SlideshareReview (48): Niks nieuws aan bloggen

27 augustus 2009, 05:12

Overal op het internet doen we met z’n allen wel of het allemaal nieuw en hip is wat er gebeurt, maar sommige zaken zijn zo oud als de weg naar Rome (nou, ja, bijna zo oud). Neem ‘bloggen’. Iedereen doet het, en wie het niet doet, wil het gaan doen. Velen komen er niet aan toe. Navin Kabra stelt dat bloggen eigenlijk niks anders is dan het maken van een (kleine) krant. En dat als je beter wilt leren bloggen, je kunt terugvallen op de kennis en ervaring die is opgedaan bij het maken van kranten.

In een (overigens foeilelijke) presentatie stelt Navin dat een kleine krant eigenlijk vier belangrijke dingen doet:

  • Verzamelen van informatie, kennis, feitjes
  • Selecteren: wat wel en wat niet
  • Uitbouwen en verbeteren: niet alleen het ‘naakte’ feit, maar ook de context
  • Opinieren: niet alleen de feitelijkheden, maar ook je mening daarover

En dit alles steeds opnieuw herhaald wordt.

Navin loopt alle stappen langs, en geeft telkens aan wat een blogger kan leren van een redacteur of journalist van een gedrukte krant. Het laatste deel van zijn presentatie geeft nog wat extra tips voor het bloggen zelf.

Bloggen mag dan al honderden jaren oud zijn, het verschil is natuurlijk wel dat nu opeens iedereen het kan doen.

Wichert van Engelen is een innovator. Veranderen is zijn vak, het zoeken en vinden van non-conventionele oplossingen zijn 'handelsmerk'. Na twintig jaar ervaring met veranderen in de financiële dienstverlening startte Wichert begin 2008 als zelfstandig gevestigd ondersteuner van innovatieprocessen en innovatiemanager. Hij richtte Het Lampje Linksonder op, ondertussen een gevestigde naam als het aankomt op inspiratie voor en tijdens het innovatieproces en resultaatgerichte brainstorms. Naast zijn consultancy en interimmanagement-werk, wordt Wichert vaak gevraagd als dagvoorzitter en als gastspreker over het operationaliseren van innovatie. Wichert blogt over innovatie en inspiratie op www.hetlampjelinksonder.nl, www.extendlimits.nl en www.nieuweproductenbedenken.nl

Categorie
Tags

1 Reactie

    hugolouter

    Inderdaad, dagboeken worden al eeuwen bijgehouden, maar bloggen heeft massacommunicatie in twee richtingen mogelijk gemaakt.


    28 augustus 2009 om 05:38

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!