Bas blikt op de week: Branson’s commerciële ruimtevaart en hotelontbijt via Twitter
Idealize’ hoofdredacteur Kim Swagemakers is door een bodycheck bij een Oerol-balspel letterlijk en figuurlijk uit het veld geslagen: zij moet zes weken offline met een hersenschudding. Eindredacteur Bas (dat ben ik) blikt in de tussentijd terug op de redactieweek. Kim’s laatste Keek op de Week ging drie weken geleden over EZ’s innovatie 2.0 en de Idealize-special op NUzakelijk.
Door Kim’s verbanning naar het offline land kon ze deze week de lancering van ons Rotterdam-partnership niet van dichtbij mee maken. De redactie en de gemeente Rotterdam hebben de afgelopen tijd de handen ineengeslagen, met het doel om de stad als belangrijke thuishaven voor creatieve professionals op de kaart te zetten.
Woensdag gebeurde dat met de online lancering van dertien artikelen, bestaande uit negen fotoshoots van creatieve hotspots als De Schiecentrale en de Creative Factory (met commentaar van onze fotografen) en vier video-interviews met de creatieve professionals Richard Hutten (o.a. NgispeN, voorheen Droog Design), Robert Winkel (Mei Architecten), Rutger Wolfson (Internationaal Film Festival Rotterdam) en Peter de Jong (Codeglue).
Creatieve iconen over Rotterdam
De vier laten zich positief uit over de creatieve mogelijkheden die de stad Rotterdam hen biedt. Voor Winkel, en in mindere mate ook Hutten, zijn die mogelijkheden heel concreet: zij werkten aan diverse realisaties van Rotterdamse (bouw)projecten mee. Wolfson is op zijn beurt blij met de sfeer bij het IFFR: het filmfestival is wars van glamour en dat past volgens hem goed bij Rotterdam. Gamedeveloper Peter de Jong voelt zich als creatieve professional gesteund door het gemeentebeleid. Hutten heeft op dit punt echter kritiek: het stadsbestuur zou iets meer moeite mogen doen om creatieven zoals hij werkruimte te bieden.
Interessante microblog-toepassing?
Intussen kregen wij natuurlijk ook de wekelijkse stroom van innovatienieuws binnen. Zoals over Tinker, een nieuw online service die conversaties over één bepaald topic, verspreid over Twitter, Facebook of Friendfeed, realtime filtert en in een overzicht aanbiedt. Ook kun je de comments uit deze conversaties met andere delen via een widget op je eigen website. De maker, Glam Media, voegt er reclame van geïnteresseerde adverteerders aan toe en deelt de reclame-inkomsten met degene die de widget beheert. Interessant? Of een halfslachtige poging om geld te verdienen aan microblogs en sociale netwerken?
Twitter-ontbijt
Het Maastrichtse Townhouse Hotel probeert het anders: je kunt er straks je ontbijt bestellen via Twitter. Wie weet komt daar ook snel een roomservice bij. En wat vinden de marketeers van de Twitter-competitie van Philips? Op Twitter kunnen mensen hun idee voor een Philips’ producttest inzenden. Uit de tweets, die moeten beginnen met #Philips_vs, kiest een jury een winnend idee dat uitgevoerd en gefilmd wordt. De winnende twitteraar krijgt een Cinema 21.9 TV. Niet uniek, maar zal een dergelijke campagne in de toekomst steeds meer effect hebben?
Toch nog design in Iran
Er waren ook ‘wezenlijke’ wereldverbeterende initiatieven: sinds kort is de eerste commerciële ruimtevaartbasis van Richard Branson’s Virgin Group in aanbouw. En mooi is dat er door Benetton aandacht besteed is aan een beter Iran met de wedstrijd ‘Designing in Teheran’. Om met Rotterdam af te sluiten: de tweede prijs werd gepakt door het Rotterdamse Scheurwater van den Hoven.
Voor meer creatief en innovatief nieuws: kijk op de homepage van Idealize of volg ons via Twitter. Hoe hinderlijk/interessant zou het trouwens zijn als we via Twitter op één moment van de dag ook het innovatienieuws aggregeren waar we zelf geen nieuwsbericht van hebben gemaakt?