Tracebuzz gelanceerd: Alwéér een buzzmonitor erbij?

1 juli 2009, 05:29

{title}Online buzztracker TraceBuzz gaat vandaag ‘open’ voor het grote publiek. De dienst werd de afgelopen maanden getest door een besloten panel; de site is al een tijd live. Via TraceBuzz kun je zoektermen invoeren a la Google Alerts, je krijgt iedere dag emailoverzichten met daarin de nieuwste buzz. Mijn eerste idee: dit kennen/hebben we al.

‘Uit eigen onderzoek is gebleken dat Google meermalig dezelfde resultaten verstuurd enTraceBuzz 10 keer meer nieuwe resultaten geeft,’ meldt TraceBuzz in het persbericht. Hieronder een interview met Marco van de Kamp, één van de oprichters. Bekijk ook, onderaan het interview, de promovideo. Daarin vertelt Sophie op den Kamp je in plain English waarom je Tracebuzz zou moeten gaan gebruiken. (Update: De video molt de layout. Bekijk hem op de home).

Jullie gaan nu officieel uit closed beta? Wat is eigenlijk de status van jullie dienst?

Van de Kamp: ‘We hebben een aantal maanden de dienst laten testen door een selecte groep van circa 50 gebruikers, waaronder Erwin Blom en Boris Veldhuijzen van Zanten. Veel waren enthousiast over de resultaten. alle belangrijke bugs zijn eruit. Het systeem draait stabiel en is klaar voor productie. Vanaf morgen gaat de marketing en sales beginnen.’

Er zijn al meerdere bedrijven die online buzz monitoren. Ik noem alleen Buzzcapture; er zijn er veel meer, zeker internationaal. Er zijn ook veel gratis tools, Google Alerts werkt best ok. Wat gaan jullie toevoegen?

‘Wij gaan ons onderscheiden door echt te trachten álle buzz op het web te vinden, het is nu al zo dat waar Google Alert je 1 resultaat geeft wij je er 20 geven. We zijn continu nieuwe bronnen aan het aanboren. We maken het mogelijk om uitgebreide filters in te stellen, zodat je zoekopdracht steeds beter gaat werken. Je kunt bijvoorbeeld delen van websites excluden of negatieve zoekwoorden opgeven. Je kunt de verschillende resultaten van verschillende zoekopdrachten vergelijken. Bijvoorbeeld: Over welk merk pindakaas is er nu meer buzz ontstaan vorige week en welke buzz was dat. Je kunt de buzz die is gevonden (of alleen je fovoriete buzz) eenvoudig delen via een widget op je eigen site. Implementeren van de buzz op je eigen site/intranet is tevens zeer eenvoudig.’

Heb het gisteren bekeken. Ziet er wel goed uit en het lijkt up to date. Maar het hakt en takt wel erg. Ik heb Marketingfacts als zoeknaam opgegeven. Krijg twitterberichten, headlines, de Flickr page van Marco met foto van 28 juni. Hoe werken jullie precies?

‘Wij scannen diverse bronnen. Je kan per feed instellen of je tweets blogs nieuws of het hele web wil doorzoeken. Daarnaast kun je diverse filters instellen zoals negatieve zoekwoorden of het uitsluiten van hele gedeeltes van websites, zoals bijvoorbeeld de Flickr-pagina van Marco.’

Wat is jullie businessmodel?

‘We verkopen accounts. Een Pro-account kost 100 euro per maand voor 10 feeds. Verder doen we maatwerk projecten en afspraken voor bijvoorbeeld media bureaus die het voor hun klanten willen aanbieden. We geven dan ook persoonlijk advies en kunnen de bedrijven helpen met hoe om te gaan met de buzz die we meten.’

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

3 Reacties

    Martijn van Vreeden

    Als beta tester heb ik ook van Tradebuzz gebruik gemaakt. Zonder van filters, etc. gebruik te maken was het al een interessante tool om onze merknaam in de gaten te houden.

    Soms komen er nog wel eens oudere berichten binnen in de buzz, maar de vooruitgang was in de loop der tijd zichtbaar.

    Proficiat met de lancering!


    1 juli 2009 om 09:21
    Marco van de Kamp

    @Martijn, Bedankt voor je positieve reactie op onze dienst!

    @Matthijs top dat je over ons geschreven hebt na deze publicatie zijn er vanochtend al meer dan 20 acccounts aangemaakt. Fantastisch.


    1 juli 2009 om 09:40
    Marco van de Kamp

    @Karel bedankt voor je comment

    @Peter ben benieuwd naar iMonitoring, na registratie heb ik nog niets mogen ontvangen, interface ziet er goed uit en in het Nederlands 😉 Ik ben benieuwd.


    7 augustus 2009 om 17:57

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!