Amazon bewijst dat Second Life nog leven in zich heeft
Ik hoor het u allemaal al denken, second life, dat is toch dood? Dacht ik ook, we hebben ongelijk. In zoverre dat 14 juli Amazon een wereldwijd recruitment evenement hield in Second Life. Aangekondigd op het blog van o.a. Werner Vogels (De Nederlandse Amazon CTO).
Recessie of niet, Amazon en haar dochters zoeken nog 522 mensen. En dus wat het tijd voor een heuse second life career fair. Een evenement enkel door Amazon georganiseerd, dus geen onderdeel van een grotere carrièrebeurs of zo. En ja, ook anno 2009 is Second Life dus blijkbaar nog steeds alive. Ik had mijn twijfels toen ik de post las, nu ik de resultaten heb gezien kan ik niet anders dan hele grote complimenten maken aan Amazon.
Eerst wat achtergrond. Het event vond dus plaats in Second Life en had een speciaal daarvoor ontwikkeld eiland. In totaal zijn bijna 30 Amazon medewerkers de hele of een deel van de 18 uur die dit event duurde aanwezig geweest in Second Life. De deelnemers zijn uitgenodigd mede door enkele blogpostings en nog wat mailings. De kosten daarvoor waren heel laag. Zoals ik in het Engelstalige artikel heb geschreven: ik heb ooit etentjes gehad die duurder waren.
Het resultaat mag er zijn, zowel in kwantiteit (een paar honderd CV’s) als in kwaliteit. Kwaliteit omdat de CV’s van goede kwaliteit zijn, maar vooral ook omdat men gemiddeld meer dan een uur met elke kandidaat gesproken heeft! Diepgaande, inhoudelijke gesprekken bij een eerste kennismaking. Daar kan je nog eens mee thuiskomen. Geen wonder dat zoveel mensen (procentueel was het enorm) hun CV achterlieten.
Ik geef toe, ik weet niet in hoeverre dit in Nederland zou werken, aangezien Second Life hier toch minder aanzien nog heeft dan in de US. Maar het is wel een teken aan de wand in mijn optiek. Virtual career fairs kunnen, mits goed aangepakt, nog steeds heel succesvol zijn. Enige publiciteit is nodig, een sterk employer brand helpt natuurlijk, lange openingstijden en voldoende medewerkers om op elk moment vragen te beantwoorden en goede diepgaande gesprekken te voeren. Mijn complimenten aan Amazon voor zo’n geslaagde actie.
@Carl: ik wil niets af doen aan de sollichat van CMG destijds, want dat was zijn tijd vooruit en blijkbaar succesvol. Maar er is natuurlijk nogal een verschil tussen de arbeidsmarkt van toen en nu. En ook m.b.t. het budget voor promotie is er een groot verschil, de media aandacht was hier minimaal (destijds niet), etc.
Dus ik vind het een beetje appels met koeien vergelijken als ik eerlijk ben.
@Bas: De arbeidsmarkt was inderdaad totaal anders: nu heb je een zware crisis met een overdaad aan werkzoekers, en toen was er juist sprake van een ernstig tekort aan programmeurs.
Daarnaast was het budget van Amazon (ook na correctie) ongetwijfeld hoger dan dat van CMG, maar oké: qua media-aandacht heeft CMG wellicht beter gescoord.
@Carl: de assumpties die je trekt zijn echt nergens op gebaseerd. Ja, er was toen krapte, maar de IT’er leerde in veel gevallen pas rond die tijd echt zijn waarde kennen. En als ik zeg dat ik etentjes gegeven heb voor minder dan dit heeft gekost weet ik zeker dat het budget van Amazon lager was dan dat van CMG toen. Maar goed, ik weet dat je erg trots bent dat je aan die actie hebt meegewerkt en hem elke keer boven haalt. Dat is je goed recht, dat was toen een hele goede actie. Maar het heeft eigenlijk geen enkele relevantie met deze briljante zet van Amazon en vooral (daar gaat het toch vooral om) wat we hier van kunnen leren!
@Bas: Je schrijft dat je ooit etentjes hebt gegeven die duurder waren dan het inhuren van bijna 30 Amazon medewerkers die de hele of een deel van de 18 uur die dit event duurde aanwezig zijn geweest in Second Life. Kan je me daar eens wat meer over vertellen?
De kosten van zo’n campagne worden vanzelfsprekend voor een bijzonder groot deel door die personeelskosten bepaald. En terwijl die gesprekken bij Amazon blijkbaar gemiddeld meer dan een uur kostten, waren de CMG-ers gemiddeld al binnen een kwartiertje klaar.
@Carl: ik spreek over de out of pocket kosten. Niet de totale kosten.
En jij spreekt over ‘gemiddeld binnen een kwartiertje klaar’. Precies wat ik dus het zwakke vind. Kwantiteit boven kwaliteit, daar trek je in deze tijden, crisis of niet, dus ook geen kwalitatieve medewerkers mee doorgaans. Ik kijk niet naar kosten, ik kijk naar waarde creatie. En vanuit die optiek kan je wel heel duidelijk zijn dat het verhaal van CMG natuurlijk op de lange termijn niet echt een succes story is, want nog geen 3 jaar laten stonden ze als ‘uitzendkrachten’ buiten de deur en ook nu gaat het er niet bepaald goed.
Maar laten we daar niet verder vervelend over doen. Ik heb je al gezegd dat de actie in 1999 van CMG destijds zeer geslaagd was. Maar dat als je die actie nu zou doen ik betwijfel of je er 10% van het rendement mee zou halen van toen. Nog even afgezien van het feit dat Logica nu geen mensen zoekt. Het steeds opnieuw vergelijken met iets van 10 jaar geleden vind ik gewoon een beetje flauw, dat is alles. Doet niets af aan de actie van toen, maar is niet te vergelijken met nu.
De actie van Amazon vind ik bijzonder goed, tegen zeer weinig out of pocket kosten een zeer hoog rendement qua (top) CV’s. Beide acties heb ik hoog zitten, elk in hun eigen tijd.
@ Carl… toch wel ‘sad’ als je, 10 jaar na datum, nog steeds teert op het succes van toen. Ben geïnteresseerder in wat je met die ervaring hebt gedaan of dat heeft geleidt tot successen in, laten we zeggen, de afgelopen 10 maanden. Gun je je succes maar je blijft er in de reacties wel érg op hameren zeg.
@ Bas; neemt niet weg dat ik net als Carl benieuwd ben naar de kosten van jou (luxe) etentjes 🙂
Misschien dat er inderdaad nog wel 522 mensen in heel Second Life te vinden zijn.
Ik denk dat je voor het gemak even vergeet dat Amazon op verschillende vlakken met Linden Labs samenwerkt (bv hosting en distributie van de Second Life software) en dit dus niet bepaald een actie is die uit de lucht komt vallen.
Amazon heeft al tijden een eigen aanwezigheid binnen Second Life die ze in staat stelt om dit soort evenementen tegen relatief lage kosten uit de grond te stampen. Voor iedereen die niet al eerder bakken met geld in Second Life heeft gepompt is dat echt zo simpel (en zo goedkoop) niet.
Ik vind ‘een paar honderd CVs’ voor een ‘wereldwijd recruiting event’ daarnaast nogal aan de magere kant. Persoonlijk vermoed ik dat ze dit resultaat ver hadden kunnen overtreffen als ze hadden gekozen voor een ‘virtual career fair’ binnen een Sollichat-achtige omgeving (om Carl’s dingetje maar weer eens te pluggen)
@Rik wereldwijd is natuurlijk relatief, aangezien ze niet overal een kantoor hebben. En een paar honderd goede CV’s vind ik niet weinig persoonlijk. Kan het beter? Misschien wel. Zijn er nog 101 mogelijkheden om het anders te doen: gelukkig wel (anders zou ik zonder werk zitten). Maar de actie op zich vind ik goed. En vooral de tijd die men dus in de kandidaten heeft geïnvesteerd én de hoge CV tot bezoeker ratio heeft mij in positieve zin verbaasd.
@Bas Je hebt gelijk: Wereldwijd had ik kunnen nuanceren, maar die CV’s zijn wel over een handjevol lokale Amazon websites verdeeld. Wat was de cv tot bezoeker ratio eigenlijk? Ik kan die nergens terugvinden.
Ik vraag me daarnaast af of een dergelijke recruiting event voor 1 bedrijf niet per definitie zo’n hoge ratio tot gevolg heeft: Als ik naar een recruitment drive van Amazon ga ben ik waarschijnlijk sowieso geinteresseerd in het werken bij Amazon en is de kans dat ik een cv achterlaat vele malen hoger dan het geval zou zijn bij een ‘algemeen’ recruiting event waar verschillende bedrijven in hetzelfde vijvertje aan het vissen zijn.
Maar goed, ik deel wel enigszins je verbazing: Ik had niet gedacht dat er uberhaupt nog tekenen van leven uit Second Life te vernemen zijn 😉
@Rik: die ratio ken ik, maar ik mag niet alles naar buiten brengen en nog niet alle CV’s waren verwerkt toen ik de cijfers kreeg. Maar ergens tussen de 1/3 en 1/2 van de bezoekers. En er waren ook bezoekers die niet per sé voor een baan kwamen hoor, zoals de CEO van Linden Labs die even zijn gezicht liet zien 🙂
Je hebt gelijk dat zo’n specifiek event altijd betere ratio trekt. Dat is natuurlijk logisch, maar ook iets waar je aan zou moeten denken als je met een virtual career fair mee doet. De vraag is: hoeveel meer bezoekers trekt het één om het ander en weegt dat op tegen de lagere ratio’s?
Ik ken in Nederland geen enkel voorbeeld van echt succesvolle virtual career fairs.
@Bas: Ik ken eerlijkgezegd uberhaupt amper voorbeelden van virtual career fairs 😉
In principe biedt Second Life natuurlijk een prima infrastructuur om dit soort events te faciliteren, maar denk je dat dit nu echt “Second Lifers” heeft getrokken of dat de bezoekers van het event specifiek voor Amazon een account hebben aangemaakt? Ik vermoed zelf het laatste: Volgens alle services die verkeer op websites (proberen te) meten zie ik nog steeds een flinke daling van verkeer op Second Life, maar wellicht ligt er juist in het faciliteren van zakelijke diensten een kans voor Linden Labs.
Hoeveel meer bezoekers had een dergelijk event bijvoorbeeld getrokken als er een dedicated virtual space voor Amazon was gecreeerd binnen de Amazon websites en ze de noodzaak voor een Second Life account eruit hadden gesloopt? Linden Labs zou dan, betaald, dergelijke virtuele ruimtes kunnen faciliteren. De techniek ervoor is al aanwezig lijkt me.
Dit kan natuurlijk ook weer gewoon mijn arrogantie zijn in het denken dat ik elk bedrijf beter kan runnen dan de huidige leiding 😉
Ik heb het vermoeden dat degene die SecondLife dood verklaren, degene zijn die inderdaad niet meer op SecondLife komen.
Het ontgaat hun ook dat ze al een jaar lang Second Life dood aan het verklaren zijn. Wat hilarisch is.
Samen met de reacties van :
“Hou nou eens een keer op over Second Life! Ik wordt doodziek van AL DAT NIEUWS over SL, snap dan dat Second Life dood is”
,moet ik telkens er weer om lachen.
Ik heb nieuws, het boeit geen zier of je wel of niet geloofd dat Second Life nog bestaat. Het aantal actieve gebruikers vormt een marktgroep wat groot genoeg is om het zonder jouw aanwezigheid te overleven.
Het is alsof je een editoriaaltje leest in een krant die beweert dat internet slechts een hype is.
Ik voel me niet geroepen om zo’n persoon internet op te sleuren om het tegendeel te bewijzen.
En ik overleef het wel als deze mensen nooit meer op Second Life komen.
Lekker zo laten.
(Ondertussen verkoop ik virtuele producten met trackers zodat ik weet hoeveel mensen een product hebben, en hoe vaak ze het gebruiken. Probeer DAT maar in het echt. Product smaak blijft product smaak, virtueel of echt.)
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!