Campaignspotting 16: Nietteklef.nl
Op ICBlog houden we je dagelijks op de hoogte van de meest opvallende interactieve campagnes van Nederlandse bodem. Zo helpen we je om op eenvoudige wijze bij te blijven, inspiratie op te doen en kennis te maken met interactieve bureaus en hun werk. Vandaag opnieuw de leukste campagne van afgelopen week. Mét een toelichting van Herman Beekers, coördinator webteam bij de SP.
De SP mikt wederom op een viral voor hun campagne voor de Europese verkiezingen op 4 juni. De viral is gepersonaliseerd uiteraard, maar ditmaal wordt je naam óók gefluisterd door een aantal Europeanen die je de liefde verklaren met de woorden ‘ik hou van jou’. De boodschap: ‘Niet te klef, hè! Nederland wil minder Brussel’. Inclusief Europa-onvriendelijke Tell-A-Friend-functie…
De tongen losmaken, en aandacht vestigen op de SP-campagne. Dat beoogt de partij met hun nieuwste viral. Die verwijst ook door naar hun actiesite Minderbrussel.nl. De boodschap: de SP wil minder bemoeizucht vanuit Brussel, sommige zaken kunnen we prima zelf regelen in Nederland. Vooral in de zorg, het onderwijs of het OV.
Nietteklef.nl mikt op alle stemgerechtigden ‘met gevoel voor humor’. De SP heeft inmiddels een behoorlijke virale reputatie, maar er wordt in de nieuwste variant wel met een traditie gebroken: Jan Marijnissen acteert niet langer in de film.
Wilde Jan niet meer?
Jan begeeft zich al een poos meer op de achtergrond. Hij is nog wel partijvoorzitter, maar geen fractievoorzitter, en wil niet meer teveel als boegbeeld fungeren.
Of toch ook een beetje bang dat hij weer ‘flapdrol’ zou roepen?!
Haha. Dat is voor uw rekening.
Maar voelt het nieuwe boegbeeld, fractievoorzitter Agnes Kant, zich nu niet een beetje gepasseerd?
De campagne gaat over de Europese verkiezingen. Bovendien moet je jezelf ook niet steeds herhalen.
Hoe is de viral gelanceerd?
Met een startmailing naar bestaande relaties en leden, dat zijn er ongeveer vijftigduizend. Verder doen we niets, we kopen geen banners in of zo. Als de virale kracht van het filmpje voldoende is, moet dat genoeg zijn. Verder krijgen we veel free publicity, deze is al in beeld gebracht op Editie.nl en RTL Nieuws.
Niet alle free publicity is even positief. Frankwatching.com kopte ‘SP blundert’. U zou de regels omtrent spam hiermee met voeten treden!
Wij zijn erg tegen spam, maar als u het niet erg vindt hebben wij… laat ik het zo zeggen: voor ons telt de beleving van de ontvanger zwaarder dan of we exact aan de regelgeving voldoen. Ik krijg zelf veel irritante spam, omdat je wel eens een vinkje over het hoofd ziet. Die afzenders voldeden ongetwijfeld volledig aan de regelgeving. En toch ervaar ik het als spam. De ervaring met onze virals is dat bijna niemand het een probleem vindt. Slechts een enkeling maakt actief bezwaar. Die komt op een zwarte lijst en ontvangt nooit meer iets van ons. Overigens klopt het niet dat het vinkje niet al aan mag staan, dat hebben we met de OPTA gecheckt. Op dit punt doen we niks verkeerd.
Het tweede punt, ja, daar gaan we strikt genomen in de fout. Mensen die op de site komen en de viral doorsturen naar vrienden zonder er zelf eentje te hebben ontvangen, weten niet precies wat ze doorsturen en strikt genomen mag dat niet. Maar dat is een verwaarloosbaar aantal. Vrijwel iedereen heeft natuurlijk zelf al een bericht ontvangen voordat hij of zij de video aan anderen doorstuurt. Dat is de hele essentie van een viral…
Maar eigenlijk zegt de SP dus ook: als de beleving maar leuk genoeg is, dan mogen regels worden overtreden. Het linkse doel heiligt de middelen?
Nee, we proberen zo min mogelijk met regels te marchanderen. Maar het zit in de aard van beestje van een viral movie dat je opereert op het randje van wat je in het kader van spam wilt tegengaan. Maar wij denken dat spamregels niet zijn ontworpen voor dit soort dingen. Een beetje noodgedwongen dus.
Wat doet de viral, tot nu toe?
Hij is vorige week maandag online gegaan, en telt nu honderdvijftigduizend views. We hopen vlak voor de verkiezingen te pieken. Onze ervaring leert dat een viral zo’n twee tot drie weken na lancering zijn hoogtepunt bereikt. En na drie tot vier weken zakt het in. Hij mag van mij wel weer over de miljoen views heengaan, dat is nog steeds mogelijk. De beste was Houjannietvoorjezelf.nl, met je naam op het verkiezingsbord. Die is 2,5 miljoen keer bekeken..
Als de computer een naam niet kent, pruttelen de acteurs nog wel de eerste letter van het opgegeven woord. 26 letters ingesproken dus. Maar hoeveel verschillende namen hebben de acteurs moeten inspreken?
Meer dan vierduizend!
Jullie hebben een reputatie, het personaliseren gaat steeds een stapje verder. What’s next?
We hebben al een keer iets met 06-nummers gedaan. Dan kreeg je een berichtje op je eigen toestel. Dat liep niet, teveel handelingen denk ik. Mensen moesten dan iemands naam, 06-nummer en e-mail invullen. Een hoop werk, en misschien was men ook wel huiverig om een 06-nummer af te geven. Ik weet niet wat next is, uw vraag ligt nu ook bij ons: wat kun je nu nog? Wat we in ieder geval niet willen is in herhaling vallen.
Credits:
Concept: Thonik
Realisatie: Thonik, Studio de Zure Appel en Daniël Cohen
Regie: Joost Verkaart en Daniël Cohen
Techniek: www.8bahn.be
Muziek: Bob Fosko
Het is weer net zo’n vervelende viral asl die anderen. Deze werkt trouwens niet behalve als je Jan, Jaap of Mien heet.
Probeer maar een paar namen.
Erg vermoeiende filmpjes. Sorry kan er niet meer van maken.
De ‘viral’ werkt niet.
Je moet inderdaad een erg simpele naam hebben wil het werken. Ik had dit zelfde gevoel bij de vorige virals die de SP had gemaakt. Opdringerige filmpjes terwijl je juit van een viral verwacht dat ze dat niet zijn.
Ook heb ik nog nooit een SP filmpje in mijn mailbox doorgestuurd gekregen van iemand terwijl ik vrij veel virals krijg. Je leest er meestal over op een marketing website als deze over en dan is het stil.