ANA: Marketeers willen social, missen meetbaarheid en ROI

13 augustus 2009, 03:51

{title}Tweederde van de marketeers in de US heeft social media ingezet bij zijn marketinginspanningen; de helft gebruikte viral video’s. Dat maakt deze twee ‘formats’ tot de snelst groeiende ‘marketing tactics’ van dit moment. Het blijkt uit dit survey (171 respondenten) van de Association of National Advertisers, de ANA (via: MC).

De inzet van social media is in vergelijking met de vorige editie van het survey (zie resultaten 2007) sterk gestegen: twee jaar geleden gebruikte 20 procent van de marketeers social media voor zijn marketinginspanningen; 25 procent gebruikte destijds viral video’s. Interessant om te zien welke social media sites onder marketeers in de VS het meest in zwang zijn:

  1. Facebook (74%)
  2. YouTube (65%)
  3. Twitter (63%)
  4. LinkedIn (60%)

Budgetshift

Om geld vrij te maken voor de inzet van nieuwe media gebruikt 55 procent van de markteers budget uit het traditionele potje. 48 procent trekt het geld weg bij andere marketingcommunicatie budgetten. Belangrijker: een kwart van de marketeers (26 procent) heeft een nieuwe budget gecreëerd voor de inzet van nieuwe media.

Hoewel er dus druk budget wordt vrijgemaakt en zelfs gecreerd, hebben marketeers het lastig met vooral twee dingen. De ROI (45 procent) en het meten van de effectiviteit van de mix van traditionele middelen en digitale media (43 procent).

Plannen

Weblogs staan bovenaan het lijstje van marketeers (34 procent) die er nu geen gebruik van meken. Andere vormen van nieuwe media die grote interesse hebben om er iets mee t edoen zijn mobiel (28 procent) en social media (23 procent). Hoewel de plannen er zijn, de awareness er is en de adoptie steeds verder groeit gaat het meeste budget in 2009 naar:

  • Eigen website (26%)
  • Zoekmachingemarketing (19%)
  • Online advertising, banners, etc. (17%)

Bob Liodice, president en CEO van de ANA over het onderzoek:

“As more media platforms become available, it is imperative that all marketers continue to assess their capabilities and select the platforms that are best suited to help them meet their brand’s goals and objectives. With this proliferation of media, marketers must work harder, survey the entire landscape available to them and create their brand’s most optimal media mix.”

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

2 Reacties

    Luc van Poelje – NewMarCom.com

    Het gaat niet om de middelen maar om het doel.

    En als je dan social marketing inzet; is je ROI dan hetzelfde?


    13 augustus 2009 om 06:10
    wouterkiel

    Als de helft van de ondervraagde marketeers viral video gebruikt heeft dan snap ik best dat de belangrijkste bezwaren de meetbaarheid en de ROI zijn.

    Wat is trouwens “have used viral videos”? Dat ze het zelf gecreëerd hebben?


    13 augustus 2009 om 06:12

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!