Onderzoek: Marketing onmisbaar bij innovatie

10 september 2009, 07:27

{title}Om te innoveren is de marketingafdeling zeer belangrijk. Succesvolle organisaties op het gebied van innovatie betrekken de marketingafdeling veel vaker bij alle stappen in het innovatieproces (doel bepalen, ideeën bedenken, ideeën kiezen en de implementatie) dan niet succesvolle organisaties. Sterker, bij de meeste stappen werkt het goed als de marketingafdeling in de lead is. Dus niet alleen bij de implementatie of voor flashy communicatie, juist in het hele proces moet de marketingafdeling minstens betrokken zijn.

Dit blijkt uit ‘Het Oog op Innovatie’, een van de grootste onderzoeken naar marktinnovatie in Nederland, waar ook enkelen van jullie aan mee hebben gewerkt, waarvoor nogmaals dank. In totaal deden 618 (mede)beslissers op het gebied van innovatie in Nederlandse mee. Op basis van dit onderzoek hebben we een checklist gemaakt voor organisaties, waarmee je zelf kunt kijken hoe goed je scoort op innovatiegebied (meer checks = succesvoller innoveren), zie hier:

  • Wij gebruiken management, personeel en klanten als bron voor nieuwe innovatie-ideeën
  • Voor ons zijn concurrenten geen belangrijke bron van ideeën
  • Wij investeren in innovatie, juist in crisistijd
  • Wij zorgen voor een structureel belegd innovatieproces
  • Wij stellen een duidelijk doel vast, voordat we gaan innoveren
  • Wij maken gebruik van duidelijke filtercriteria om ideeën aan te toetsen
  • Wij betrekken de marketing-afdeling bij het gehele innovatie proces en betrekken het management ook bij de implementatie van innovaties
  • Wij zorgen ervoor dat innovaties niet direct door concurrenten worden gekopieerd
  • Wij hebben een ‘innovatie geheugen’ en leren dus bewust van vorige innovaties
  • Wij houden het poldermodel buiten de deur bij innovatie
  • Wij belonen betrokkenen financieel bij succesvolle innovaties

Het volledige onderzoek is gratis beschikbaar en kun je op www.oogopinnovatie.nl downloaden. Een verzoek hierbij vanuit ons: laat hier even weten wat je ervan denkt, en deel het onderzoek ook met collega’s en mensen voor wie dat interessant kan zijn. Dankjewel!

Tobias Braam
Manager Online Marketing bij Marktplaats / eBay

Online Marketeer, optimist, analist, nieuwsgierig, blogger, data driven, nieuwe dingen, mensen, de ultieme plek op aarde. Online Marketeer bij Marktplaats / eBay

Categorie
Tags

4 Reacties

    Tobias Braam

    Ik zie dat de vierkantjes (die je dus kunt afchecken) bullets zijn geworden in het bericht. De bullets staat dus voor de af te checken lessen die succesvolle bedrijven toepassen.


    10 september 2009 om 08:15
    Yousri Mandour

    @Tobias

    Complimenten voor het rapport! Het bevestigt het beeld dat ik zelf heb van de stand van zaken rondom innovatie in het Nederlandse bedrijfsleven. Er wordt volop geïnnoveerd, waarbij men wel weinig ambitieus is in de te behalen innovatiedoelen (kleine stapjes vooruit maken, wellicht ingebakken in de Nederlandse cultuur?).

    Ik zet zelf ook grote vraagtekens bij het optuigen van een aparte innovatieafdeling, en onderschrijf het betrekken van diverse disciplines bij het ideegeneratieproces; heb hier zelf de beste ervaringen meer.


    3 oktober 2009 om 10:49
    Tobias Braam

    @ Yousri

    Dankje! Wellicht gaan we volgend jaar met Oog op Innovatie meer aandacht besteden aan de cultuurcomponent, ik ben erg benieuwd of onze gezamelijke veronderstelling inderdaad klopt.

    Op dit moment ben ik zelf bezig met een onderzoek naar hoe bedrijven ideeen filteren, denk jij (ik zie dat jullie stage gate gebruiken) dat daar ook een cultuurcomponent inzit?


    4 oktober 2009 om 17:27
    Yousri Mandour

    @ Tobias

    Bij stage gate (inrichten innovatie proces) is het m.i. zeker verstandig om rekening te houden met cultuuraspecten. Ik denk dan met name aan het inrichten van de gates; hoe strict gebeurt dit in de praktijk en welke authoriteit wordt hierbij aan de gatekeepers gegeven? Je ziet maar al te vaak dat vanwege (hoger) management ‘love baby’-ideeen coute que coute door de verschillende innovatiefasen worden geduwd. Dan heb je dus op papier een fantastisch innovatieproces, maar worden deze papieren regels o.a. door de heersende cultuur in de organisatie met voeten getreden.

    Succes met je onderzoek!


    5 oktober 2009 om 17:24

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!