ReclameReview: New York Pizza

10 juni 2009, 06:43

De Godfather van New York Pizza bedenkt een promotiestunt die slecht uitpakt…

Credits:

Bureau Selmore

Account: Wencke van Lankveld, Guido van der Meijden, Floor Bongers

Creatie: Diederick Hillenius, Poppe van Pelt

Klant: Philippe Vorst, Bart Jan Wijsman, Martijn Bouman

Producer: Suzanne Huisman

RTV: Patrick Nelemans

Regie: Robert Nylund

Productie: Fat Fred

Geluid: FC Walvisch

Muziek: Gerard et Jerome

Postproductie: HecticElectric

De doelstelling:

Communiceren dat de pizza’s van New York Pizza ‘damn tasty’ en ‘damn cheap’ zijn.

De uitwerking:

Op de werkvloer van een van zijn nevenactiviteiten bedenkt de Godfather van New York Pizza een promotie. Helaas pakt die niet helemaal uit zoals hij gehoopt had.

Het oordeel:

Ik weet niet wat jullie vinden van deze commercial, maar ik vind hem niet geweldig. Over de humor valt natuurlijk te discussiëren, maar dat hou je altijd. Wat ik echter vooral jammer vind is dat de commercial 50 seconden duurt en dat pas in de laatste 6 seconden wordt gezegd hoe lekker en goedkoop de pizza’s van New York Pizza zijn. De echte aanbieding (pepperoni pizza voor 4,99) wordt zelfs in de laatste 2 seconden gestopt. Zou het dan bij deze commercial meer om het corporate imago van New York Pizza gaan dan om de actie die aan de man moet worden gebracht? Verder ben ik van mening dat het niet handig is om je bedrijf neer te zetten als een stel mafiosi die naast pizza’s ook in porno doen, ook al zet je ze nog zo over-the-top neer. Wat vinden jullie?

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

10 Reacties

    mgvandenbroek

    Ik vind het idee leuk. Het concept goed. Het fundament dus prachtig. Maar de uitwerking sucks. En waar hem dat precies in zit weet ik niet. Dat de boodschap helemaal achterin geplakt zit is niet handig, maar blijft wel hangen. Rest niet en dat is zonde.


    10 juni 2009 om 08:11
    ssmeding

    De american pizza is een Italiaans importproduct waar de Amerikanen een eigen draai aan hebben gegeven. Het idee om dit uit te vergroten door het thema maffia te nemen vind ik goed gevonden en het idee achter deze commercial is ook best aardig. De opbouw had alleen wel wat vlotter gemogen.

    Ben het met je eens dat de actie meer centraal had kunnen staan, maar misschien is het hier slechts in mindere mate om te doen. Op zich denk ik dat de link met porno de belangrijkste doelgroep van NYP niet heel erg zal afschrikken. In een eerdere campagne werd de link met drugs gemaakt.


    10 juni 2009 om 09:26
    Frank Visser

    New York Pizza is een eind gekomen sinds hun eerste (?) campagne – ‘De lekkerste dozen van Nederland’. Fotografie en geluid zijn prima, platheid blijft het centrale thema. Wat op zich ook prima is , maar als je doelgroep ‘Pizza, bier & porno’ is, dan valt er toch wel wat pakkenders te verzinnen dan dit.


    10 juni 2009 om 10:34
    harrue

    FLUT!


    11 juni 2009 om 09:52
    Tom

    Het lijkt er inderdaad op dat het in de uitvoering mis is gegaan. Kan me namelijk heel goed voorstellen dat dit een heel goed filmpje had kunnen worden.

    Moet je dus eigenlijk concluderen dat de regie het heeft verknalt.

    Erg jammer.


    11 juni 2009 om 13:23
    Antonio

    Persoonlijk vind ik 10 000 keer beter het beeld die Dr Oetker geeft van zijn bedrijf en zijn producten als “casa di mamma” dan deze goedkope reclame.


    11 juni 2009 om 17:10
    Reageer

    Niemand gaat deze commercial begrijpen. Veel te complex, moeilijk verhaal, alles verkeerd om verteld. Ik zie wel net als de mensen hierboven dat het erg leuk HAD KUNNEN ZIJN.

    Dit is een goed voorbeeld hoe je een goed concept helemaal kan verknallen in de uitvoering.


    12 juni 2009 om 05:57
    Pizza

    Gewoon lekker online pizza bestellen!


    17 juni 2009 om 00:16
    Keydren

    If my problem was a Death Star, this article is a photon tooerdp.


    8 juli 2015 om 15:53

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!