriday@marketingfacts.nl” title=”viralfriday@marketingfacts.nl”}.

De nummer 1 positie in de Viral Friday van deze week is voor Britain’s Got Talent: Susan Boyle – Memory. Susan Boyle, dé sensatie van de Britse talentenjacht Britain’s Got Talent, maakte wederom indruk in de semi-finals en staat morgen in de grote finale. Op plek 2, The Worst Job Ever. Een masseur is niet tevreden met zijn job in een spotje voor de Braziliaanse vacature site Dreamjob.com.br. Sebastian’s Voodoo maakt de top 3 deze week compleet. Een voodoo poppetje moet bij zichzelf de moed vinden om zijn vrienden van een gewisse dood te redden.

Benieuwd naar de complete top 5 van deze week? Kijk dan snel verder! Nostalgisch gevoel? Bekijk deze week in 2007 en/of 2008.

Paul van Veenendaal
Digital Marketeer bij NPB Media

All-round marketing professional met 20 jaar werkervaring bij o.a. NPB Media, Iris Amsterdam, Starcom, Ogilvy, GroupM, Onetomarket. Volg mij op http://www.twitter.com/yizmo

Categorie
Tags

10 Reacties

    jeroenmirck

    Wanneer raken we eindelijk eens uitgepraat over die zingende zeekoe? De hype rond Susan Boyle is het levende bewijs dat virals vervelend mainstream zijn geworden. Ze zijn bij voorkeur dom, voorspelbaar, gemakzuchtig en smakeloos, want gericht op de massa die naar infantiele programma’s als Britain’s Got Talent kijkt. Moet iedereen lekker zelf weten, maar nieuwswaardig is het daardoor al lang niet meer.


    29 mei 2009 om 15:46
    waitsee

    Zingende zeekoe zegt het eigenlijk al. Dat ze er niet zo lekker uitziet als al die niemendalletjes, die iedere 5 minuten op TMF te zien zijn is duidelijk.

    Maarrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr zingen kan ze!

    En dat de massa dit nu ook onderkent en lijkt te gaan waarderen, dat is best wel een ontwikkeling waar aandacht aan besteed mag worden.


    30 mei 2009 om 05:17
    jeroenmirck

    Het is een geënsceneerde hype, een herhaling van de eerdere Paul Potts (lelijke man die kan zingen, ooooh!). De juryleden spelen hun verbazing, want ze weten al lang wat er komt. En het wordt nu nogal uitgemolken. Dit is een marketingblog, Waitsee, geen actiecomité voor lelijke mensen. 😉


    30 mei 2009 om 05:20
    waitsee

    @Jeroen Mirck Wat ik wil zeggen is, dat de massa lijkt te gaan voor kwaliteit (zingen) i.p.v. opsmuk (niemendalletjes). Als dat geen Marketing meer is tegenwoordig, so be it. In mijn tijd was dat wel het geval. “Wat wil de massa (de klant, de markt)?”

    Ben het wel met je eens, dat het Britains got talent er nogal gespeeld uitziet.


    30 mei 2009 om 07:12
    media

    Britain’s Got Talent en de wijze waarop ze ‘sterren’ als Susan Boyle creeeren is absoluut marketing. Niet mijn marketing, maar vooralsnog werkt het blijkbaar wel voor de massa. Eens met Jeroen en Carl dat de video’s niet echt virals zijn maar eerder een opgeklopte tv-hype die de mensen massaal naar YouTube brengen. Bij een viral ligt juist de kracht dat het vanuit ‘het niets’ ontstaat.


    30 mei 2009 om 07:55
    JaapBloem

    @Marco: je kunt misschien nog discussiëren over de aard van dat niets. Het oppoppen van SB-achtigen in shows als BGT geldt voor mij wel degelijk als “uit het niets”, ook al is het platform “institutioneel” en is dat “uit het niets trekken” juist de hele opzet. Verder denk ik dat “viraal gaan” een SN-systeemkenmerk is. Alles op SNs gaat mi pd viraal – met wisselend succes, maar dat is met virussen zelf ook zo.


    30 mei 2009 om 10:03
    Jacobien

    Tjeetje Jeroen,

    Zie jij er dan zo fantastisch uit?

    Paul Potts had een lelijk gebit, maar het is echt niet zo’n lelijke man. ( zeg ik als vrouw)

    Je moet zijn recente foto’s maar eens bekijken.

    En Susan is wel een vrouw met een lichte hersenbeschadiging die altijd terug getrokken heeft geleefd.

    Iets meer respect zou wel op zijn plaats zijn.


    31 mei 2009 om 20:16
    jeroenmirck

    @Jacobien: Mensen kijken naar dit soort programma’s uit leedvermaak. Dat probeerde ik uit te drukken. Ik heb helemaal niks tegen de persoon Susan Boyle, wel tegen de hype die rond haar is gecreëerd. Samen met Carl, Marco en Jaap maakte ik het punt dat een online doorplaatsing van een scene uit een goedbekeken tv-show op zichzelf geen viral is.


    31 mei 2009 om 20:27
    Jacobien

    @ Jeroen,

    Denk je nu echt dat Paul Potts zoveel cd’s had verkocht/verkoopt en over de wereld had rond gereisd als men alleen maar naar het programma had gekeken vanwege leedvermaak?

    Iemand als Simon Cowell gaat ook geen contract geven aan een vrouw als Susan als hij haar matig vond zingen.

    Het is niet een hype die is gecreëerd. Zowel Susan als Paul hebben gewoon kwaliteit. Daar genieten de mensen van en dat is de belangrijkste reden om te kijken.

    En de dansgroep diversity is overigens ook gewoon hartstikke goed.

    Jij bent degene die het heeft over een zeekoe, een lelijke man en een infantiel programma, wat enkel aangeeft hoezeer jij neer kijkt op de kandidaten en het publiek.

    En dat vind ik niet enkel hooghartig, maar ook bekrompen.

    Wat betreft of het wel of niet een viral is. Daar reageer ik niet op. Ik stoorde me eraan hoe jij de kandidaten en het programma omschrijft.


    1 juni 2009 om 07:11

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!