Weekoverzicht Webanalisten (58): Combineer analytics met searchresultaten
Wekelijks geeft Webanalisten.nl hier op Marketingfacts.nl een samenvatting van het belangrijkste nieuws op haar website. Webanalisten.nl bevat informatie en praktijktips uit de webanalyse en marketing optimalisatie wereld. Webanalisten.nl informeert je niet over hoe je bezoekers naar je website krijgt, maar juist hoe je zorgt dat je (meer) waarde uit het bezoek haalt! Door deze wekelijkse samenvatting van belangrijkste artikelen blijf je ook via Marketingfacts.nl op de hoogte.
Deze week:
- Combineer analytics met searchresultaten
- Optimaliseer URL’s voor Google
Combineer analytics met searchresultaten
Search, zowel betaald (advertising) als onbetaald (organisch), is zeer belangrijk voor menig website. Dit komt doordat search voor veel verkeer (kan) zorgen. Dit maakt search ook een belangrijk onderdeel binnen analytics. Grofweg kan je zeggen dat analytics op twee manieren bij kan dragen aan betere searchresultaten:
- De site optimaliseren zodat er meer verkeer gegenereerd wordt
- De site optimaliseren zodat de zoekende bezoeker vindt wat hij/zij zoekt
Dit één-tweetje zorgt voor meer, tevreden bezoekers. In dit artikel richt ik me op de organische resultaten.
Posities binnen analytics
Een belangrijk onderdeel binnen search zijn de Search Engine Result Pages, afgekort SERP. Deze zijn zo belangrijk omdat jouw resultaat op een result page kan staan. De eerste pagina, SERP 1 (pagina 1), is hierbij het belangrijkst. Op deze pagina staan doorgaans tien organische resultaten. De bovenste zorgen voor de meeste zichtbaarheid (en daarmee ook klikbaarheid) en de onderste, logisch, voor minder zichtbaarheid (aangezien de zoeker afgehaakt kan zijn, zijn keuze al gemaakt kan hebben, of bijvoorbeeld niet weet wat scrollen is).
Het aantal bezoekers dat afkomstig is van een bepaald zoekwoord vanuit een zoekmachine hangt dus nauw samen met de positie die jouw site heeft binnen, bijvoorbeeld, Google. Voor ons analisten is het daarom zeer interessant om te weten op welke positie onze site staat op welk zoekwoord, zo kan je de relatie ‘zoekwoord – positie – landingspagina – aantal bezoekers’ inzichtelijk krijgen waardoor je beter kunt bepalen voor welk zoekwoord je welke pagina met welk doel gaat optimaliseren.
Optimaliseer URL’s voor Google
Website architectuur of de structuur van je website is erg belangrijk voor Google. Zeker als je goede scores wenst te behalen met specifieke trefwoorden en onderliggende pagina’s. Xavier Maurits schreef een artikel met de do’s en don’ts om ervoor te zorgen dat je site goed door Google doorzocht kan worden.
Do’s
* Pas gestructureerde en goed opgebouwde URL’s toe met trefwoorden
* Gebruik steeds een taaldirectory (vb. /nl/, /fr/)
* Vermijd duplicated content d.m.v. de canonical tag in de toe te voegen
* Optimaliseer indien nodig je dynmische URL’s
* Gebruik een robots.txt file om de toegang tot bepaalde mappen en pagina’s te verbieden
* Gebruik 1 hoofddomeinnaam die tegelijk dient als de homepagina. Verwijs alle andere “homepagina’s” via een 301 redirect naar de hoofddomeinnaam
Dont’s
* Het gebruik van alternatieve codes en parameters
* Het gebruik van specifieke user details
* Het gebruik van dubbele URL’s & duplicated content
Lees hier het hele artikel waarin elke do en don’t uitgelegd wordt.