Buienradar aan kop bij LBS ranglijst KPN

17 juni 2009, 16:55

Recentelijk ontving ik van KPN een nieuwe update van de cijfers rondom hun Location Based Services dienstverlening. De LBS teller stond op 31 mei op 115.116 LBS abonnementen, dit zijn dus geen unieke LBS abonnees. Het gaat om de unieke LBS abonnementen die zijn afgesloten per site.

Lange tijd stond 9292ov aan kop met de meeste abonnees, maar sinds de aanpassing van Buienradar (zie de uitleg in de video die onlangs hier op Marketingfacts verscheen) schiet deze dienst naar eenzame hoogte.

{title}

Voor de volledigheid de top 10 op 31 mei 2009 (o.b.v 115.116 LB abonnementen):

1. Buienradar

2. 9292ov

3. De Telefoongids

4. Weathernews

5. Meteo Consult

6. Routenet

7. ANWB

8. Hotescort

9. Funda

10. De Bedrijvengids

Geld verdienen blijkt in de praktijk nog steeds lastig. Op Emerce staat een poos geleden een quote van Bouygues Telecom “Maandabonnementen voor extra diensten als navigatie- en locatie-informatie werken niet. Dat is althans de ervaring van Bouygues Telecom, de nummer drie mobiele aanbieder in Frankrijk. Olivier Laury: “Het maandelijks verloop is 30 procent. Na vijf maanden is nog maar 5 procent van de initiële abonnees betalend gebruiker”, voor de rest is de nieuwigheid er van af.”

De reactie van KPN hierop: “Zeer interessant en Bouygues heeft gelijk geen geld aan de consument vragen, dit heeft KPN ook destijds van hen geleerd. Je wilt uiteindelijk zoveel mensen gebruiken laten maken van je portal en terug laten keren naar je portal, LBS is één van de middelen om dit te doen.”

Mark de Bruin
Innovatiestrateeg bij Consumentenbond

Mark de Bruin (@mdebruin) schreef in 2007 zijn eerste blog bij Marketingfacts. Inmiddels zijn het er meer dan 150. Mark (1976) is senior marketeer met expertises in innovatie, online marketing, mobiliteit en digitale proposities via nieuwe media (internet, apps, social media, internet of things en AI) met focus op relevantie op langere termijn. Onderwerpen waar Mark graag over schrijft zijn: apps, Spotify, social media, trends en innovatie. Mark heeft vanaf 1997 bij deze werkgevers gewerkt aan innovatie, product ontwikkeling & marketing: Philips Origin eCommerce (1997/1998), PTT Post (1998-2000), Het Financieele Dagblad (2000-2004) 9292OV (2004-2011), ANWB (2011-2022) en 9292 (2022-2024). Vanaf 1 augustus 2024 werkt Mark als Innovatiestrateeg bij de Consumentenbond.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!