Weekoverzicht Webanalisten (53): Tijd voor nieuwe webanalytics benchmark?
Wekelijks geeft Webanalisten.nl hier op Marketingfacts.nl een samenvatting van het belangrijkste nieuws op haar website. Webanalisten.nl bevat informatie en praktijktips uit de webanalyse en marketing optimalisatie wereld. Webanalisten.nl informeert je niet over hoe je bezoekers naar je website krijgt, maar juist hoe je zorgt dat je (meer) waarde uit het bezoek haalt! Door deze wekelijkse samenvatting van belangrijkste artikelen blijf je ook via Marketingfacts.nl op de hoogte.
Deze week:
- Tijd voor nieuwe webanalytics benchmark?
- Boeken over webanalyse en conversie optimalisatie
- Multivariate Testing: beter meten wie er wint
Tijd voor nieuwe webanalytics benchmark?
Verleden week (en vandaag) verscheen er hier op Marketingfacts een artikel van Mark de Bruin waarin hij zijn twijfel uitte over de Multiscope cijfers van Buienradar, Telegraaf, Nu.nl, ANWB en 9292ov. De droom van Mark is een échte ranglijst, niet met een panel van 1500 mensen maar met een panel van 11 miljoen mensen.
De oplossing zit hem volgens mij in de meetmethode en de partij die meet. Het ‘probleem’ van de methode van Multiscope ligt bij het feit dat er enkel een gedeelte van het bezoek van de gemeten websites gemeten wordt, niet al het bezoek. Beter is het om al het bezoek van de websites te meten. Je hoeft dan geen berekeningen los te laten om tot bereikcijfers te komen, wat je meet is je bereik, zonder om te rekenen. Nadeel hiervan is wel dat je niet weet wie je site bezoekt, dus je kunt het bezoek ook niet opsplitsen in doelgroepen. Maar ook daarvoor is een oplossing. Lees het volledige artikel.
Boeken over webanalyse en conversie optimalisatie
Over twee dagen exact een jaar geleden schreef Ton Wesseling een artikel over welke vakgerelateerde boeken aanraders zijn om te lezen in je zomervakantie. Inspiratiebron was natuurlijk een artikel van gelijke strekking hier op marketingfacts.nl (2008), zoals deze ook traditiegetrouw recentelijk weer verscheen (2009). Naar aanleiding van dit laatste artikel ontving Ton via email meerdere reacties met de vraag of hij ook weer zo een lijst wilde opstellen. Bij deze weer tips over een aantal categorieën. Niet alles is even nieuw, focus is kwaliteit en boeken die vorig jaar niet in het artikel zijn genoemd! Lees Ton zijn boekentips.
Multivariate Testing: beter meten wie er wint
Wanneer je al regelmatig hebt geprobeerd de conversie van je webpagina te verbeteren door je hypotheses te toetsen met A/B of multivariatie test software, zul je gemerkt hebben dat niet elke wijziging leidt tot significante conversieverschillen. Eerder schreef Ton Wesseling al over de onzinnigheid van het testen van details, maar al gaandeweg heeft hij ook geleerd dat een conversieverschil vaak niet voor de totale populatie zichtbaar is, maar binnen segmenten des te meer. Maar soms is het zo dat er zelfs op dat niveau geen duidelijke winnaar is. Wat doe je dan? Ton adviseert: gebruik een enquete.