Google Analytics doelen importeren in AdWords voor conversietracking
Afgelopen week maakte Google een nieuwe functionaliteit wereldkundig. Het is nu mogelijk om doelen vanuit Google Analytics te importeren in de AdWords-account. De belangrijkste voordelen van de nieuwe functionaliteit zitten in een verbeterde gebruiksvriendelijkheid, maar er zijn ook nog enkele andere aspecten die de aandacht van online marketeers verdienen. Onderstaand een overzicht.
De Conversion Optimizer is een functie van AdWords waarmee je CPA-biedingen (kosten per acquisitie) kunt beheren. Met deze functie kun je maximum-CPA-biedingen voor je advertentiegroepen instellen, waardoor je tijd kunt besparen en het meeste uit je advertentiebudget kunt halen.
Slechts één Javascript conversiecode voor alle doelen in Analytics en AdWords.
Vooralsnog moesten er voor het meten van de conversies voor AdWords en Analytics twee aparte codes geplaatst worden op de conversiepagina. Dit is nu niet meer nodig. Conversies in AdWords worden nu gemeten via het Google Analytics script. Een extra AdWords javascript is daardoor overbodig geworden.
Virtual pageviews als conversiedoel gebruiken in AdWords
Het is nu mogelijk om virtuele pageviews (bijvoorbeeld outbound links, e-mail bevestigingen en downloads) te meten via AdWords. Dit was tot op heden alleen mogelijk via Google Analytics. Onderstaand twee documenten met uitleg van Google over de toepassing van de functionaliteit:
Screenshot van de nieuwe functionaliteit in Adwords
Mogelijke valkuilen
Houd er bij het importeren van de doelen rekening mee dat de conversiecode van Google AdWords conversion tracking verwijderd moet worden, zodat de conversies niet dubbel gemeten worden, en conversies worden niet exact hetzelfde gemeten door AdWords en Analytics. Dit zorgt ervoor dat conversieaantallen verschillend kunnen zijn.
Conclusie
Met deze nieuwe functionaliteit maakt Google het werk van online marketeers weer een stukje gemakkkelijker. Deze integratie maakt de koppeling tussen AdWords en Analytics eenvoudiger en efficiënter in het gebruik zonder dat hier radicale wijzigingen voor nodig waren. Het volgen van conversies is eenvoudiger voor AdWords-campagnes, met name wanneer er via verschillende online kanalen conversies gemeten worden in Analytics. Ik ben benieuwd of jullie nog andere voordelen of mogelijke valkuilen kunnen ontdekken van deze nieuwe functionaliteit. Laat je bevindingen achter in de reacties!
Dit onderwerp is dicht gerelateerd aan een probleem welke ik heb met analytics/adwords, maar waar ik maar niet uit kom.
Ik wil conversies meten voor een prijsvergelijker (zie link naam). Er zijn twee soorten conversies.
Eén conversie gebeurd wanneer een bezoeker doorklikt op een webshop op de prijzenpagina. Via een redirect pagina belandt de bezoeker vervolgens op de productpagina van de webshop.
Een tweede conversie gebeurd voor iedere pageview. (bannering nog niet zichtbaar, maar dat komt er aan). Waarde: laten we zeggen 7CPM –> €0.007 perpageview.
Instellen van pageviews is me niet gelukt. Voor de redirect pagina heb ik een script geinstalleerd op deze pagina met een fixed cpc. Dit geeft echter scheve metingen (waarschijnlijk omdat bezoeker meer dan 1 link per visit kan bekijken).
Heeft hier iemand ervaring met dit probleem? Kom er namelijk niet uit…
Zie nergens deze koppeling staan? Is dit ook in Nederland mogelijk?
De functionaliteit is beschikbaar in Nederland, maar nog niet bij iedere account. Hij wordt langzamerhand bij alle accounts beschikbaar gemaakt. Sommige gebruikers moeten dus nog even geduld hebben….
Ben er mee bezig. Ik kom het volgende tegen:
– in analytics staat doel A onder adverteerder X
– in adwords wordt doel A echter toegekend aan adverteerder Y
Daarnaast krijg ik deze melding: AdWords-accounts zijn beperkt tot 30 acties per keer. U moet enkele acties verwijderen voordat u Google Analytics-doelen kunt importeren.
Dit terwijl ik het aantal acties niet meer dan 30 acties in mijn overzicht heb staan.
Heeft iemand een oplossing?
Prima artikel, het is inderdaad van belang de oude conversie code van AdWords te verwijderen als je de koppeling maakt. Prachtige functie overigens: het plaatsen van de AdWords trackingcode is tijdrovend en vooral bij klanten nogal moeilijk uit te leggen.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!