Facebook koopt Friendfeed

10 augustus 2009, 17:46

{title}“We are happy to announce that Facebook has acquired FriendFeed. As my mom explained to me, when two companies love each other very much, they form a structured investment vehicle…” Dit schrijft een van de oprichters (en ex-Googler, dat zijn ze de oprichters trouwens allemaal) van Friendfeed Bret Taylor op het company blog. In de eerste berichten (ReadWriteWeb, TechCrunch) werd eerst nog voorzichtig gedaan, maar nu is het met dit blogbericht op Friendfeed en dit persbericht vanuit Facebook zelf echt officieel: Facebook heeft social sharing site Friendfeed overgenomen. Financiële details zijn daaarbij niet bekend gemaakt.

De founders van Friendfeed houden ‘senior roles’ binnen Facebook; de werknemers van Friendfeed (12) komen allen op de loonlijst van Facebook te staan. De twee diensten vullen elkaar, zo valt te destilleren uit de verschillende berichten, goed aan: dit lijkt een ‘logische’ acquisitie. Op SearchEngineland schrijft Matt McGee:

“In buying FriendFeed, Facebook gets a very similar set of tools as if it had bought Twitter (some would say a better set of tools). FriendFeed recently launched its own real-time search tool that looks remarkably like the search experience on Twitter.”

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

4 Reacties

    media

    Snap de reactie van Scoble niet, het lijkt me dat Facebook met de koop van Friendfeed juist de strijd aangaat met Twitter en niet met Google. Of zou Twitter de volgende aankoop zijn en zijn ze inderdaad de nieuwe Google in het realtime web-tijdperk? Interessante ontwikkelingen in ieder geval!


    10 augustus 2009 om 18:57
    Joost S.

    Vind het wel een logische.

    FriendFeed pakt meerdere realtime datastream (o.a. die van Twitter). Als je die toolset (waar Matt McGee ook naar refereerd) combineerd met het reeds bestaande bereik van Facebook dan wint twitter de race om realtime search niet op zichzelf. Google ligt nog wat verder achter op dit vlak.

    Spannende race! 🙂


    10 augustus 2009 om 20:07

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!