Weekoverzicht Webanalisten (56): Behavioral Targeting: Hoe ver mag je gaan?
Wekelijks geeft Webanalisten.nl hier op Marketingfacts.nl een samenvatting van het belangrijkste nieuws op haar website. Webanalisten.nl bevat informatie en praktijktips uit de webanalyse en marketing optimalisatie wereld. Webanalisten.nl informeert je niet over hoe je bezoekers naar je website krijgt, maar juist hoe je zorgt dat je (meer) waarde uit het bezoek haalt! Door deze wekelijkse samenvatting van belangrijkste artikelen blijf je ook via Marketingfacts.nl op de hoogte.
Deze week:
- Behavioral Targeting: Hoe ver mag je gaan?
- Excellent Analytics; een Google Analytics plug-in voor Excel
- Haal meer uit je online survey
Behavioral Targeting: Hoe ver mag je gaan?
Verleden week las ik het artikel van Xaviera Ringeling op Contentgirls met de titel “Wehkamp belt naar je toe deze zomer“. In dat artikel schrijft ze dat ze onlangs gebeld is door iemand van Wehkamp. De Wehkamp belde naar aanleiding van het klikgedrag van Xaviera op de site van Wehkamp.
Ik wist dat er bedrijven met deze methode/techniek werkte (het nabellen naar aanleiding van klikgedrag), maar ik had nog geen enkele ervaring gehoord. Nu vraag ik me af: gaat deze techniek niet iets te ver? Hoe zou je het vinden wanneer je naar aanleiding van je gedrag in een échte winkel nagebeld zou worden? Ik denk dat dit voorbeeld, ook offline, tot irritatie kan leiden.
Ik behandel de ‘Wehkamp methode’, geef mijn mening en leg tien andere behavioral targeting mogelijkheden voor. Aan de jou om te bepalen wat te ver gaat en wat nog mag.
Excellent Analytics; een Google Analytics plug-in voor Excel
Eind april heeft Google Analytics zijn API openbaar gemaakt. Sommige van ons zijn de laatste tijd hevig aan de slag gegaan om onze eigen PHP en Excel scriptjes in elkaar te timmeren, zodat we zelf meer controle over de data hebben en bepaalde stappen kunnen automatiseren. De Excel plug-in: Excellent Analytics kan ons hiermee een handje helpen door de mogelijkheid te bieden om data rechtstreeks uit Google Analytics op te halen. De plug-in is alleen beschikbaar voor Excel 2007.
Haal meer uit je online survey
Jan de Vries (en zijn collega’s) heeft onlangs een eerste succesvolle koppeling (tussen de online survey en online data) tot stand gebracht. Maar wat haal je hier dan uit? Zij streefden naar een zeer hoge response (lees ingevulde online enquêtes). Aangezien ze onderzoek gingen verrichten in een proces waar relatief weinig bezoekers komen. Het betrof een exit-onderzoek wat inhield dat ze op het moment dat men een bepaald verkoopproces verliet de survey toonden. Doormiddel van het stellen van de juiste vragen wilden ze vervolgens achterhalen waarom men afhaakte.
Door de koppeling met de online data konden ze vooraf een groot aantal vragen schrappen (lees sexe, geboortedatum en woonplaats etc.). Dit gaf hen de mogelijkheid om het aantal vragen beperkt te houden met als resultaat een hoger % volledig ingevulde enquêtes. Lees hier de behaalde resultaten van Jan de Vries.