Branchmarking: Innovatieve campagnes op Twitter
Branchmarking is kijken en vooral ook analyseren wat je uit andere branches kunt gebruiken om zelf onderscheidend en slimmer te worden. Het principe van branchmarking is gebaseerd op de kracht van benchmarking. Alleen zonder de nauwe focus. Waar benchmarking zich focust op je directe concurrentie, focust branchmarking zich op sterke innovatieve concepten waar ook ter wereld. Vandaag specifieke aandacht voor acties via Twitter. Er wordt veel over gesproken, maar hoe kun je het zakelijk gebruiken?
De laatste tijd komen er veel twitter-acties op gang: Shurgard storage, Moonlight websites, Philips ideeën, Obama politiek en acties tegen Microsoft. Het lijkt het begin van een onvoorstelbare lange golf aan campagne’s, ookwel twitpaign genoemd. Twitter zorgt er nu eenmaal nog sneller voor dat boodschappen zich kunnen verspreiden via internet.
De invloed van Twitter
Voor degenen die niet volledig op de hoogte zijn van Twitter: de dienst zorgt door middel van haar sms-achtige karakter ervoor dat korte boodschappen zich snel verspreiden naar alle volgers van een twitteraar. Hoe meer volgers, des te meer bereik. Daarna kunnen de volgers er voor kiezen om de boodschap door te twitten, middels een Retweet. Zo kunnen boodschappen snel de wereld rond, waar het internet voor lijkt bedoelt.
De doelen van Twitter
Behalve het massale bereik dat door Twitter gegenereerd wordt is het doel naast verspreiding ook content leveren. Geen goede content = geen retweet, dus geen bereik. Dit verschilt dus per campagne en per boodschap. De soorten boodschappen variëren, bijvoorbeeld van Obama gebruikte het voor zijn politieke campagne, terwijl Shurgard heeft opgezet op Twitter.
Twitter versus andere web mogelijkheden
Hoewel Twitter een uniek karakter heeft door middel van haar korte boodschappen en snel een groot bereik zijn er ook andere mogelijkheden om snel je boodschap te verspreiden online. Voorbeelden zijn websites zelf, gadgets, blogs en social mediaplatforms. Tegenwoordig doen bedrijven er niet verkeerd aan deze mogelijkheden samen in te zetten. Op deze manier halen ze een nog groter bereik en bereiken ze ook de mensen die niet op Twitter zitten, maar wel bijvoorbeeld op Facebook of Linkedin actief zijn. Daarnaast valt een tweet zo buiten de aandacht, doordat er alweer nieuwere tweets zijn, terwijl blogs bijvoorbeeld nog altijd vindbaar blijven via de zoekmachine.
Je Twitter doel bepalen
Zoals al gezegd kijken de meeste bedrijven eerst naar het doel, voordat ze een campagne starten. Verstandig ook, anders is het vooral een leuke actie en meer niet. Kijk maar naar de rare initiatieven die op Second Life gestart zijn.
Klant ontdekken
Via de middelen op het web kun je je klanten veel beter leren kennen: waarin zijn zij geïnteresseerd, wat vinden ze van mij, waar liggen mijn verbeterpunten et cetera. Bedrijven die hier al succesvol van gebruik maken kun je vinden via Google en het desbetreffende trefwoord. Dit heeft niet alleen iets met zoekmachine optimalisatie te maken, maar ook met het feit dat deze bedrijven content leveren en informatie delen waarin andere mensen ook daadwerkelijk in geïnteresseerd zijn.
Ideeën
Philips wil bijvoorbeeld meer ideeën en is daarvoor gestart met een twitcampagne. De interactie is dus van enorm belang om voldoende input te genereren.
Promotie
Verder zijn de promotionele activiteiten natuurlijk ook erg geslaagd, zolang deze maar iets van nieuw zijn en gerelateerd aan de content. Moonlight heeft bijvoorbeeld een promotionele campagne via Twitter om aan hogere naamsbekendheid te komen. Zo zijn er nog vele andere mogelijkheden bij het gebruiken van twitter voor bedrijven. En Shurgard is nog vrij uniek in haar promotiecampagne door haar campagne te relateren aan de opbergruimtes die zij verhuren.
Verkoop
Dell twittert zichzelf naar een hogere omzet. Dell heeft de afgelopen twee jaar voor 3 miljoen dollar aan apparatuur verkocht door aanbiedingen via Twitter. Het bedrag van 3 miljoen dollar is niet veel op de 12,3 miljard dollar omzet in de afgelopen twee jaar, maar het toont wel de potentie va Twitter aan. Dell gebruikt Twitter vooral om via coupons en links aanbiedingen te doen. En exclusiviteit biedt Dell ook: In bijna de helft van de gevallen zijn die aanbiedingen alleen via Twitter te krijgen.
President worden
Ook een mooi doel: president worden van de VS. Barack Obama hield al zijn volgers op de hoogte gedurende zijn campagne, maar ook nu nog. Zo krijgt hij ook ideeen aangedragen die leven in de wereld.
Inspiratie
Langzaam komen er meer en meer campagnes. En zal het mogelijk zijn de goed doordachte te onderscheiden van ‘we moeten nu eenmaal ook iets met Twitter’-campagnes. Belangrijk voor nu: laat je niet gek maken door bureaus met allerlei wilde ideeën, maar kijk eerst eens wat er al is en of, en zo ja hoe, je dat binnen je eigen branche kunt en vooral ook wilt toepassen. Kortom, branchmark erop los. Met een helder doel voor ogen.
En dat gaat over een 15-jarige die aan z’n vrienden heeft gevraagd of ze Twitteren. Nee dus, maar dat wisten we allemaal al wel, toch?
En dat tieners een hekel hebben aan online advertising was denk ik ook al wel bekend, aangezien bijna alle gebruikers er niet echt van houden, lijkt me.
Het enige wat ongelofelijk is aan dat artikel is dat het artikel zelf zo veel aandacht krijgt!
Ik ben het eens met de reactie van Heiko op het MT forum. Ik denk dat twitter an sich een aantal interessante dingen kan bieden als je het goed gebruikt. Maar omdat het nog een erg nieuw fenomeen is weten we (ik althans) niet precies wie het wel en niet gebruikt, en wat nu echt ‘killer practises’ zijn.
@ Joop, goed onderbouwde kritische zouden goed scoren hier op MF, ook ik zou daar zeker interesse in hebben. Het ‘inventarisatie-onderzoek’ wat op MT wordt genoemd zou ik daar niet direct onder scharen.