Nieuw: De Augmented Reality Mystery Card
Zojuist is de Mistery card gelanceerd. Gebaseerd op de techniek augmented reality krijg je, als je dit postkaartje voor je webcam houdt, een bewegende animatie te zien. Je verstuurt een kaart met enkel een pictogram. Het pictogram van de kaart verandert op je beeldscherm in een 3D-animatie. Op de website eenkaartjesturen.nl kun je vanaf vandaag je eigen mistery card maken en bekijken.
In bovenstaand video interview vertelt Mike Van Rijswijk over zijn nieuwe product en spreekt hij zijn verwachtingen uit. “Ik verwacht veel van het product, maar het is natuurlijk altijd even afwachten of het aanslaat bij de consument.” Ook krijg je in het filmpje een demo van het product te zien. Zou de mistery card een nieuwe hype worden?
Gaaf! Bij Mangrove zijn we toevallig net vandaag zoiets aan het lanceren voor Vaderdag, volgt waarschijnlijk nog een post over (voor Vaderdag ;))
Het is een grappige gadget, maar of het aanslaat als postcard.. Dat zijn toch eigenlijk van die dingen die je lekker aan de muur/prikbord/op je bureau wil plaatsen en niet via internet nog eens uit wil lezen. Als eenmalige actie wel leuk, maar dan meer voor bedrijven die het via de eigen site uit laten lezen. Het komt op mij niet erg persoonlijk over namelijk.
Uberkek dat het kan, maar inderdaad: een postcard is toch vooral aan de muur. Lekker offline, weet je wel. Het is wél een goede manier om AR onder de aandacht te brengen, dus voor het evangeliseren is het goede ontwikkeling.
Het filmpje is in ieder geval erg mooi, Marloes. Lollig, bijna ;-0
Mistery? Moet dat niet ‘Mystery’ zijn (in correct Engels)?
Ik zie wel mogelijkheden in dit concept. Leuk hoor
Misschien moet je een mogelijkheid bieden om een video te maken van het kaartje zoals je deze op het scherm ziet. Deze kan je dan via je social networks delen. Je social networks zijn dan in feite het prikbord. Kost uiteraard wel wat dataverkeer, maar dat mik je gewoon op YouTube (die draaien toch al een half miljard verlies). Levert ook nog eens positieve WOM op.
Wat ik niet begrijp is dat er nog steeds weer zo’n knullig symbooltje op die kaart staat. De ’techniek’ achter augmented reality is beelherkenning. En het is al lang niet meer zo dat je webcam alleen maar zwarte blokjes kan herkennen om een animatie te starten. Het plaatje op de kaart kan in feite van alles zijn, zoals tweewekelijks magazine Totaal TV eind 2008 al liet zien. En zoals de mobiele applicatie Layar (uit het bericht van gisteren hier op Marketingfacts) ook werkt. Je kunt dus de virtuele animatie met de de fysieke kaart laten interacteren. Je krijgt een kaart met een kadootje erop, en in de animatie wordt het kadootje uitgepakt. Om maar een dom voorbeeld te noemen. Als je je grondig in de techniek verdiept, daar vervolgens goede, slimme ideeën mee weet te verzinnen en die briljant uitvoert – tja, dan wordt het eindproduct echt beter.
@Kevin Leuk dat je mee denkt. Dit was inderdaad een lastig vraagstuk. Uiteindelijk zijn we toch gegaan voor de “i”. Dit heeft te maken dat we hiervoor nog de .nl & de .com konden krijgen.
@Rogier Je hebt helemaal gelijk. De techniek kan veel en veel meer. Onze intentie is ook om dit veel meer in te zetten. Voor ons was de eerste stap het belangrijkste. We hebben hierdoor bewust gekozen om dit met de standaard “Marker” te doen. De toekomst is inderdaad erg hoopvol.
@Mike Cool cool cool. Ben erg benieuwd waar jullie nog mee gaan komen. En bied bij deze graag aan om er een keer vrijblijvend over mee te denken.
@Rogier wij hopen nog leuke dingen live te zetten en ga graag in op je aanbod.
@ Mike: Klinkt plausibel. Is echter nog steeds niet correct en dus daardoor verwarrend. Ik zou zelf denk ik naar andere alternatieven op zoek gaan.
Leuk idee…. maar ik geloof er niet in…. het is niet leuk om een kaart te ontvangen die niet appeleert aan het oog (excusez moi)
Daarbij klopt het niet dat je naar de website moet om te zien wat het uiteindelijk is….. geforceerd naar een website gaan…. waarom zet je dan niet een ontstellend leuk persoonlijk filmpje op die site in plaats van een (excusez moi) animatie die zonder kaart net zo goed gemaakt zou kunnen worden.
Daarbij is er dus niets persoonlijks aan die animatie….
Ik help het jullie hopen dat ik het helemaal fout heb – maar ik kan me er niet aan de indruk onttrekken dat er nu te functioneel naar de techniek gekeken wordt.
@koningwoning – Je hebt gelijk dat het nu nog vrij technisch is. Toch kan deze postkaart een persoonlijk tintje mee krijgen door de tekst op de achterkant. Uiteindelijk geeft de techniek ons de mogelijkheid om in de toekomst een eigen persoonlijk filmpje ( staat op onze todo lijst) op te nemen en deze als postkaart te verzenden. Ook kan men dan de voorkant van de kaart opmaken Denk bijvoorbeeld aan een persoonlijke kerstgroet van het hele gezin. Ik denk dat dit meer in de richting komt van wat jij verwacht van een persoonlijk postkaartje. Wij zitten in ieder geval niet stil de komende tijd ;-).
Ik vind het een echte innovatie. Het brengt oude en nieuwe media mooi samen. Leuk om een kaart te krijgen en nog niet precies te weten wat het is. Maakt het spannend en het biedt ook marketing technisch veel kansen. Chapeau Mike!
Leuk als visitekaartje!
ik heb zo’n kaartje nog niet mogen ontvangen, maar ben wel even naar die website gegaan. Maar ik krijg de isight (webcam) van mijn imac niet gekoppeld! Jammer. Misschien eens een paar instructies op die site zetten?
@Pieke Ook bedankt voor je reactie. Dit is inderdaad even handig om op de site erbij te zetten. Bij de Mac moet je inderdaad nog een handeling doen. De isight van de Mac staat standaard op “DV Video”. Dit moet zijn “USB Video class Video” Dit kun je aanpassen door op het zwarte scherm te klikken met je rechter muisknop. Selecteer hier dan “Instellingen”. Er opende dan een scherm. In dit scherm staat rechts onderin een webcam afgebeeld. Als je hierop klikt kun je de isight instellen op “USB Video class Video”. Dan zal hij wel werken. Nogmaals bedankt. Ik ga zo snel mogelijk regelen dat we dit ergens vermelden.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!