Ludieke reclame kan leiden tot inbraak
Een reclameboodschap overbrengen bij de kritische consument van vandaag de dag is niet makkelijk. Daar is creativiteit voor nodig. Bedrijven vinden nog steeds ludieke wegen voor het communiceren van hun boodschap. Zo treffen consumenten bij thuiskomst een boodschap via briefjes op hun voordeur. Creatief bedacht, alleen hebben de reclamemakers aan mogelijke gevolgen gedacht?
Reclame op de voordeur. Creatief gevonden. Dat zeker! Houd alleen wel rekening met het sociale karakter van dit soort reclame. Wanneer de reclame op de voordeur enige tijd blijft hangen, is duidelijk dat de bewoners een paar dagen van huis zijn. Dat is vast niet de bedoeling van de reclamemaker, want een inbraak kan zomaar het gevolg zijn.
Beveiligingsadviseurs van het bedrijf Homesafety zagen reclameboodschappen hangen op voordeuren in de wijk waar zij bewoners op het gebied van inbraakpreventie adviseerden. Bewoners waren soms een paar dagen niet thuis en bij terugkomst stuitten de adviseurs nog steeds op de reclamebriefjes bij de voordeur. En wanneer zij het constateren, is de kans groot dat ook inbrekers het hebben gezien.
Moeten marketeers en reclamemakers altijd rekening houden met het sociale karakter van hun uitingen? Of is dit te ver gezocht? Houdt Google hier rekening mee in het inhoudsnetwerk en de direct response netwerken in hun netwerk?